logo F1online.skF1online.sk

Szafnauer o Strollovej prvej návšteve: Chlapík sedel na šamlíku s krídlom na odpadkovom koši

Otmar Szafnauer
© Twitter/Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 04:15

Formula 1 je výstavnou skriňou špičkového vybavenia, moderných technológií a vývoja. V prípade niektorých chudobnejších tímov to však nemusí byť nutne pravda. Otmar Szafnauer prezradil, že keď šéfoval Force Indii, tak niekedy muselo technické oddelenie aj kruto improvizovať.

Force India bola známa tým, že za málo peňazí dokázala hrať veľa muziky. Stajňa nikdy nemala financie na rozdávanie, no napriek tomu sa od sezóny 2013 neumiestnila na horšom ako šiestom mieste v Pohári konštruktérov. V rokoch 2016 a 2017 si dokonca aj top tímy pretierali oči, keď videli, že drobný tím pod indickou vlajkou skončil na celkovej štvrtej priečke.

Na sklonku života stajne však problémy s financiami začali byť čoraz vážnejšie a zamestnanci v istom zmysle pracovali v bojových podmienkach. Otmar Szafnauer si na jeden príklad zaspomínal v podcaste High Performance, keď sa vrátil v čase do obdobia okolo roku 2018 a návštevu Lawrenca Strolla, ktorý už vtedy poškuľoval po vhodnom tíme pre svojho syna.

“Spomínam si, že Lawrence Stroll sa k nám prišiel poobzerať, pretože uvažoval, že Lance by mohol u nás jazdiť,” prezrádza bývalý šéf stajne Otmar Szafnauer. “Myslím, že v tom čase sme boli v šampionáte na štvrtom mieste.”

Vzhľadom na pracovné podmienky to bol hotový zázrak. “Lawrence sám povedal, že tomu nemohol uveriť: ‘Vošiel som na oddelenie elektroniky, kde na prednom krídle pracoval chlapík. On sedel na šamlíku a krídlo mal položené na odpadkovom koši, aby ho mohol mať pri práci v správnej výške.'”

“On nemohol uveriť tomu, že dokážeme podávať výkony na takej úrovni, hoci pri práci si pod predné krídlo podkladáme odpadkový kôš. Nič lepšie sme však nemali,” skonštatoval rodák z rumunského Semlacu.

Tím šetril, kde sa dalo. Hoci so špecializovaným vybavením by sa inžinierom a mechanikom pracovalo oveľa lepšie a top tímy toto vybavenie určite mali, oni si museli vystačiť aj s náradím, ktoré kúpili takpovediac v supermarkete.

“Potrebovali sme pracovné stoly na naše oddelenie kompozitných materiálov, aby technici mohli laminovať jednotlivé časti. My sme si ich však nemohli dovoliť,” pokračoval Szafnauer. “Spomínam si, že som prevádzkovému riaditeľovi Bobovi Halliwellovi povedal: Počuj, zájdi do Costca, majú tam skvelé pracovné stoly po 220 libier a majú vysokú kvalitu.”

Technici tak nedostali značkové ponky. “Zašli sme do Costca a každému sme nakúpili pracovný stôl. Kúpili sme ich v Costcu,” hovorí pobavene. “Vyhovovali však ich potrebám. Zamilovali si ich, no neboli to žiadne Listy, ktoré by stáli desaťkrát toľko. Tie sme si nemohli dovoliť.”

Szafnauer napokon skonštatoval, že značka stolov či vybavenia v konečnom dôsledku nebola taká dôležitá, ako budovanie “dobrého pracovného prostredia”, v ktorom kolegovia držali spolu. Toto bola vraj jedna z konkurenčných výhod Force Indie, vďaka ktorej dokázala pritiahnuť talentovaných ľudí aj napriek tomu, že sa finančne trápila.

Diskusia