logo F1online.sk

Žiadne dáta Red Bullu sme v rukách nemali, bráni sa Green. Vyšetrovanie víta

Sebastian Vettel
© Motorsport Images/Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 5. 2022

Kauza „zeleného Red Bullu“ naberá na obrátkach. Nájsť rozdiely medzi monopostami RB18 a vylepšeným AMR22 je totiž dosť náročné aj pre skúsenejšie oči. Dá sa teda pochopiť, že Red Bull poháňa túto kontroverziu vpred a snaží sa o hlbšie vyšetrovanie. V Aston Martine sa však bránia. Na tomto novom aute vraj pracovali dlhé mesiace.

Mikrofóny mieria na tvár technického riaditeľa tímu Andyho Greena, ktorý je zodpovedným vedúcim pokiaľ ide o dizajn AMR22. Ten sa novinárom v Barcelone pokúsil vysvetliť, ako to celé vlastne s týmto balíkom vylepšení bolo.

„Pri pohľade na vývoj auta, ktoré teraz vidíte na trati, tak sa všetko podstatné udialo v závere minulého kalendárneho roka,“ povedal technický riaditeľ Aston Martinu Andy Green.

„Vydali sme sa dvomi cestami. To bolo ešte predtým, než sme kohokoľvek auto videli. Bol to pre nás, ani nie šok, ale skôr prekvapenie, keď aj Red Bull prišiel s podobným konceptom.“

„Myslím, že to len posilnilo náš skorší pocit, že sme si z tých dvoch otvorených ciest vybrali tú nesprávnu. Povedal by som, že toto nám to potvrdilo,“ dodal Green.

V Silverstone teda prebehol veľmi zaujímavý rozhodovací proces, keď inžinieri najprv zvolili koncept, ktorý sa ukázal ako ten úplne najhorší a vrátili sa k tomu pôvodne zavrhnutému. Koncept Red Bullu sa ukazuje ako zatiaľ najkonkurencieschopnejší, čo sa o pôvodnom AMR22 určite povedať nedalo.

„Slabiny pôvodného konceptu boli celkom zjavné. Bola to slepá ulička a možnosti nastavenia sa ukázali ako veľmi, veľmi obmedzené,“ povedal Green.

„Po stránke šasi sme si nechali otvorených veľa možností. Už veľmi skoro sme si povedali, že potrebujeme byť pripravení urobiť významné úpravy na šiestych pretekoch sezóny. Uistili sme sa, že budeme schopní dizajn prispôsobiť, a to nám poskytlo slobodu urobiť niečo takéto. Ak by sme to neplánovali, tak si nemyslím, že v podmienkach rozpočtového stropu by sme boli schopní to urobiť, alebo by to bola posledná zmena, ktorú by sme boli schopní urobiť,“ hovorí Green.

Red Bull veru z tejto podoby AMR22 na ich RB18 nadšený nebol a otvorene hovorí o podozreniach z nelegálneho prenosu duševného vlastníctva. Ak by sa niečo také potvrdilo, jednalo by sa o veľmi závažné porušenie (nielen) pravidiel vo Formule 1. Green však niečo také rezolútne popiera.

„FIA prišla a vykonala dôkladné vyšetrovanie. Preskúmali všetky dáta a históriu tohto auta. Vypočuli tiež všetkých ľudí, ktorí do toho boli zapojení a dospeli k záveru, že išlo o úplne nezávislý vývoj,“ prehlásil Green.

„A ak hovoríte o prestupe zamestnancov z Red Bullu, tak toto auto začalo byť koncipované v polovici minulého roka ako alternatíva k pôvodnému konceptu. Väčšina práce bola urobená ešte predtým, než prišiel ktorýkoľvek z bývalých zamestnancov Red Bullu. Myslím si teda, že tieto ich obvinenia sú veľmi scestné,“ povedal Green.

Ten tiež vyjadril svoje sklamanie z vyjadrení konkurenčného tímu, ktorý Aston Martin obviňuje z podvádzania. „Boli sme v priebehu celého procesu celkom otvorení a úprimní. Poskytli sme FIA prístup ku všetkému, o čo nás požiadali. Ak sa budú chcieť vrátiť a vykonať ďalšie vyšetrovanie, budeme viac než radi, keď sa to uskutoční,“ uzavrel technický šéf tímu Aston Martin.