logo F1online.sk

Allison: Ak by Lewis neprezul, spadol by na siedme alebo ôsme miesto

Lewis Hamilton
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 10. 2021

Zastaviť či nezastaviť? Urobil Mercedes na Veľkej cene Turecka chybu alebo neurobil? Definitívny ortieľ vyniesol v tradičnom brífingu technický riaditeľ tímu James Allison. Ten predložil fanúšikom prosté fakty, ktoré odprezentovali tie najvýkonnejšie počítače a kalkulačky stajne z Brackley.

Tím si po Veľkej cene Turecka vypočul dosť ostrú kritiku. Veľmi sa ho nezastal ani Lewis Hamilton, ktorý lamentoval, že nemusel vôbec zastavovať a skončil by na lepšom než piatom mieste. Ale je to tak? Odpovie sám James Allison.

„Pneumatiky by vydržali a boli by schopné ďalej jazdiť po trati – áno, s najväčšou pravdepodobnosťou by sme zvládli odjazdiť celé preteky na jednej sade gúm,“ povedal Allison v tradičnom popretekovom brífingu tímu na sociálnych sieťach.

„Esteban Ocon to napríklad zvládol a náš monopost sa k pneumatikám obvykle správa šetrnejšie než tie konkurenčné. Takže áno, dokázali by sme tie preteky dokončiť.“

„Otázkou je, akú by sme na nich mali rýchlosť a dôkazy, ktoré sú celkom jasné hovoria, že veľmi slabú. Pneumatiky spotrebúvajú gumu počas celej dĺžky pretekov. Ku koncu trať schla – a aj keď neuschla úplne – zrýchľovala ich opotrebovanie. Lewisove časy na kolo sa začali zhoršovať a aj keď by na nich dokázal preteky dokončiť, jeho tempo by bolo dosť skľučujúce,“ dodal Allison.

Následné kalkulácie Mercedesu odhalili, že ideálny čas pre výmenu pneumatík bol niekedy v 36. alebo 37. kole, teda presne v dobe, keď zastavili piloti Red Bullu a aj Valtteri Bottas. Hamiltona tím prvýkrát povolal v 41. okruhu, no sedemnásobný šampión sa rozhodol zostať na trati. Rovnaké „kalkulačky“ tiež vypočítali, kde by Lewis skončil, keby si ďalej išiel svoje a neprezul.

„Dôvod, prečo sme Lewisa nakoniec zavolali spočíval v tom, že naše grafy, ktoré stanovujú predikcie nám povedali, že to nevyzerá dobre. Naše tempo by skrátka bolo veľmi slabé a nestačilo na udržanie aktuálnej pozície,“ opisuje Allison rozhodovací proces v Mercedese.

„Na základe rýchlosti degradácie pneumatík by to stačilo na siedme alebo ôsme miesto.“

„Ak by ste sa pozreli na tie najoptimistickejšie predpoklady, ktoré hraničia s heroizmom, tak za predpokladu, že by tieto pneumatiky neutrpeli v ostatných kolách žiadne ďalšie škody, mohol Lewis skončiť na štvrtom, nie piatom mieste.“

„To je však dosť heroický predpoklad, pretože bolo vidieť, že pneumatiky strácali priľnavosť a kĺzali stále viac a viac. Realistickejším predpokladom je siedme, možno dokonca ôsme miesto,“ povedal Allison.

„Stratég teda uvažuje nejako takto: ‚Nuž, mám veľmi, veľmi malú šancu, že udržím štvrté miesto a žiadnu šancu udržať tretie, na ktorom jazdíme teraz. Je možné, že nakoniec skončíme na siedmom mieste, dokonca možno aj na ôsmom. Ak však prezujeme pneumatiky, poľahky finišujeme piaty‘.“

„Bol to poker, pri ktorom si musíte zvoliť tú najlepšiu možnosť. Na to najlepšie rozhodnutie už vtedy bolo neskoro. V danom čase bolo najlepšou možnosťou zastaviť a zaistiť si piate miesto,“ povedal Allison.

Súvisiace články