logo F1online.skF1online.sk

Brown by privítal, keby mali stajne a ich krátkozrakí šéfovia menšie právomoci

Po štarte VC Veľkej Británie 2024
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala13. 7. 2024

Pravidlá Formuly 1 ešte nie sú dokonalé a jednotlivé strany neustále prinášajú návrhy, ako ich zlepšiť. Často sa však podľa Zaka Browna stane, že ani dobré návrhy neprejdú pre krátkozrakosť niektorých tímov. Privítal by preto, keby sa systém riadenia Formuly 1 mierne upravil.

Podľa Zaka Browna totiž niektorí šéfovia tímov nehlasujú podľa svojho presvedčenia či akejsi vízie, ale len podľa toho, čo im z krátkodobého hľadiska prinesie výhodu a väčší zisk. Skvelou ukážkou má byť prístup bývalého šéfa Alpinu Otmara Szafnauera, ktorý v tej istej veci hlasoval dvakrát presne naopak podľa toho, ako sa mu to hodilo.

“Na stretnutiach šéfov tímov to občas vyzerá dosť trápne,” vyhlásil Zak Brown. “Napríklad, keď pred dvoma rokmi mal Lando veľa trestných bodov, tak sme poukázali na to, že väčšina jeho trestných bodov nebola za ‘nebezpečné’ konanie. Otmar [Szafnauer] bol vtedy totálne proti. Zrejme všetci chceli, aby Lando dostal zákaz štartu.”

Na udelenie zákazu štartu je potrebné nazbierať dvanásť trestných bodov. Norrisovi chýbali dva. “O dvanásť mesiacov neskôr na tento limit narazil Gasly. Otmar vtedy poukázal na presne to isté, čo aj my. Tak mu hovoríme: Človeče, veď si proti tomu hlasoval! On ani nevedel, kedy proti tomu hlasoval. Toto nie je zdravý prístup. Jeden rok by vám to mohlo pomôcť, na druhý rok zas uškodiť.”

“Zo systému by sme mali vyhnať tento prístup ‘čo sa mi dnes hodí viac’. Mali by sme spraviť krok vzad a nechať FIA s Formulou 1 regulovať šport v jeho vlastnom záujme. Raz niečo získate, raz stratíte,” pokračoval generálny riaditeľ McLarenu. “Možno z krátkodobého hľadiska aj na niečo doplatíme, pretože by sme to chceli zablokovať.”

Podobne zas veľké tímy blokovali žiadosť Williamsu o navýšenie stropu pre kapitálové výdavky a prestavbu zanedbanej infraštruktúry. Nechcú sa totiž vzdať výhody, ktorú získali pred zavedením stropu, keď investovali o desiatky miliónov viac do svojich tovární. Čím dlhšie bude takému Williamsu trvať, kým postaví špičkovú továreň na úrovni Red Bullu, Ferrari či Mercedesu, tým lepšie pre top tímy.

“Verím však, že my v McLarene chceme pretekať férovo, v športovom duchu a s rovnakými podmienkami. To znamená, že niekedy to vypáli vo váš prospech, inokedy proti vám. Z dlhodobého hľadiska sme však súčasťou športu, ktorý je o férovosti,” vysvetľuje filozofiu McLarenu. “Myslím si, že ak má každý rovnaké podmienky, tak je to pre šport prínosné. Všetci budeme víťazmi.”

Nahradiť superväčšinu obyčajnou nadpolovičnou?

Čoskoro sa bude podpisovať nová Concordská zmluva, v ktorej sú zakotvené aj pravidlá hlasovania. Dnes napríklad platí, že ak chce FIA zmeniť pravidlá na nasledujúci rok neskôr ako v apríli, tak potrebuje “superväčšinu”, teda 28 z celkového počtu 30 hlasov. Po desať hlasov má FIA a FOM, zvyšných desať majú stajne. Aby teda nejaké pravidlo prešlo, proti nesmú byť viac ako dva tímy. Stačí pritom, aby dodávateľ pohonných jednotiek zatlačil na svojich zákazníkov a je po snahách.

Brown navrhuje, aby sa pojem “superväčšiny” zrušil a nahradil obyčajnou väčšinou. “Privítal by som, keby mali tímy menšie právomoci. Stále by mali svoje hlasy prostredníctvom hlasovaní, ale bol by som rád, keby sme sa zbavili väčšinových hlasovaní a mali jednoduchú nadpolovičnú väčšinu, pretože raz sa každý s každým dostane do konfliktu. Musíme vrátiť viac moci Formule 1 a FIA, aby robili, čo je dobré pre tento šport. Myslím si, že niekedy sme my našim najväčším nepriateľom.”

Po víkende v Rakúsku viacerí piloti zhodnotili, že pravidlá sú príliš komplikované. Jazdci by si mali do kokpitu nosiť príručku a meter, aby dokázali na trati rozhodnúť, ktoré pravidlo má platiť pre ktorú situáciu. Podľa Zaka Browna to súvisí s tým, že “sami príliš komplikujeme, čo chceme od áut a čo chceme od pravidiel”. “Niečo sa stane a potom strávime obrovské množstvo času, aby sme to vyriešili do najmenších detailov, no nemyslíme na vedľajšie dôsledky.” Keby o všetkom rozhodovala FIA, možno by ľahšie našla systém, ktorý by bol prehľadnejší a jednoduchší.

Generálny riaditeľ McLarenu zároveň trvá na tom, že FIA by mala pokračovať vo svojej filozofii trestať samotný prehrešok a nie to, aký bude mať dopad. Niekedy totiž aj ten nevinný dotyk môže spôsobiť vypadnutie oboch, inokedy aj agresívne narazenie do kolies súpera nemusí zanechať žiadne škody.

“Myslím si, že by sme mali konzistentne aplikovať pravidlá bez ohľadu na dôsledok. Pozrite sa na Rakúsko a ten desaťsekundový trest. Ľahko sa mohlo stať, že by z toho boli prinajhoršom šmuhy na bočniciach. Nakoniec to dvoch chlapcov stálo preteky, jeden nezískal ani bod. Nemôžete však sprísniť trest kvôli tomu, čo sa stalo. Treba trestať incident,” vyhlásil Brown.

“Niekdy sa zamýšľam, ako je možné, že sme tak dlho dokázali pretekať bez týchto vecí a kontroverzií?”

Súvisiace články

Diskusia