logo F1online.sk

V Aston Martine veria, že kopírovanie Mercedesu ešte prinesie ovocie

Sebastian Vettel
© Twitter/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala4. 1. 2022

Keď v sezóne 2020 Racing Point skopíroval monopost Mercedesu z predchádzajúceho roka, ukázalo sa to ako dvojsečná zbraň. V Aston Martine však veria, že v konečnom dôsledku to malo viac pozitív ako negatív. Technický riaditeľ tímu Andrew Green je presvedčený, že to stajni pomáha dokonca aj pri vývoji auta pre rok 2022.

Force India a Racing Point si ešte pred príchodom Lawrencea Strolla budovali povesť tímu, ktorý aj s obmedzeným rozpočtom dokáže pretekať na čele stredu poľa. Ich šikovní inžinieri sa mohli pochváliť najmä ukážkovou efektivitou. Keď teda do tímu pritiekli peniaze kanadského miliardára, očakávalo sa, že technické oddelenie konečne bude môcť realizovať svoje nápady v plnej miere a bude stavať ešte lepšie autá, keďže nebude narážať na rozpočtové obmedzenia.

Po Strollovom príchode sa však stalo niečo iné; Racing Point akoby zabudol na kvality tímu inžinierov a skopíroval majstrovský Mercedes W10. Táto taktika sa do istej miery ukázala ako úspešná, veď ružové monoposty uzavreli sezónu 2020 na štvrtej priečke s jedným víťazstvom a ďalšími troma pódiami. Nebyť pätnásťbodového trestu za skopírovanie brzdových kanálikov a Racing Point by dokonca skončil pred McLarenom.

Pred sezónou 2021 si v tíme mädlili ruky, že na tom budú ešte lepšie vďaka istej “diere” v pravidlách, ktorá Aston Martinu umožnila nasadiť novšiu verziu niektorých komponentov Mercedesu bez nutnosti minúť jediný žetón. Realita však vyzerala inak; po zmene v pravidlách sa Aston Martin prepadol na koniec stredu poľa a veľkú časť sezóny tápal. Inžinierom istotne nepomohlo, že koncept monopostu nebol ich vlastný, a tak ho nepoznali úplne dokonale.

Andrew Green však verí, že tento postup rozšíril Aston Martinu obzory, čo mu pomôže pred novou érou F1. “Určite nám to otvorilo oči a ukázalo nám to nový štýl práce, nové koncepty, nové nápady. Do istej miery nám to umožnilo takto uvažovať pri konštruovaní auta pre rok 2021, no najmä pre rok 2022.”

Vedenie stajne muselo čeliť kritike. Vyzeralo to totiž tak, že na rozdiel od prechádzajúcich majiteľov neverí svojim vlastným zamestnancom, a preto si radšej vybralo cestu “ružového Mercedesu”. Utrpieť malo aj samotné technické oddelenie, ktoré namiesto toho, aby si cibrilo svoje schopnosti pri vývoji auta, sa snažilo pochopiť, ako vlastne funguje monopost súpera.

Podľa Greena to nebolo zbytočné a pri týchto snahách šlo o to priučiť sa čo najviac pracovným postupom inžinierov Mercedesu a myšlienkam, na základe ktorých vyvíjali svoje auto. “Pozerali sme sa na to auto a zisťovali sme, prečo je vlastne o toľko rýchlejšie ako všetky ostatné,” vysvetľuje. “Sami sme sa to učili, tu neexistuje žiadna skratka.”

“Toto nie je kopírovanie, je to vyvíjanie riešenia, pri ktorom máte hrubú predstavu o tom, ako vyzerá správna odpoveď. Aj tak sa tam však musíte dopracovať, čo si vyžaduje veľa vývoja a veľa práce, aby ste to pochopili,” zdôraznil 56-ročný Brit.

Pokúsiť sa skopírovať monopost súpera nebolo také jednoduché, ako sa môže zdať. “V istom zmysle to bolo ešte náročnejšie, pretože ste ťahaní smerom preč od toho, čo veríte, že je správnou odpoveďou. Myslím si, že náš tím odviedol skvelú prácu, keď sa snažil pochopiť filozofiu, ktorá je za tým všetkým.”

“Pozrite sa na štartový rošt; veľa ďalších tímov si osvojilo rovnakú filozofiu. Spravili to, čo sme my urobili o rok skôr, osvojili si filozofiu najrýchlejšieho auta a vyvíjali ju podľa seba. Toto nie je žiaden nový koncept. Ostatní sa ho chopili, pretože sme odviedli dobrú robotu. Ďalšie tímy boli len trochu nahnevané, pretože sme odviedli takú dobrú prácu,” potľapkal sa po pleci Green.