logo F1online.sk

Šprintová kvalifikácia dostane nové meno, bojovať sa bude o viac bodov

Valtteri Bottas a Max Verstappen po štarte šprintových pretekov na VC Talianska 2021
© Pirelli Motorsport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 11. 2021

Experiment dopadol úspešne, zhodujú sa šéfovia Formuly 1. Šprintov uvidíme v roku 2022 viac a naberú aj na dôležitosti. Miesto troch „experimentálnych“ šprintov ich uvidíme šesť a súťažiť sa bude o oveľa viac bodov. Novinky (aj keď ešte nie definitívne schválené) predstavil verejnosti šéf Formuly 1 pre oblasť motoršportu Ross Brawn.

Ten je otcom myšlienky sobotných šprintov a toto svoje „dieťa“ od začiatku vychvaľuje. Je jasné, že z komerčného hľadiska to malo úspech. Či si to získalo aj fanúšikov, to je stále diskutabilné, hoci podľa Brawna sú reakcie väčšinou pozitívne. Formát bol v tomto roku úspešne vyskúšaný a v tom budúcom budeme svedkami jeho expanzie.

Bude však nevyhnutné urobiť zopár zmien. Tie síce ešte schválené neboli a nevieme ani to, na ktorých podujatiach sa vlastne šprinty uskutočnia, no Ross Brawn novinárom vcelku podrobne opísal, aké zmeny budú tímom predložené. „V zásade sme s tímami dohodnutí na tom, že v budúcom roku sa uskutoční šesť šprintov. Dovtedy však treba vyriešiť veľa vecí a podľa nášho názoru bude potrebné urobiť niekoľko progresívnych, ale nie radikálnych krokov. Čiastočne aj kvôli tomu, že budeme mať nové autá, s ktorými sa všetci budú musieť najprv zžiť.“

„Musíme najprv počkať, aký budú mať nové autá vplyv. Smerom k roku 2022 sme boli relatívne konzervatívni, teší nás však samotný koncept a sme radi, že Formula 1 bola dostatočne odvážna vyskúšať takúto alternatívu na troch podujatiach,“ povedal Brawn.

Treba pritom povedať, že tohtoročný „experiment“ vlastne ešte neskončil. Zatiaľ sme videli len dva šprinty v Silverstone a Monze. Tretí nás čaká v Brazílii. Liberty Media však očividne má za to, že aj to stačilo na vyhodnotenie všetkých pozitív i negatív a zavedení zmien.

„S tímami diskutujeme o tom, ako urobiť sobotu náročnejšou a pútavejšou. Som veľmi optimistický, že nové autá tomu pomôžu. Diskutujeme aj o tom, ako lepšie odmeniť tých najlepších ziskom bodov tak, aby sme zvýšili motiváciu pretekať,“ hovorí Brawn.

„Myslím si, že aj niečo ako obracanie roštu alebo čosi také… to by sa mi celkom páčilo, aj keď to by už bol asi príliš veľký krok. Je tu však niekoľko vecí, ktoré sú na stole a sme pripravení o nich diskutovať. Pole position by sa mala udeľovať v piatok. Neudeľovať pole position po piatkovej kvalifikácii rozhodne nebolo populárne, takže aj to bude na programe dňa,“ hovorí Brawn.

Pripomíname, že štatisticky sa pole position udeľovala v Silverstone a Monze po sobote. Toto bolo asi najmenej populárne pravidlo šprintových kvalifikácií, keďže držiteľom pole position sa vlastne stal víťaz pretekov a nie kvalifikácie samotnej, čo nemalo príliš veľkú logiku.

„Taktiež samotný názov ‚šprintová kvalifikácia‘. Všetci to pritom voláme preteky, keďže keď niečo chodí ako kačica a kváka ako kačica, tak je to kačica. Aj samotný názov preto chceme pozmeniť,“ povedal Brawn.

„Tiež chceme zmeniť udeľovanie bodov za sobotu tak, aby to jazdcov povzbudilo k pretekaniu. Navrhujeme udeľovať približne tretinové body v porovnaní s nedeľnými pretekmi. Je to dosť na to, aby aj jazdci na nižších pozíciách mali o čo bojovať. Bude to mať vplyv na celkové poradie v šampionáte a my aj chceme, aby to vplyv na celkové poradie malo, aj keď nie príliš veľký,“ dodal Brawn.

Súvisiace články