logo F1online.sk

Nové pneumatiky sú náš obrovský úspech, myslí si Isola

Charles Leclerc s osemnásťpalcovými pneumatikami Pirelli
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 1. 2022

Rok 2021 bol v mnohom náročný, rok 2022 bude v mnohom prelomový. Nové technické pravidlá, zmrazenie vývoja pohonných jednotiek, upravené športové pravidlá a v neposlednom rade osemnásťpalcové pneumatiky. Tie napokon nie sú oveľa pomalšie tak, ako naznačovali niektoré hlasy. Aj to napĺňa dodávateľa pneumatík Pirelli sebadôverou.

V priebehu sezóny dostali všetky tímy možnosť vyskúšať si nové pneumatiky. Nové gumy sa skúšali aj na posezónnych testoch v Abú Zabí. Jediným tímom, ktorý túto možnosť nevyužil je Williams. Ten nepostavil prototyp monopostu požadovaný Pirelli, ktorý musel mať upravené závesy i ďalšie zmeny, do čoho vo Williamse nechceli investovať.

Šancu tak malo deväť tímov a po skončení všetkých testov i skúšok hlási talianska spoločnosť spokojnosť. „Bola to rušná sezóna so všetkými obmedzeniami a 22 pretekmi. Vývoj týchto osemnásťpalcových pneumatík je pre nás veľkým úspechom. Taktiež pretože… tieto pneumatiky sú navrhnuté inak a s odlišnými cieľmi. Jazdci požadovali menej prehrievania, menej degradácie, chcú na pneumatiky tlačiť a chcú bojovať na trati. Spolu s FIA, FOM a tímami sme sa rozhodli vydať týmto smerom,“ povedal šéf Pirelli pre motoršport Mario Isola, ktorého cituje Formula1.com.

„Museli sme navrhnúť nový profil, novú konštrukciu, optimalizovať styčnú plochu či navrhnúť novú škálu zmesí. Je to celkom nový produkt s novým prístupom. Verím, že to dosť pomôže aj ostatným aktivitám našej spoločnosti,“ dodal Isola.

Je pochopiteľné, keď šéf Pirelli pre motoršport hovorí iba o pozitívach produktu svojho zamestnávateľa. S novými pneumatikami sa však skutočne spájala vlna pesimizmu, ktorá sa teraz ukazuje ako neopodstatnená. Hovorilo sa, že monoposty vďaka novým gumám výrazne spomalia. Výsledky posezónnych testov v Abú Zabí ukázali, v porovnaní s kvalifikáciou na tej istej trati, priemerné spomalenie o asi tri sekundy, čo vzhľadom na okolnosti nie je také strašné.

Podľa Isolu sú pritom nové pneumatiky omnoho relevantnejšie než tie staré. Značke prinesú užitočné know-how do vývoja pneumatík pre cestné automobily a tiež pomôžu ekologickým cieľom, ktoré si Formula 1 stanovila.

„Povedal by som, že sa nám podarilo naplniť stanovené charakteristiky, o ktorých som hovoril: pneumatiky sa menej prehrievali a jazdci na to mohli tlačiť viac. Bolo dôležité to potvrdiť aj v Abú Zabí, pretože na tých testoch sme ich mohli sledovať už aj v premávke, čo nešlo v priebehu jednotlivých testov počas sezóny,“ hovorí Isola.

„Pokiaľ ide o opotrebovanie, je ťažké niečo predpokladať, pretože sme ich skúšali len na upravených prototypoch súčasných monopostov. Musíme počkať, aká bude výkonnosť nových áut.“

Pokiaľ ide o obavy z poklesu rýchlosti a výkonnosti monopostov v dôsledku nasadenia pneumatík s nižším profilom, Isola povedal: „Disponujeme simuláciami od tímov. Tie nám hovoria, že nové autá nie sú oveľa pomalšie než tie staré.“

„Zo začiatku sme hovorili o rozdiely nie väčšom ako tri sekundy na kolo, teraz sa hovorí o asi pol sekunde alebo sekunde. Ak by teda tímy začali sezónu so stratou jedenej sekundy, znamená to, že na jej konci bude výkonnosť na rovnakej úrovni ako v roku 2021,“ hovorí Isola.