logo F1online.sk

V Sauberi vládne pred novou sezónou optimizmus. Dôvodom je „nesmierne vyrovnané“ pole

Valtteri Bottas
© XPB/Sauber Media Hub
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 1. 2024

Od zavedenia súčasného cyklu pravidiel uplynuli dva roky. Pred novou sezónou zostávajú predpisy stabilné a v podstate by sa na jar malo pokračovať tam, kde sme na jeseň skončili. Vlaňajší ročník však bol charakteristický tesnými rozostupmi a v niektorých kvalifikáciách delila prvého a posledného len jedna sekunda. To dáva nádej aj tým na chvoste, že rok 2024 môže byť lepší. Presne na to upínajú svoje nádeje aj v Sauberi.

Je vysoko pravdepodobné, že práve meno Petra Saubera bude v roku 2024 najčastejšie používané na označenie stajne z Hinwilu. Pomenovanie totiž v novom roku bude variovať podľa zákonov jednotlivých krajín v oblasti hazardu, čo by bolo pre nepravidelných fanúšikov skutočnou nočnou morou.

Všetkých však budú najviac zaujímať výkony na trati. Po deviatom mieste v Pohári konštruktérov so ziskom šestnástich bodov bude tím Sauber/Stake/Kick patriť medzi vyložených outsiderov. V posledných štrnástich veľkých cenách pritom bodoval len raz. Technický riaditeľ stajne James Key však očividne nemá dôvody na pesimizmus.

„Štartové pole je nesmierne vyrovnané,“ povedal médiám britský inžinier. „Pri vonkajšom pohľade to tak príliš nevyzerá, pretože poradie sa veľmi nemení. Keď sa však pozriete na čísla, tak celé pole delí len 1,5-percenta, čo znamená, že všetci máme 98,5-percenta z najrýchlejšieho auta. Niekedy dokonca menej.“

Samozrejme, všetky štatistiky sa dajú prekrútiť spôsobom, ktorý vám povie, čo chcete počuť. Ak ste náhodou o percentuálnom vyjadrení časov nepočuli, znamená to, že čas držiteľa pole position je sto percent, pričom čísla ostatných určí ich strata na najrýchlejšieho. „Nebudem vás tým nudiť, ale keď sa pozriete na medzeru medzi nami a Mercedesom alebo Red Bullom, je to len pár zákrut, pár brzdných zón a podobne,“ hovorí Key.

„Nie je to taký obrovský rozdiel, aký ste zvykli vídať medzi najrýchlejším a ôsmym alebo deviatym miestom. Ten rozostup bol ešte pred pár rokmi veľmi výrazný, teraz je to neuveriteľne tesné. To znamená, že ak všetko poskladáme správne, na trati aj v továrni, tak sa nám naskytá množstvo príležitostí,“ pokračuje technický riaditeľ Sauberu.

„Všetci sú na jednej lodi a neexistuje dôvod, prečo by sme sa mali domnievať, že sme zostali zaseknutí na deviatom mieste. Určite verím, že sa môžeme posunúť. Medzi nejakým piatym alebo šiestym miestom až po desiate je to nesmierne vyrovnané. V tomto smere máme všetky dôvody byť optimistickí, že sa môžeme posunúť vyššie,“ dodal Key.

Sú tu však aj problémy. Tento tím, hoci sa má čoskoro stať továrenským Audi, nemá všetko na svojom mieste. Jazdci hovoria o pomalej výrobe nových dielov a ani vývoj ako taký rozhodne nebol na úrovni najlepších tímov. Aj Key priznáva, že sa musia zlepšiť vo všetkých oblastiach.

„Myslím si, že máme všetky potrebné základy. Preto podľa mňa existuje potenciál pre okamžité zlepšenie. Určite nám však chýbajú aj niektoré veľké položky. Myslím si, že zvýšenie kapitálových výdavkov nám pomôže zaceliť medzeru modernejšími zariadeniami alebo investíciou do už existujúcich zariadení – veterný tunel tu v Sauberi je legendárny,“ povedal Key.