McLaren zaujíma situácia okolo motora Red Bullu, poukazuje na rozpočtový strop


Red Bull sa pred pretekmi v Sao Paule rozhodol celkom prekopať nastavenia auta. Max Verstappen bol pre porušenie pravidiel parc fermé nútený štartovať z boxovej uličky, a tak červení býci využili príležitosť a rovno mu nasadili celkom novú pohonnú jednotku. Andreu Stellu to zaujalo, McLaren by totiž na mieste Red Bullu motor nevymenil.
Znie to priam neuveriteľne, ale Red Bull v Brazílii zaznamenal prvé dvojité vypadnutie v Q1 od Veľkej ceny Japonska 2006. Vzhľadom na problémy s nastaveniami nemalo pre Maxa Verstappena veľký zmysel štartovať zo šestnásteho miesta.
K novým nastaveniam dostal aj nový spaľovací motor, jednotky MGU-K a MGU-H, ale aj turbo, batériu a riadiacu jednotku elektroniky. Podľa magazínu AMuS takýto krok môže stajni priniesť až dve desatiny na kolo na priemernom okruhu, takže na krátkej trati v Sao Paule azda o štipku menej.
Red Bull však vďaka tomuto kroku bude mať takmer čisto nový motor aj v Las Vegas, Katare a Abú Zabí, kde rozdiel medzi starším motorom v šetrnom režime a novým motorom v agresívnejšom nastavení môže spomínané dve desatiny prekročiť.
Čo s rozpočtovým stropom?
Bola táto výmena pohonnej jednotky z pohľadu rozpočtového stropu takpovediac bezplatná? FIA má na posudzovanie takýchto výmen svoje smernice, ktoré vysvetľujú, kedy výmeny spadajú do rozpočtového stropu a kedy nie. McLaren je presvedčený, že rozpočet Red Bullu by mal byť po týchto pretekoch krátený o náklady na nasadenie nového agregátu.
Spomínané smernice nie sú verejne prístupné vo finančných pravidlách. Ide o akúsi dohodu medzi FIA a jednotlivými tímami, podľa ktorej výmena daného komponentu nespadá pod rozpočtový strop, ak má tím vážne obavy o spoľahlivosť či bezpečnosť, alebo sa v závere sezóny objaví nečakané zlyhanie a tím už v rozpočte nemá dostatok priestoru na výmenu.
Opačná situácia nastáva v prípade výmeny z výkonnostných dôvodov. Vzhľadom na to, akým spôsobom Red Bull vymenil svoju pohonnú jednotku, sa červeným býkom bude len ťažko argumentovať, že šlo o výmenu z dôvodu nedostatočnej spoľahlivosti. Pravdou však je, že stajni by mohla pomôcť poznámka Maxa Verstappena z inštalačných kôl, keď uviedol, že s novým agregátom cíti oveľa menšie vibrácie.
“Ak mám povedať pravdu, takýto typ výmeny pohonnej jednotky naráža na pravidlá,” uviedol šéf McLarenu Andrea Stella. “Som zvedavý a zaujíma ma, či náklady na tento motor pôjdu do rozpočtového stropu, alebo nie.”
“Ak bol motor vymenený z výkonnostných dôvodov, mal by byť súčasťou rozpočtového stropu. Uvidíme, či to tak bude — aj keď ja to vidieť nebudem, pretože všetko sa to deje na strane Red Bullu,” pokračoval taliansky manažér.
McLaren by na mieste Red Bullu konal inak a ponechal by si starú pohonnú jednotku. “Toto je jeden z dôvodov, prečo by sme my niečo také nespravili, pretože nakoniec by to spadlo do rozpočtu.”
Red Bull s výmenou nerátal
Red Bull podľa zahraničných médií požiadal Medzinárodnú automobilovú federáciu o objasnenie tejto časti smerníc. Laurent Mekies však cez víkend v podstate priznal, že skutočnou výmenou nebola spoľahlivosť ani bezpečnosť.
“Vždy je dobré nasadiť nový motor,” povedal Laurent Mekies v Sao Paule. “Je fér povedať, že v závere sezóny šlo všetko podľa plánu, aby sme sezónu dokončili bez výmeny motora. Povedali sme si však, že využijeme túto príležitosť, pretože sme opäť chceli meniť nastavenia auta.”
S akým ziskom teda môže počítať Max Verstappen na posledných podujatiach? “Ťažko to vyjadriť konkrétnym číslom, ale rozdiely sú také malé, že všetko je dôležité. Neviem, ako to vyzerá v prípade Hondy, ale vo všeobecnosti už tieto motory nevykazujú veľkú degradáciu s vyšším nájazdom.”
Na začiatku hybridnej éry boli rozdiely medzi novou a starou pohonnou jednotkou podstatne väčšie. Technika sa však posunula. “Preto už vo všeobecnosti nesiahate po výmene a neprijímate trest, pretože obyčajne vám extra výkon nevykompenzuje potenciálne straty pozícií. Ako som však povedal, nie som si istý, ako vyzerá táto výkonnostná degradácia v prípade Hondy.”







