logo F1online.sk

Aston Martin: Len kvôli poskakovaniu strácame 0,75 sekundy

Nico Hülkenberg
© Aston Martin F1
Milan Kubala
Milan Kubala20. 3. 2022

Niekto musí vypadnúť aj v Q1. V kvalifikácii na Veľkú cenu Bahrajnu sa tejto nevďačnej úlohy zhostila dvojica Aston Martinov. Stane sa zo zeleného tímu nový Haas? Aby tomu továreň v Silverstone predišla, musí poriadne zabrať. A môže začať tým, že dostane pod kontrolu poskakovanie, ktoré ju vraj pripravuje o niekoľko desatín sekundy na kolo.

Aston Martin bol jedným z prvých tímov, ktoré prestali vyvíjať minuloročný monopost a pustili sa do príprav na rok 2022. Kým Haas to zvládol perfektne, je až zarážajúce, že celok, ktorý sa pred príchodom Lawrencea Strolla vyznačoval obrovskou efektivitou vývoja a vždy boxoval vo vyššej váhovej kategórii, tak pohorel.

Niečo naznačili už predsezónne testy, no po nich sa to ešte dalo pripísať faktu, že Aston Martin neodjazdil poriadnu kvalifikačnú simuláciu. Takáto výhovorka však už teraz neobstojí. Nico Hülkenberg a Lance Stroll obsadili sedemnáste a devätnáste miesto.

Podľa technického riaditeľa stajne Andyho Greena monopost AMR22 dopláca na poskakovanie. “Ešte stále sme poriadne ďaleko od toho, aby sme to vyriešili,” pripustil po kvalifikácii. “Museli sme prijať niekoľko kompromisov ohľadom auta a nastavení, aby sme jazdili bez poskakovania.”

Jedno z najefektívnejších riešení je zvýšiť svetlú výšku auta. Ak sa však rozhodnete pre túto možnosť, vedzte, že podlaha a Venturiho kanály vášho monopostu budú generovať oveľa menej prítlaku.

“V piatok sme sa pustili do nejakých vecí, pár sme ich vyskúšali aj na testoch. Robíme pokroky, ale aj tak potrvá pár pretekov, kým nájdeme riešenie, ktoré nám dodá potrebný výkon a poskytne nám aerodynamickú stabilitu,” načrtol Green. “Naše auto má výkon, len keby sme sa vedeli zbaviť toho poskakovania. O to sa pokúsime na nasledujúcom podujatí. Pár pretekov potrvá, kým to naozaj dostaneme pod kontrolu a naozaj sa dopracujeme k tomu výkonu.”

Šéf technikov Aston Martinu následne prezradil, že jeho tím stráca “viac ako polovicu sekundy, možno sa to blíži skôr k trom štvrtinám sekundy” len kvôli prijatým kompromisom. Poskakovanie je drahý špás, ktorý, žiaľ, veterné tunely neodhalili. Pri vývoji tak šlo aj o kus šťastia.

Ak by sme čas Nica Hülkenberga — prekvapivo, a možno nie až tak prekvapilo rýchlejšieho z dvojice Aston Martinov — vylepšili o spomínaných 0,750 sekundy, Nemec by s prehľadom postúpil do Q2, a to z pekného šiesteho miesta.

A čo hovorí na kvalifikáciu samotný Nico Hülkenberg, ktorý si do auta sadol prvýkrát v piatok? Určite mu nemožno vyčítať, že by svoj monopost nepretlačil do Q2, keď sa pozrieme na devätnásteho Lancea Strolla. Kanaďan stratil na kolegu 0,255 sekundy.

Hülkenberg vysvetlil, že so svojím kolom bol vcelku spokojný. “Ono je to vždy relatívne, všakže? Jazdíte podľa toho, čo vám auto umožní. Ako tím nás čakajú domáce úlohy, musíme nájsť nejakú rýchlosť. Pre mňa osobne bolo v kvalifikácii dôležité, aby som zajazdil čisté kolá.”

“V tréningu, kde nie ste vystavení žiadnemu tlaku, je vždy ľahké s novými gumami odjazdiť čisté kolo. Preto som sa koncentroval na kvalifikáciu, aby som ju mohol uzavrieť so slovami, že som zajazdil dobré kolo. Nespravil som žiadne chyby, všetko som vyložil na stôl. Preto som spokojný,” uzavrel náhradník Sebastiana Vettela.

Lance Stroll veľmi nadšený nebol. “Skrátka sme nemali priľnavosť, nemal som jej veľa, aby som z toho vyžmýkal viac. Momentálne sa učíme. V treťom tréningu sme vyzerali dobre, z auta som mal oveľa lepší pocit ako v kvalifikácii. Musíme zistiť prečo.”