logo F1online.sk

Čou už Alfe zarába: Volá nám viac sponzorov ako za posledných 25 rokov

Frédéric Vasseur
© Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala28. 11. 2021

Znie to až neuveriteľne, ale Kuan-jü Čou bude skutočne prvým čínskym pretekárom v celej viac ako 70-ročnej histórii Formuly 1. Ulovila ho Alfa Romeo, ktorá na tomto historickom momente aj dobre zarobí. Šéf stajne Frédéric Vasseur prezradil, že tímová pokladnica sa začína pekne plniť; v priebehu posledných pár týždňov sa Alfe ozvalo viac sponzorov ako za posledných 25 rokov.

Hoci vo Formule 1 už tento rok začal platiť rozpočtový strop, určite to neznamená, že ho všetky tímy aj dokážu naplniť. “Nie, dnes sme stále pod rozpočtovým stropom,” potvrdil Frédéric Vasseur v rozhovore pre motorsport-magazin.com.

Preto aj smerom do budúcnosti sa v kráľovnej motoršportu budú objavovať takzvaní “platiči”, teda piloti, ktorí by sedačku bez poriadneho obnosu peňazí nezískali, a bez ktorých by tím mohol mať problémy.

A hoci Kuan-Jü Čou vo Formule 2 ukazuje, že patrí k tomu najlepšiemu, čo juniorská kategória ponúka, do Formuly 1 mu pomohol najmä fakt, že za sebou má veľmi silných sponzorov a ekonomicky veľmi silnú krajinu. S Čouom na palube sa Alfa Romeo k týmto peniazom dostane oveľa ľahšie.

“Jedno je isté; istej podpory sa dočkáme. A nie je to len o tom, čo prináša Čou,” vysvetľuje šéf tímu Vasseur. “Nastal veľký ošiaľ, pre našu spoločnosť je to obrovská príležitosť! V priebehu posledných pár týždňov nám zavolalo viac sponzorov ako za posledných 25 rokov.”

O akých sumách sa tu vlastne bavíme? “Nie, nechcem zverejňovať žiadne čísla. A nesnažte sa ich zo mňa vypáčiť!” rozosmial sa 53-ročný Francúz. “Avšak pre spoločnosť, ale aj pre všetkých sponzorov vrátane tých súčasných, je to obrovská príležitosť a my vyrazíme na túto cestu,” poznamenal s tým, že angažovanie Kuan-jü Čoua je veľmi výhodné aj pre Formulu 1 ako celok. Otvára totižto celkom nový trh.

V minulosti mala aj Alfa Romeo možnosť prehovoriť do toho, aké mená sa objavia v jej kokpitoch. To už neplatí, koniec-koncov Giovinazziho a Räikkönena nahradia Čou a Bottas, ktorí na Alfu Romeo nemajú žiadne väzby. “Bolo to rozhodnutie spoločnosti, do procesu sú zapojení aj partneri,” poznamenal Vasseur na margo toho, že Alfa Romeo by už nemala mať právo vybrať si svojho jazdca.

Koniec-koncov z nového prírastku bude profitovať aj ona. Tímu sa tak podaril celkom šikovný ťah, keď Čoua uchmatol francúzskemu Alpinu. Aké ťažké bolo dohodnúť sa s Alpinom? “To sa ma netýka. Neviem presne, pretože my sme chceli jazdca, ktorý je voľný, a on bol.”

“Neviem, aký presne bol vzťah medzi Alpinom a Čouom. To nie je moja vec. Viem, že má zmluvu do konca roka, pretože vo Formule 2 preteká ako pilot akadémie Alpinu. Ale boli féroví a dovolili nám prediskutovať, či by sme s ním mohli začať skôr. Boli veľmi otvorení, avšak neviem, aké majú vzťahy medzi sebou,” nechcel špekulovať niekdajší šéf Renaultu v F1.

Alfa Romeo si s Čouom vyjednala zmluvu, avšak nikde nám neprezradila, koľko rokov sa tento čínsky pretekár zdrží v tíme. Vasseur obratne odbil snahu niečo z neho vypáčiť. “V kontrakte je klauzula o mlčanlivosti. Ak vložíme do zmluvy takú klauzulu, tak je to z dobrého dôvodu.”

Jedno je isté; v budúcej sezóne budú mať pod sebou autá Alfy Romeo Valtteri Bottas a Kuan-jü Čou, skúsený borec a vychádzajúci talent. “Z môjho pohľadu by to mohlo fungovať, ak Čou bude na trati podávať dobré výkony. Vždy ide o balans. Pozrite sa, čo predvádza vo Formule 2. Som presvedčený, že to isté môže dokázať vo Formule 1.”

S príchodom nových pravidiel by predsa len mohol byť problém mať v tíme dvoch úplne nových jazdcov. Okrem toho, že si budú musieť zvykať na nové auto, sa budú spomaľovať aj spoznávaním sa s novým zázemím, tímom mechanikov a inžinierov.

Kto bude teraz v tíme udávať krok? Kto mu ukáže, ktorým smerom sa oplatí vybrať a ktorým nie? “V prvom rade chcem povedať, že Valtteriho dobre poznám,” pripomenul časy, keď Bottas jazdil vo Vasseurovom tíme ART v sérii GP3. “Získava pole positions, od Monzy ich získal rovnako veľa ako Lewis Hamilton. Myslím, že to je dosť dobrá referencia!”

“A máme ďalší dôvod, prečo sme sa rozhodli vydať týmto smerom: Nie som si istý, či má nejaký zmysel udržiavať si kontinuitu po sezóne 2021, aj keď auto bude úplne iné. Potrebujete však niekoho, kto má s Formulou 1 skúsenosti. Začať s dvoma nováčikmi by bolo ťažké, tiež preto, že testy budú mať len šesť dní. To je šialené. Ale z pohľadu kontinuity po roku 2021 nejde o nič dramatické,” uviedol napokon.

Súvisiace články