logo F1online.sk

McLaren chce byť v roku 2022 silný nielen na vysokorýchlostných tratiach

Lando Norris
© McLaren Media Centre
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl28. 1. 2022

O tom, že McLaren už nemôžeme radiť medzi top tímy, svedčí aj nestabilita výkonnosti na rôznych typoch okruhov. Na vysokorýchlostných tratiach v Monze či Rakúsku „papájoví“ excelovali a v uplynulých dvoch sezónach tam dosiahli na pódiá. Ak im však trať či podmienky nesadli, razom sa prepadli na hranicu prvej desiatky, či dokonca až za ňu.

Zandvoort a Monzu od seba delil len týždeň, no v podaní McLarenu sme videli dva odlišné svety – v Holandsku trápenie a jediný bod za desiate miesto, v Taliansku double. Všetci vo Wokingu by sa tešili, ak by aj tento rok v Monze boli podobne úspešní, no ich cieľom je nájsť lepší balans medzi vysokorýchlostnými a technickejšími traťami.

Aj pre nestabilitu výkonnosti prehral McLaren bitku o tretie miesto v Pohári konštruktérov s Ferrari, ktoré síce nikde mimo Monaka a kvalifikácie v Azerbajdžane vyslovene nevyskočilo, najmä v druhej polovici sezóny však bolo rýchle bez ohľadu na charakteristiku trate.

V nedávnej minulosti mal McLaren problémy práve s rýchlosťou na rovinkách, prejavilo sa to aj v sezóne 2018 po rozchode s Hondou. Už v roku 2019 však „papájoví“ pod novým vedením zrazu žiarili práve na okruhoch, kde bol potrebná dobrá maximálka. „Pri vývoji na rok 2020 sme zníženiu odporu auta venovali veľkú pozornosť, taktiež to platilo pri monoposte pre sezónu 2019, čiže ešte pred mojím príchodom. Viem, že to bola naša priorita,“ skonštatoval technický riaditeľ James Key, narážajúc na predošlé problémy tímu s rýchlosťami na rovinkách.

Tieto ťažkosti už vo Wokingu vyriešili, najmä v poslednej sezóne sa však trápili na tratiach s pomalšími alebo stredne rýchlymi, prípadne dlhšími zákrutami. „Efektivita nášho auta je dobrá. Našou silnou stránkou je brzdenie na konci roviniek. Vysokorýchlostné zákruty odzrkadľujú výkon, ktorý s charakteristikou nášho monopostu dokážeme vyprodukovať,“ pokračoval Key, ktorý definoval, v čom spočíva problém. „Pracovali sme na tom v rokoch 2020 i 2021, no stále nám chýba schopnosť vyprodukovať takýto výkon v pomalých zákrutách. Vieme, prečo sa nám to ešte nepodarilo. Auto v pomalších sekciách nesedí tak dobre ako vo väčšej rýchlosti. Veľa práce pri vývoji bolo venovanej vyriešeniu týchto problémov.“

V roku 2022 by sme teda mohli očakávať väčšiu vyrovnanosť výkonov McLarenu, no nepríde to zo dňa na deň. „Neexistuje žiadny čarovný prútik. Chvíľu to trvá. My sme vedeli, že napríklad víkend v Zandvoorte bude ťažký. Zároveň sme očakávali, že o týždeň v Monze budeme silní,“ pokračoval James Key.

Pomôžu britskému tímu nové pravidlá? Vo Wokingu veria, že by im zmeny mohli pomôcť. „Myslím si, že toto bude viac o snahe vyriešiť slabé stránky, než zlepšovať tie silné. Povaha áut pre rok 2022 pravdepodobne umožní ľahšie zachovať silné stránky, ktoré máme. Je to však relatívne. Vieme, v čom je náš monopost dobrý, avšak nevieme, kde budú budúci rok ostatní.“

Cieľ pri vývoji MCL36 je jasný. Tím chce stabilnejší monopost na rôznych okruhoch i pri rôznych poveternostných podmienkach. „Koncentrujeme sa na to, aby sme mali vyváženejšie auto než doteraz, a to aj v rámci rozličných podmienok. Rovnako by sme konali aj v prípade, že by sa pravidlá nemenili. Proces je rovnaký, avšak samotné úkony sú kvôli zmene pravidiel odlišné,“ uzavrel James Key.