logo F1online.skF1online.sk

F1 chce udržateľnými drop-in palivami vytvoriť „paralelnú cestu“ popri elektrifikácii

Po štarte VC Talianska 2021, Antonio Giovinazzi
© Alfa Romeo
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 1. 2022

Formula 1 bude od roku 2026 využívať stopercentne udržateľné biopalivá. Jej technický riaditeľ Pat Symonds si uvedomuje, že elektrifikácia nie je riešením na všetky problémy. Elektrinou a batériami poháňané nákladné autá zrejme nikdy neuvidíme, preto je dôležité skúmať aj cesty k ekologicky udržateľným palivám. Formula 1 chce prispieť svojou troškou.

Symonds tiež povedal, že si tieto palivá najprv vyskúšajú v juniorských kategóriách. Tam to bude predsa len o čosi jednoduchšie, keďže v F2 a F3 všetci používajú rovnaké motory a rovnaké palivo.

„Udržateľné palivá zavedieme najprv do Formuly 2 a Formuly 3, až potom do Formuly 1,“ povedal Pat Symonds pre Institution of Mechanical Engineers. „Dôvod je ten, že Formula 2 a Formula 3 používa rovnaký motor a rovnaký typ paliva. Našu prácu teda budeme musieť urobiť len raz a ak mám byť úprimný, nemusí byť urobená dokonalo.“

„Vo Formule 1 sa do toho zapojí niekoľko spoločností na výrobu pohonných hmôt, ktoré vyvíjajú pre odlišné motory, čiže to už bude musieť byť dokonalé. Nemôžeme to naformulovať tak, aby to zvýhodnilo jeden motor pred druhým, takže toto je veľký problém,“ objasnil Symonds, ktorý dodal, že problematických častí tohto projektu je viac.

„Používame pomerne dosť paliva, okolo milióna litrov za rok. To je trochu priveľa na výrobu v laboratóriu, ale zas primálo na továrenskú výrobu.“

„V roku 2023 budú v prevádzke najmenej dve továrne. Sami sa na tom podieľame a je to pre nás naozaj dôležitý projekt. Pokiaľ ide o udržateľné palivá, stanovili sme jasnú definíciu, nie je to žiadny greenwashing, naozaj to chceme urobiť poriadne a naozaj tomuto projektu veríme. Naozaj veríme, že ak pôjde o pokročilé a udržateľné drop-in palivo (dokážeme ho využiť v súčasných spaľovacích motoroch a čerpať na súčasných čerpacích staniciach, pozn. red.), môže otvoriť paralelnú cestu popri elektrifikácii,“ povedal Symonds.

„Ak sa mestské vozidlá vydajú cestou elektrifikácie, tak ťažké vozidlá – ako kamióny a podobne – potrebujú naozaj vysokú energetickú hustotu a energetický zdroj,“ dodal technický šéf Formuly 1.

Súvisiace články

Diskusia