Brawn chce, aby tímy hovorili o vylepšeniach monopostov. Novinári sa dostanú bližšie | Magazín F1 - F1online.sk

Brawn chce, aby tímy hovorili o vylepšeniach monopostov. Novinári sa dostanú bližšie

Monopost F1 pre rok 2022
zdroj: FOM

Rok 2022 bude pre Formulu 1 v mnohom prelomový. Zavedenie nových aerodynamických pravidiel oznamuje nástup novej éry. Úplne nové autá či osemnásťpalcové pneumatiky sú však len „špičkou ľadovca“. Zmien, úprav a noviniek bude mnoho. Šéf Formuly 1 pre oblasť motoršportu Ross Brawn naozaj nijak netrochári a premýšľa naozaj vo veľkom.

Počas svojho posledného stretnutia s novinármi sa Brawn rozpovedal na mnohé témy. Hovoril o zrušení pravidla, podľa ktorého musia tímy nasadiť do pretekov rovnakú sadu pneumatík, s akou zajazdili najrýchlejší čas v Q2. Hovoril tiež o úprave pravidiel určujúcich držiteľa pole position, šprintoch a načrtol aj úplne novú mediálnu povinnosť pre všetky tímy.

Brawn totiž nechce, aby sa okolo aerodynamických noviniek robili tajnosti. Chce, aby tímy trochu poodhalili karty a museli svoje novinky novinárom ukázať. Pretekársky víkend však má byť po novom skrátený na tri dni. To znamená zrušenie štvrtkového mediálneho dňa. Trochu paradoxne by však tímy mali mať od budúceho roka mediálnych povinností viac.

„Čo chceme urobiť je veľký piatkový míting pre médiá, ktoré by sa mohli pozrieť na autá a porozprávať s pracovníkmi tímov,“ povedal Brawn. „Chceme zaviesť iniciatívy, ktoré umožnia lepší prehľad o tom, čo sa vo Formule 1 deje.“

„Od budúceho roka teda budú autá v piatok ráno predvedené vám novinárom. Tímy vám vysvetlia, aké zmeny vykonali daný víkend a zmeny oznámia aj FIA. To vytvorí nový zaujímavý prvok v tomto športe, pretože jeho technická časť je pre mnohých fanúšikov dosť fascinujúca,“ dodal Brawn.

V posledných rokoch sa veľa hovorilo o formáte víkendu. Voľné tréningy sa skrátili, vyskúšali sa šprinty a od roku 2022 bude zavedený trojdňový formát. Diváci pri obrazovkách si to však ani nevšimnú. V snahe kompenzovať stále náročnejší a hustejší kalendár chcú v Liberty Media „škrtnúť“ štvrtkové mediálne povinnosti a rozdeliť ich medzi zvyšné tri dni.

Hovorí sa, že oba piatkové tréningy sa uskutočnia popoludní a mediálne povinnosti budú na programe dopoludnia. Tie by mohli zahŕňať aj túto (pre tímy určite nemilú) povinnosť vyslať vývojárov a inžinierov na míting s novinármi.

Je však na pováženie, či toto nemôže Formule 1 skôr ublížiť. Tímy sa totiž už od nepamäti snažili svoje tajomstvá skrývať a naopak, odhaliť tajomstvá konkurentov. Brawnova myšlienka je síce pekná, nad jej praktickou realizáciou však pochybuje aj portál Autosport.

„Aj keď tímy môžu byť požiadané o vysvetlenie svojich posledných noviniek, Formula 1 je vo svojej povahe tajnostkárska. Je nepravdepodobné, že personál tímov bude celkom transparentný, keďže nebudú chcieť konkurentom poskytnúť cenné informácie,“ píše Autosport.

Pneumatikový experiment

V roku 2021 sa začalo vo veľkom experimentovať so šprintami. A vcelku zaujímavý experiment má Ross Brawn pripravený aj na rok 2022. Odporcovia šprintov si však tentoraz môžu odfúknuť, nechystá sa nič v snahe „vylepšiť šou“, ale znížiť negatívny dopad Formuly 1 na životné prostredie. Tá počas pretekárskych víkendov využije (a často ani nevyužije) obrovské množstvo pneumatík, pričom vieme, že gumárenský priemysel naozaj veľmi znečisťuje životné prostredie.

Brawn preto v budúcom roku chce na niektorých podujatiach znížiť množstvo alokovaných zmesí a sledovať, ako si s tým tímy dokážu poradiť. Vedľajším produktom niečoho takého však môže byť ešte menej jázd vo voľných tréningoch, čo zvýhodní väčšie tímy, ktoré sú so svojimi simuláciami ďaleko pred tímami stredu poľa.

„Snažíme sa znížiť náš dopad na životné prostredie mnohými cestami. Logistika a využívanie pneumatík je jednou nich,“ povedal Brawn. „Veríme, že v roku 2022 budeme mať viacero víkendov, na ktorých znížime počet pneumatík.“

„Veríme, že to dokážeme bez toho, aby to negatívne ovplyvnilo šou. Vo Formule 1 je však zakaždým šanca, že sa dostavia nejaké neželané dôsledky. Tim Goss z FIA pracoval spolu s Pirelli a tímami veľmi tvrdo na vypracovaní návrhu. Vyzerá to celkom sľubne.“

„Myslím, že v priebehu sezóny to počas niektorých víkendov vyskúšame, aby sme to potom mohli vyhodnotiť,“ povedal Brawn.

Možno vás zaujme

Komentáre