logo F1online.sk

Bude rok 2022 podobný ako 2009? V McLarene očakávajú veľký vývoj aj počas sezóny…

Daniel Ricciardo v boxoch
© McLaren Media Centre
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl21. 1. 2022

Negatívne predpovede o tom, že niektoré tímy by vzhľadom na rozpočtový strop mohli hneď v úvode sezóny ukončiť vývoj svojich monopostov, sa nemusia stať realitou. Technický riaditeľ McLarenu James Key očakáva v roku 2022 výrazný vývoj aj počas sezóny.

Nové pravidlá by mali prispieť aj k redukcii špinavého vzduchu pri nasledovaní monopostov a lepšiemu pretekaniu. Papier však znesie všetko a skutočnosť uvidíme až na trati. Výrazné zmeny by mohli spočiatku priniesť pravý opak, a síce väčšie rozdiely medzi tímami podľa toho, ako zvládnu výrazné zmeny v pravidlách.

„Nevylučujem, že niekto príde s niečím skutočne prelomovým,“ povedal James Key. „Myslím si, že počas sezóny uvidíme extrémne veľký vývoj áut,“ doplnil technický riaditeľ McLarenu.

Aj v roku 2009, ktorý bol prvým po výrazných zmenách, sme počas sezóny videli vývoj a postupné preskupovanie síl. Spomínaný prelom vtedy dvojitým difúzorom priniesol Brawn GP, ktorý získal oba tituly.

Príkladom extrémneho vývoja bol zase McLaren, ktorý v sezóne 2009 v prvých ôsmich pretekoch získal len štyri bodované umiestnenia. Totálnou katastrofou sa preň skončili domáce preteky v Silverstone, kde Lewis Hamilton vypadol v Q1, Heikki Kovalainen v Q2 a v pretekoch to Hamilton vytiahol len na šestnáste miesto. Počas roka sa však MP4-24 zlepšil a Lewis Hamilton v Maďarsku a Singapure dokonca vyhral preteky.

„Pri povahe nových pravidiel je možné, že sa to vyrovná o niečo rýchlejšie oproti stavu, ktorý sme mali doteraz. Máme neskutočne veľa rôznych spôsobov, ako robiť veci na našom aute a rozličné riešenia,“ pokračoval James Key, ktorý bude sledovať aj vývoj konkurencie. „Iné tímy by mohli priniesť niečo, čo bude znamenať naozajstnú zmenu v hre. Musíme si počkať, ako na tom budeme oproti ostatným a zistiť silné a slabé stránky konkurencie. V tomto sme všetci na jednej lodi. Myslím si, že toto spôsobí veľa skokov vo vývoji a nových myšlienok pri progrese počas prvej polovice sezóny. Neskôr počas roka sa to postupne poskladá do jednotlivých častí auta.“

Vráťme sa opäť do roku 2009. Po ňom nasledovala sezóna 2010, jedna z najnapínavejších, keď sme na čele videli parádnu bitku Red Bullu, McLarenu i Ferrari. Môžeme sa preto tešiť na možno ešte lepší rok 2023?

„Predpokladám, že v roku 2023 už tímy identifikujú trendy, a tie budú nasledovať. Či sa budú autá na seba aj vzhľadovo podobať, to je priskoro povedať. Tímy však budú mať určite lepšiu predstavu, ako pristúpiť k vývoju na rok 2023 než pri vývoji na rok 2022,“ hovorí technický riaditeľ McLarenu.

Nové pravidlá nedávajú tímom takú slobodu pri vývoji, plus je tu rozpočtový strop. Podľa Keya to však môže mať presne opačný efekt – ešte dôležitejšie budú nápady a inovácie.

„Je tu menej nástrojov, s ktorými sa môžeme hrať, ale toto tradične prináša veľa nápadov, ktoré by nám pri súčasných autách nikdy ani len nenapadli. V mnohých spôsoboch to nie je také efektívne. Máme tendenciu pozerať sa na oblasti, kde môžeme získať nejaký výkon, keďže máme menej nástrojov a viac obmedzení pri práci na aerodynamike, zavesení, dokonca vnútorné zavesenie je výrazne zjednodušené oproti tomu, na čo sme boli zvyknutí,“ poodhalil britský odborník pozadie vývoja, no opäť sa vrátil k tomu, že zmeny považuje za pozitívne.

„V takýchto chvíľach sa stávate inovatívnymi. Stalo sa to v roku 2009, keď sa ľudia z aerodynamiky túlali po kanceláriách a zúfali si, že veci už nie sú také ako predtým. Potom všetci pochopili, že je tam obrovské množstvo vecí, ktoré môžu urobiť, len je to o niečo precíznejšie a komplikovanejšie. Toto nás čaká aj v roku 2022. Očakávam, že uvidíme nejaké rozdiely na autách a bude zaujímavé sledovať, s čím tímy prídu,“ uzavrel James Key.