logo F1online.sk

Prečo je nový veterný tunel pre McLaren taký dôležitý?

Oscar Piastri
© LAT Images/Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 3. 2023

Miesto boja na čele prepad do hĺbky stredu poľa. McLaren sa na začiatku sezóny 2023 predstavil v katastrofickej forme. Ospravedlniť také slabé výkony sa vlastne ani nedá a nový šéf Andrea Stella sa o to ani nepokúša.

Budovanie McLarenu neskončilo a tím ešte nemá na mieste všetky zariadenia, ale to platí aj o Aston Martine a v Silverstone postavili pred novou sezónou parádny monopost. Budovanie infraštruktúry a nového veterného tunela pokračuje, ale kým tie začnú mať nejaké reálne dôsledky, potrvá to ešte dlhé mesiace.

Podľa stanoviska samotného tímu a jeho zástupcov bude prvým monopostom „bez výhovoriek“ až ten v roku 2025. Na druhú stranu sa nedá povedať, že by sa v tíme chceli vyhovárať.

„Samotný veterný tunel nestačí na ospravedlnenie toho, ako na tom auto je,“ vyhlásil šéf McLarenu Andrea Stella, ktorého cituje portál The Race. „Myslím si, že sme mohli odviesť lepšiu prácu bez ohľadu na veterný tunel a veľmi poctivo vyhodnocujeme, prečo sa to nepodarilo.“

„Poskytlo nám to tiež dobré poznatky, ako potrebujeme zlepšiť náš vývoj smerom do budúcna,“ dodal novopečený šéf stajne.

Že dokáže McLaren postaviť lepšie auto aj bez týchto zariadení, sme už videli v minulosti. Stačí sa pozrieť na sezóny 2020, 2021 a vlastne aj 2022, keď na tom bol tento tím istotne lepšie. MCL60 zatiaľ nevyzerá ako najvydarenejšie dieťa, no treba povedať, že nevzniklo v žiadnom špičkovom zariadení.

Na tomto mieste je preto dobré pohovoriť si o tom, prečo je nový veterný tunel vlastne taký dôležitý? Tím aktuálne využíva veterný tunel Toyoty v nemeckom Kolíne nad Rýnom. Ako uvádza aj portál The Race, tieto zariadenia sú stále kvalitné, ale tie používané konkurenciou sú skrátka prepracovanejšie.

Ešte dôležitejší je možno logistický a finančný aspekt. McLaren za využívanie kolínskeho veterného tunela platí Toyote niekoľko miliónov ročne, ktoré by sa dali omnoho užitočnejšie investovať do vývoja. Súčiastky pritom musí tím prepravovať tam a späť, čím stratí až niekoľko dní, ktoré by sa opäť dali využiť lepšie.

Používanie takto vzdialených zariadení skrátka nie je v modernej Formule 1 dostatočne efektívny spôsob práce. Niet preto divu, že vznikla ambícia tento stav zmeniť.

Technický riaditeľ McLarenu a zároveň krstný otec monopostu MCL60 James Key sa však v mori negatív snažil hľadať aj pozitíva.

„Pekné je, že auto robí to, čo sa od neho aj očakávalo, a preto pozitívne hovorím o ďalších aspektoch nášho auta. Jazdci sa primárne zhodujú na jednom: ‚Zvýšte prítlak a môžeme zrýchliť.‘ Nemusíme teda riešiť nejakú jeho šialenú vlastnosť alebo iné nepríjemnosti,“ hovorí Key.

„Keď vezmete toto auto a jednoducho zlepšíte jeho priľnavosť, tak prirodzene zrýchli. Máme teda pred sebou jasný prístup a nemusíme prekonávať niečo, čomu ešte nerozumieme, alebo nejakú anomáliu.“

„To nám pomôže a stanoví nám to jasný smer a cieľ, ktorý sa budeme snažiť dosiahnuť, ale pokiaľ ide o vylepšenia, radšej by som ešte zostal opatrný. Najprv ich totiž musíte nasadiť na auto a uistiť sa, že fungujú. Ak sa to stane, potom určite urobíme krok vpred a môžeme podniknúť ďalšie kroky,“ dodal Key.