logo F1online.sk

Extrémna diéta. Aston Martin zoškrabal časť laku, aby ušetril 350 gramov

Lance Stroll
© Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 3. 2022

Vo Formule 1 sme si už zvykli na to, že pri hľadaní aj tej najmenšej stotiny percenta výkonnosti sa ide do extrémov. O to viac v roku 2022, kedy prebieha prudký vývoj a tímy prakticky na každé podujatie prichádzajú s novinkami. Veľkým problémom je tiež hmotnostný limit, ktorý stajne prinútil šetriť aj na laku.

Veľký boj v úsilí čo najviac schudnúť. Zvýšenie minimálnej hmotnosti na 795 a potom 798 kilogramov tímom pomohlo, avšak ani to niektorým nestačilo. Bolo preto potrebné preskúmať všetky oblasti monopostu a každý ušetrený gram sa stal nesmierne cenným. Diéta neobišla ani lakovanie. Tak napríklad ste si možno všimli, že pri predstavení mal monopost MCL36 oranžové lakovanie airboxu, na prvom podujatí sezóny už bol čierny. Dôvodom nemá byť nová sponzorská zmluva McLarenu a Googlu, ale práve snaha ušetriť váhu.

Podobnou cestou sa ubrali aj v Aston Martine, kde „zoškrabali“ lak z bočníc. Podľa technického riaditeľa tímu Andyho Greena sa to možno zdá ako zanedbateľná zmena, každé zlepšenie však vítajú s otvorenou náručou.

„Váha je veľký problém. Tieto autá sú ťažké kvôli pravidlám a dostať sa na hmotnostný limit je výzva,“ povedal Green, ktorého cituje Autosport.

„Prešli sme celé auto odpredu dozadu a odstránili lak odkiaľ sa to len dalo. Myslím, že celkovo sme vďaka tomu ušetrili nejakých 350 gramov,“ dodal Green.

Aston Martin pritom nie je ani zďaleka jediný. Podľa už skôr medializovaných informácií zvládli hmotnostný limit len v Alfe Romeo, ostatní sa modlili za jeho zvýšenie a snahu ušetriť každý gram museli dohnať do extrému.

„Ak by som mal poskytnúť čo najpresnejší odhad, povedal by som, že my a Red Bull máme pravdepodobne najväčšiu nadváhu,“ prehlásil šéf Mercedesu Toto Wolff. „Myslím si, že v tomto smere sa určite môžeme zlepšiť a odstrániť niektoré časti, ktoré sú až príliš ťažké.“

K problému sa vyjadril aj šéfinžinier Red Bullu Paul Monaghan: „Dostať tieto autá na váhový limit je náročné a čím viac sa vyvíjajú, tým väčšie môžu byť požiadavky na ich hmotnosť. To si vyžaduje určité úsilie o odľahčenie. Všetci bojujú tú istú bitku. Ako na tom sme v porovnaní s ostatnými, na to sa opýtajte FIA, ale je to dobrý boj.“