logo F1online.sk

Szafnauer hovorí o nepriestrelných dôkazoch, Budkowski o budúcnosti F1

Otmar Szafnauer
© Racing Point
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 7. 2020

Tím Racing Point je pred očakávaným rozhodnutím FIA (ktoré zrejme tak skoro nepríde) pripravený. Zástupcovia stajne sebavedomo hlásia, že boli na túto situáciu dobre pripravení. Majú v rukách dobrú obhajobu, argumenty i dôkazy, ktoré vraj jasne preukazujú, že dizajn inkriminovaných brzdových kanálikov je stopercentne duševným vlastníctvom tímu zo Silverstone.

Podľa slov šéfa Racing Pointu Otmara Szafnauera bol jeho tím na tento krok Renaultu pripravený a podaný protest očakával už od jarných testov. „Boli tu isté špekulácie už počas austrálskeho víkendu, takže sme tušili, že niečo príde. Dali sme preto dokopy dôkazy, ktoré ukazujú, že všetko je legálne. Mali sme na to tri mesiace.“

Protest Renaultu je postavený na dizajne brzdových kanálikov, ktorý má Racing Point aspoň navonok veľmi podobný tomu, ktorý používa (a používal aj v minulom roku) Mercedes. Tieto komponenty si však musí každý tím vyvinúť sám, príp. si ho objednať od niekoho, kto nepôsobí v kolotoči F1. Kým vonkajší vzhľad sa na základe fotografií okopírovať dá, tak technológia brzdových kanálikov je vonkajšiemu pohľadu z väčšej časti skrytá.

„Myslím, že naša argumentácia je nepriestrelná. Poskytneme všetky dôkazy, ktoré sa od nás budú vyžadovať,“ povedal Szafnauer. „Rovnako tak bude nespochybniteľný výsledok. Sú určité veci, ktoré kamere zostanú skryté, napríklad vnútorné plochy brzdových kanálikov. Tie sme si však navrhli a vyvinuli úplne sami, preto keď ich pred FIA porovnáme, bude viac ako zrejmé, že sú unikátne a sú našim duševným vlastníctvom.“

Výkonný riaditeľ Renaultu, Marcin Budkowski, ktorý je v tomto spore zástupcom „žalobcu“ povedal, že ich tím sa zameral na brzdové kanáliky z dôvodu, že tie je z fotografii veľmi náročné okopírovať. Podstata celého problému je však hlbšia.

„V dnešnej dobe patria brzdové potrubia medzi kľúčové faktory výkonnosti monopostov. Neslúžia len na chladenie, ale sú tiež dôležitým aerodynamickým prvkom. Taktiež sú dôležité pre manažovanie teploty pneumatík, čo je v dnešnej vo Formule 1 rovnako dôležité,“ vysvetlil Budkowski, ktorý dúfa, že rozhodnutie o proteste dá aj odpovede na otázky, do akej miery je dnes možné vo Formule 1 kopírovať riešenia súperiacich tímov.

„Je dôležité objasniť, čo je alebo nie je prípustné nielen v tejto, ale aj v nasledujúcich sezónach. Uvidíme, čo chce Formula 1 v budúcnosti a akému modelu dá prednosť,“ hovorí Budkowski. „Chceme mať desať navzájom súperiacich tímov? Chceme férový šport, v ktorom sa budú rovnomerne rozdeľovať príjmy a zavedú sa rozpočtové obmedzenia?“

„Pre nás je dôležité objasniť, aká miera výmeny informácií je prípustná. Môže si jeden tím vziať návrhy od iného a použiť ich? Podľa nás toto nie je cesta, ktorá je pre F1 tou správnou. Taká je podstata nášho protestu,“ uzavrel Budkowski.

Súvisiace články