logo F1online.sk

Mercedes má víťazné auto, zhodujú sa technickí riaditelia konkurencie

George Russell
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala10. 6. 2022

Monopost Mercedesu W13 na štartovom rošte vytŕča, no zatiaľ len vizuálne. Koncept s úzkymi bočnicami doposiaľ nepriniesol želané výsledky, ale už čoskoro môže, myslia si technickí riaditelia súperov, ktorí vidia v riešení strieborných šípov víťazný potenciál.

Mercedesu sa po ťažkom úvode podarilo spraviť krok vpred v Španielsku, kde v pretekoch Lewis Hamilton ukázal, čoho by mal byť jeho monopost schopný. V nedeľu bol rovnako rýchly ako Red Bull, ktorý napokon veľkú cenu vyhral.

“V Barcelone sme boli vždy dobrí,” hodnotia inžinieri Mercedesu podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport. “Preto naša dobrá forma tam nebola celkom reprezentatívna. Trochu nám zalichotila, ale v Monte Carle bol ten starý odstup späť.”

Mierne pozitívnou správou je, že Mercedes v Monaku hovoril o mechanickom poskakovaní, nie aerodynamickom. V spomínanej Barcelone sme mohli vidieť, že poskakovanie, ktorého príčinou by bolo prúdenie vzduchu pod podlahou, takmer úplne vymizlo. Dobre to dokumentovali rýchle zákruty 3 a 9, v ktorých boli Hamilton s Russellom najrýchlejší.

Technického riaditeľa Aston Martinu Andyho Greena a bossa inžinierov McLarenu Jamesa Keya odhalený potenciál Mercedesu neprekvapil. “Mercedes má na papieri víťazné auto. Má obrovský potenciál, no na trati ho musíte využiť.”

I napriek tomu, že v Aston Martine a McLarene vidia potenciál Mercedesu a v Španielsku výrazne pozmenili svoje monoposty, nerozhodli sa pre radikálny koncept strieborných šípov. Prístup, ktorý sa podobá skôr Red Bullu, je totiž bezpečnejší.

Filozofiu Mercedesu treba najskôr pochopiť, čo sa dlho nedarilo ani ich vlastným inžinierom. “Mercedes sa vybral jedinečným smerom, je úplne odlišný od nášho starého konceptu, hoci aj my sme mali veľmi úzke bočnice,” hovorí James Key. “Je to veľmi šikovný prístup. Klobúk dolu pred kolegami z Mercedesu, že sa odvážili spraviť niečo takéto. Toto auto funguje úplne inak ako ostatné.”

Andy Green poznamenáva: “Keď sa pozriem na Mercedes, mám dojem, že toto riešenie by teoreticky malo prinášať najviac energie v prúde vzduchu, ktorý tečie na kritické oblasti. Akonáhle sa zbavia poskakovania, ísť touto cestou by mohlo byť veľmi zaujímavé. Ale nie je jednoduché to skopírovať; potrebujete mať špeciálne postavené šasi.”

Slabinou Mercedesu je však jeho poskakovanie. Už víkendový Azerbajdžan by mal odhaliť, či sa strieborným šípom skutočne podarilo prísť poskakovaniu na koreň, alebo len v Barcelone profitoval z charakteru okruhu a tuhšieho nastavenia odpruženia.

Kľúčom k odomknutiu rýchlosti bude, ak sa Mercedesu podarí odstrániť poskakovanie aj pri menej tuhom nastavení auta. Mercedes má pred sebou dve previerky: “Baku a Montreal majú rovnaké požiadavky ako Monte Carlo. Jediný rozdiel je v tom, že rovinky sú tu dlhšie. Potrebujete však byť vyššie nad traťou, mať stabilnú aerodynamiku a zadok. To zatiaľ nemáme. S určitosťou budeme bojovať vpredu až v Silverstone,” predpovedajú inžinieri Mercedesu.

Úlohou Mercedesu bude maximalizovať bodové zápisy z najbližších dvoch podujatí. Ak sa mu podarí nestratiť príliš veľa na čelo a od Silverstonu bude mať skutočne monopost, ktorý by mohol pomýšľať na víťazstvá na každom type okruhu, útok na titul by ešte nebol beznádejný.

Momentálne si však nik netrúfa odhadnúť, či sa to Mercedesu podarí. Ukazuje sa totiž, že pri aerodynamike sa jeho problémy nekončia; od novej sezóny došlo k zjednodušeniu systémov odpruženia, čo monopostu W13 vôbec nepomáha. Mať pod kontrolou svetlú výšku auta je tvrdý oriešok. “Naše mechanické problémy boli maskované problémami aerodynamiky. Aerodynamické problémy neboli spúšťačom, ale zosilňovačom.”