logo F1online.skF1online.sk

Szafnauer: Manažéri Renaultu sa starajú viac o vlastné kariéry ako o úspech Alpinu

Pierre Gasly a Esteban Ocon
© XPB/Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík8. 10. 2024

História tímov ako Jaguar či Toyota slúži ako dobrý príklad toho, že bohatá automobilka nemá zaručený úspech vo Formule 1. Takmer dokonalo ich v súčasnosti napodobňuje Alpine – továrenský tím automobilky Renault. Tá oznámila ukončenie svojho motorového programu a prechod na zákaznícke motory. Je to veľmi kritizovaný krok, ktorý je však dobrou metaforou pre obrovský neúspech tohto tímu. Ten zvnútra dôverne pozná aj jeho bývalý šéf Otmar Szafnauer.

Ten pôsobil vo vedení Alpinu len asi rok a pol, keď ho ako ďalšieho šéfa v poradí vyrazili. Rumunský rodák odchádzal s celou vedúcou skupinou vrátane Alana Permana (pôsobil v tíme viac ako tridsať rokov) a mnohými ďalšími. Bolo jasné, že Szafnauer odišiel príliš skoro a nestihol vtlačiť Alpinu vlastnú pečať.

Po jeho konci sa však výsledky tímu ešte zhoršili a v rokoch 2023 a 2024 si prešiel sériou ďalších veľkých zmien. Keďže stajňu pozná aj zvnútra, Szafnauer má vlastný názor na dôvody jej neúspechu. „V Alpine sa pokazilo niekoľko vecí a patrí medzi ne aj fakt, že mi neprenechali kontrolu nad celým tímom, napríklad personálne oddelenie sa nezodpovedalo mne, ale vyššiemu vedeniu vo Francúzsku,“ povedal rumunský rodák pre High Performance Podcast.

„Finančné oddelenie sa nezodpovedalo mne, oddelenie pre komunikáciu s verejnosťou sa nezodpovedalo mne, rovnako tak marketingové a obchodné oddelenia sa nezodpovedali mne,“ menuje Szafnauer zoznam oddelení, ktoré v skutočnosti riadili vyšší manažéri Renaultu v Paríži.

„Po tomto všetkom mi bolo jasné, že to bude problematické. Keď som tú prácu prijal, povedali mi, že všetky oddelenia sa mi budú zodpovedať. To sa však nestalo. Myslel som si, že to zvládnem, ale čoskoro som zistil, že je to problém,“ dodal Szafnauer.

Najväčším biľagom Otmarovho pôsobenia v Alpine sa stal spor s Oscarom Piastrim. Austrálsky pretekár sa tímu otočil chrbtom a zamieril do McLarenu. Ako sa ukázalo, personálne oddelenie stajne s ním nepodpísalo žiadny kontrakt. Tímu sa za to dostalo veľkého posmechu za donebavolajúcu neschopnosť.

„Nikdy sme s ním nepodpísali kontrakt,“ priznal Szafnauer. „Do práce som nastúpil v marci 2022 a nemal som o tom ani potuchy. V novembri 2021 existovalo dvojmesačné okno a vtedy sa to malo urobiť, ale to sa nestalo. Alpine preto spor prehral.“

„Vyšla tlačová správa s mojím obrázkom, ale ja som s tým nemal nič spoločné. Ja som tam ani nebol! Oddelenie pre komunikáciu s verejnosťou si myslelo, že je to dobrý nápad, keď hodia nekompetentnosť ľudí na mňa prostredníctvom môjho obrázka na tlačovej správe,“ povedal Szafnauer.

„Pracovníčka, ktorá to urobila, so mnou predtým pracovala vo Force Indii. Išiel som teda za ňou a povedal jej: ‚Viete to aj lepšie.‘ Ona len odvetila: ‚Mrzí ma to, ale povedali mi, aby som to urobila.‘ Vtedy sa ukázalo, že pre Alpine pracujú nedôveryhodní ľudia, ktorí sa ma snažia dostať,“ dodal rumunský rodák.

Jeho záver je preto jasný. Alpine v skutočnosti riadia manažéri Renaultu, ktorí vedeniu pretekárskeho tímu zväzujú ruky, aby tým pomohli vlastnej kariére. Úspech na trati ich pritom vôbec nezaujíma. „Ak vás nezaujíma výkon tímu a staráte sa o svoju vlastnú mocenskú základňu, tak robíte takéto veci,“ pokračoval Szafnauer.

„Vo Forde – dúfam, že teraz to už neplatí – sme zvykli hovoriť: ‚Ford nevyrába autá, ale kariéry.‘ To znamená, že vás viac zaujíma vlastná kariéra. Vo Formule 1 to neplatí, ale môže to platiť, keď vezmete, napríklad, skupinu ľudí z Renault Group, aby viedla tím F1. Nestaráte sa o výsledky na trati, ale o vašu kariéru. Keď sa to stane, prichádzajú takéto rozhodnutia,“ dodal bývalý šéf Alpinu.

Súvisiace články

Diskusia