logo F1online.skF1online.sk

Po úspechoch sme neboli dostatočne sebakritickí, reflektuje James Allison

Mercedes W14
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala15. 7. 2024

Mercedes v sezónach 2014 až 2021 vyhral osem konštruktérskych titulov a pred začiatkom novej éry mohol mať najväčšie sebavedomie zo všetkých. Absencia tvrdej sebakritiky však nemecký tím uvrhla do dlhých mesiacov stagnácie, uznáva technický riaditeľ stajne James Allison.

Strieborné šípy sa konečne vracajú do hry, ale trvalo to viac než dva roky. Za ten čas sa toho v tíme veľa zmenilo a aj Lewisovi Hamiltonovi došla trpezlivosť. Počas zimnej pauzy sa rozhodol skúsiť šťastie vo Ferrari.

Bol to pritom práve sedemnásobný majster sveta, kto už v roku 2022 tím upozorňoval na to, že nie je na správnej ceste a musí zmeniť kurz. Po nevydarenom vstupe od sezóny, ešte v marci 2023 uviedol, že inžinieri ho pri vývoji monopostu W14 “nepočúvali”. S odstupom času môžeme povedať, že nech sa už technické oddelenie rozhodovalo akokoľvek, nevybralo si správne riešenia.

James Allison v podcaste Beyond the Grid uviedol, že tím si príliš neskoro uvedomil, že samotné technické oddelenie, jeho prístup, štruktúra a vzájomná komunikácia bolo najväčšou prekážkou Mercedesu v návrate na vrchol. “Tá najdôležitejšia vec, pri ktorej sme sa mohli pozrieť do hĺbky dovnútra a zároveň kriticky je to, že pri predchádzajúcej sade pravidiel bol náš prístup k práci veľmi efektívny.”

“Nemyslím tým len spôsob práce, akým sme definovali krivky predného krídla alebo ako sme riešili turbulencie vzduchu od kolies v zadnej časti auta. Myslím tým štýl, akým komunikovali jednotlivé skupiny inžinierov medzi sebou: aerodynamické oddelenie s úsekom dynamiky vozidla, to zas s traťovým, a traťový s oboma ostatnými skupinami. V starom svete naše nastavenie fungovalo dobre. Nie len dobre, veď neprestajne fungovalo osem sezón, čo sa ešte nikomu pred nami nepodarilo. Bolo to ohromné,” pripomenul majstrovské sezóny.

Na druhej strane však treba uznať aj to, že Mercedes celé roky ťažil zo suverénne najlepšej pohonnej jednotky, takže k zisku titulov nebolo ani absolútne nevyhnutné mať stopercentne fungujúce technické oddelenie. Pri súčasnej rovnosti agregátov sa však bez neho žiadny tím nezaobíde.

Problém Mercedesu mal však spočívať v niečom inom. “Do veľkej miery sme už za nových podmienok pracovali starým štýlom a neboli sme dostatočne sebakritickí, aby sme spozorovali, že v tomto novom svete má náš starý prístup isté vrodené slabiny, na ktorých v tom starom svete nezáležalo. Určite sme za to zaplatili,” uznal James Allison.

Britský inžinier následne vysvetlil, že jednotlivé oddelenia v minulosti nemuseli byť tak pevne previazané ako dnes. Každý úsek sa takpovediac hral na svojom piesku a zbežne konzultoval svoje výsledky s ostatnými pieskoviskami.

V dnešnej Formule 1 to takto nemôže fungovať. “Autá sú tak nepríjemne blízko pri trati, že pri tejto sade pravidiel musia odpruženie a aerodynamika veľmi, veľmi úzko spolupracovať. V starom svete stačilo, ak boli akoby sesternicami. Nemuseli byť až tak prepojené s tým druhým svetom.”

“V starom svete by bolo dokonca neefektívne strácať čas príliš dôkladným skúmaním interakcií jednej oblasti s tou druhou. Do istej miery boli od seba nezávislé. Teraz sú však v jednej rovine a ich interakcia musí byť veľmi úzka,” ozrejmil hlavnú príčinu prepadu Mercedesu jeho technický boss.

Súvisiace články

Diskusia