logo F1online.sk

Aston Martin opúšťa dlhoročný technický riaditeľ Andy Green, zostane však v divízii

Andrew Green a Tom McCullough
© Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 2. 2023

Rozhodne jedna z najväčších osobností stajne zo Silverstone. Andy Green stál pri jej zrodení a dlhé roky patril k popredným postavám vývoja monopostov Jordan, Force India, Racing Point a nakoniec aj Aston Martin. Jeho dlhá kariéra vo Formule 1 sa však zrejme chýli ku koncu. Opúšťa pretekársky tím a ďalej bude pracovať pre jednu z divízií spoločnosti Aston Martin Performance Technologies.

Dnes 57-ročný britský inžinier patrí k pamätníkom založenia tímu Jordan, keď pomáhal vtedajšiemu technickému riaditeľovi Garymu Andersonovi. Tím prvýkrát opustil v roku 1998 a vydal sa zbierať ďalšie skúsenosti do Brackley k tímu BAR, neskôr pracoval aj pre Red Bull, aby sa v roku 2010 vrátil späť do Silverstone.

Práve Andy bol muž zodpovedný za vydarené návrhy monopostov Force Indie, ktoré napriek oklieštenému rozpočtu dlho vládli stredu poľa vo Formule 1. Dnes sa Aston Martin rozrastá na obrovský tím, no jeho technické oddelenie už nebude viesť Green. Hoci sa z postu hlavného technického riaditeľa podieľal aj na vývoji najnovšieho monopostu AMR23, štafetu po ňom preberajú technický riaditeľ Dan Fallows a jeho zástupca Eric Blandin, kým Greena prevelili k divízii automobilky Aston Martin Performance Technologies.

„Pozmenili sme štruktúru technického tímu,“ povedal Fallows o novinkách. „Úprimne povedané, stále sa vyvíja. V priebehu roka k nám prišlo hneď niekoľko vysokopostavených ľudí. Určite viete, že sa k nám pripojil Eric Blandin a tiež Luca Furbatto. Prišlo však aj niekoľko ďalších ľudí na kľúčové pozície.“

„Ako sme predstavili AMR23, náš technický tím sa naďalej vyvíja a rozrástli sme sa aj ako skupina. Teraz sa snažíme rozšíriť naše znalosti aj do ďalších oblastí. Tu prichádza na rad Aston Martin Performance Technologies. Andrew Green je kľúčovým technickým lídrom našej organizácie a bude ním aj naďalej. Na kreovaní technického oddelenia tejto spoločnosti má veľký podiel.“

„Naďalej sa veľkou mierou podieľa na našej práci, hoci sa teraz sústredí na AMPT a nie na Formulu 1. Vynakladáme totiž veľa úsilia na rozvoj tejto časti podniku. Sme prepojení aj s Aston Martin Lagonda, čo je pre nás taktiež veľmi dôležité,“ dodal.

Zaujímavé na tom je tiež to, že na verejnosti sa už nijak neskrýva, že sa jedná o akúsi (zveličene povedané) rozpočtovú machináciu. Aj magazín Autosport uvádza, že ako ostatné tímy, tak aj Aston Martin presúva svoje know-how inam. Platy troch najlepšie platených zamestnancov tímu totiž do rozpočtového stropu nespadajú. Ak medzi nich Green patrí, tak sa z rozpočtu Aston Martinu „zmaže“ plat aktuálne štvrtého najlepšie plateného zamestnanca, keďže ten sa posunie na tretie miesto. Ak Green do najlepšej trojky nepatrí, tak prechodom k Aston Martin Performance Technologies beztak vypadne z výplatnej pásky tímu. Aston Martin tak v rámci rozpočtového stropu tak či onak ušetrí.

Tím však bude musieť preukázať, že Green nepracuje na projekte F1, alebo ak sa na ňom podieľa obmedzene, vyčleniť príslušnú sumu a zaradiť ju do svojich výdavkov.

„Organizácia sa rozrastá a my sme potrebovali niekoho s veľkými technickými znalosťami, aby dohliadal aj na naše ďalšie projekty,“ povedal šéf tímu Mike Krack. „Bola to logická voľba. Podľa mňa sme mali šťastie, že sme v našej organizácii mali niekoho ako Andrew.“