Doplatili sme na zmenu pravidiel, znie z McLarenu
Bol okolo toho veľký humbug, ale Red Bull to nakoniec neohrozilo a ani Mercedes to neposunulo vpred. Drobné zmeny technických pravidiel, ktoré boli na poslednú chvíľu prijaté v minulom roku prostredníctvom bezpečnostného argumentu, napokon žiadne zásadné zmeny nepriniesli. Alebo nie? Napríklad v takom McLarene s tým nesúhlasia.
Zdá sa to ako dávno zabudnutá história, keď Mercedesy divoko poskakovali, Lewis Hamilton nevedel vystúpiť z auta a ich šéf Toto Wolff narobil poriadny rámus na tému bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
Po veľkej roztržke napokon FIA ustúpila, ale výsledkom nebola taká dokonalá zmena, o akej v Mercedese snívali, ale akýsi kompromis. Koza mala zostať celá a vlk sýty.
Na začiatku sezóny 2023 si na túto kontroverziu málokto spomenie. Red Bull v Bahrajne dominoval s ešte väčším náskokom než v druhej polovici minulej sezóny a z tvárí v Mercedese priam sršalo sklamanie. Neboli však jediní, sklamanie bolo obrovské aj v McLarene.
Partička z Wokingu to, podobne ako tá z Brackley, v novej ére nezvláda. Monopost MCL60 by sme pokojne mohli označiť za jedno z najväčších sklamaní posledných rokov nielen v McLarene, ale v celej Formule 1. Toto auto toho veľa neodjazdilo, a keď sa konečne na trať dostalo, bolo skrátka príliš pomalé. Dôvody hľadá technický riaditeľ stajne James Key aj v spomínanej zmene pravidiel.
„Došlo k tomu po zdvihnutí okrajov podlahy o pätnásť milimetrov,“ prehlásil. „Všetci sme sa dohodli, že to urobíme ako ochranu pred poskakovaním, ktoré bolo v minulom roku dosť veľkým problémom.“
„Zdá sa to ako veľmi malý rozdiel, ale súčasné podlahy sú neuveriteľne citlivé. Len sa pozrite, aký ohromujúci prítlak generujú. Keď sme sa teda prispôsobili novým pravidlám, stratili sme tým oveľa viac, než sme očakávali. Zdá sa, že jednotlivé tímy to ovplyvnilo odlišnou mierou,“ povedal Key.
Ten na prelome rokov hovoril o pneumatikách a tvrdil, že konkurencia sa novým osemnásťpalcovým gumám prispôsobila lepšie. Teraz je témou zmena podlahy. Podľa slov technického riaditeľa McLarenu nemal jeho tím skrátka dosť času, aby dostatočne zamedzil negatívnym dopadom týchto zmien.
„Ak sa pozriete na minulý rok, začali vznikať akési dva tábory. V jednom sme boli my, v tom druhom zrejme väčšina ostatných tímov; a ten pätnásťmilimetrový krok bol pre nás naozaj veľký úder. Snažili sme sa z toho spamätať a zistili sme – pravdepodobne niekedy v septembri – že budeme musieť úplne zmeniť smer a geometriu. Je to veľká zmena, pretože toto je veľmi veľký a zložitý projekt,“ spomína Key.
„Je to frustrujúce. Keby sa zmena pravidiel dohodla skôr alebo keby sme si uvedomili skôr, že je potrebné zmeniť smer, teraz by sme o tom nemuseli hovoriť. Škoda, ale je to tak, ako to je. Dostaneme sa z toho,“ sľúbil na záver.