Mercedes v USA neschválil Hamiltonov štart z boxov. Jeho sťažnostiam neveril
Krátko pred štartom pretekov vždy netrpezlivo čakáme na správu technického delegáta FIA, ktorý informuje o tom, či počas noci došlo k porušeniu pravidiel parc fermé a či niekto bude musieť štartovať z boxov. V USA nás však Jo Bauer prekvapil: Z boxov totiž nemal štartovať Lewis Hamilton, ale George Russell. Mercedes konečne vysvetlil, čo ho viedlo k tomuto rozhodnutiu.
Kvalifikácia na VC USA sa pre Georgea Russella skončila predčasne a v bariérach. Mercedes však mohol nahradiť zničené komponenty staršou špecifikáciou, takže nemusel štartovať z boxov a nemusel ani prijať ponuku Lewisa Hamiltona, ktorý mu chcel darovať tie svoje. Hamilton chcel tímu pomôcť, keďže Russell mal štartovať zo šiesteho miesta, navyše so svojím autom nebol vôbec spokojný, takže by veľa nestratil.
“Naše auto sa dnes v kvalifikácii premenilo na nočnú moru, takže asi by som mal štartovať z boxovej uličky, pretože v opačnom prípade sa z tejto pozície nikam nedostanem,” prorokoval Lewis Hamilton po kvalifikácii a ukázalo sa, že mal absolútnu pravdu.
V piatom kole pretekov sa mu stalo niečo podobné tomu, čo Georgeovi Russellovi v kvalifikácii. Toto Wolff na margo jeho nehody vyhlásil, že problém musel byť “stopercentne v aute”, pretože “Lewis Hamilton takéto chyby nerobí”.
Po vojne je každý generál. Keď však táto vojna prebiehala, inžinieri Lewisovi Hamiltonovi neverili. Technický riaditeľ James Allison vo videu Mercedesu prezradil, že možnosť štartu z boxov rozoberali, no rozhodli, že na to neexistuje dôvod.
“Mali sme možnosť spraviť to isté, čo v Georgeovom prípade. Mohli sme medzi kvalifikáciou a pretekmi zmeniť nastavenia a štartovať z boxov,” vrátil sa k texaskému víkendu James Allison. “Nemali sme však žiaden dôvod myslieť si, že s Lewisovým autom niečo nie je v poriadku.”
“Mal na monoposte najlepšiu karosériu a aj svoje miesto na štartovom rošte, ktoré je vyššie než boxová ulička. Prečo by sme teda neštartovali z pozície, na ktorú sme sa kvalifikovali, aj keď sme si ju neželali? S ohľadom na nastavenia sme mysleli v prvom rade na toto,” vysvetľoval britský inžinier.
Hamiltonova nepohoda v kokpite súvisela aj so šprintom, v ktorom ho trápili technické problémy na monoposte. Mechanici ich odstránili a v kvalifikácii malo byť všetko v poriadku. Z výsledku sedemnásobného šampióna však vidíme, že nebolo.
“Ak ste to sledovali v televízii, Lewisa ste mohli počuť hovoriť, že niečo ‘praská’, keď sa pripravoval na šprintové preteky. Keď sme rozobrali auto po šprinte, v ktorom sa trápil s ovládaním auta, zistili sme, že sa začalo lámať jedno z ložísk, ktoré drží rameno zavesenia. Začalo sa hýbať a preto počul ten praskavý zvuk. Súviselo to aj s nekonzistentnosťou riadenia, čo je hlavný dôvod, prečo cítil zadok auta. Aj keď je to problém v prednej časti, vyústi do toho, že celé auto je mäkké a nepredvídateľné. Napokon to malo dopad na jeho šprintové preteky.”
Mechanici po výmene ložiska hlásili hotovo. “Problém sa už neobjavil. Bolo to však bolestivé, že sme mali taký problém. Odjazdiť takto šprintové preteky bolo pre Lewisa ťažké, ale túto vec sme pred kvalifikáciou vyriešili a už sa neobjavila.”
Prečo Mercedes nevymenil pohonnú jednotku?
Rozhodnutie inžinierov nezmeniť nastavenia na monoposte Lewisa Hamiltona sa mohlo opierať o dáta, na ktorých si nevšimli žiadne problémy. Keby však dali na pocity svojho jazdca, ktorý v kokpite môže cítiť problém ešte skôr, ako sa naplno prejaví, zároveň s tým mohli vymeniť aj pohonnú jednotku za nový kus.
Misky váh to však pri rozhodovaní nepreklopilo na druhú stranu. “Keby ste nasadili nový motor, štartovali by ste z chvosta alebo z boxov. Mohli sme to do toho zahrnúť. Dôležitejšie je však to, že nemôžete len tak nasadiť nový motor a nezaplatiť za to finančne.”
Allison vysvetľuje ďalšie úskalia rozpočtového stropu: “Ak vám zlyhá motor, pretože má nejaký problém, pravidlá vám umožnia nasadiť novú pohonnú jednotku bez toho, aby to malo vplyv na rozpočet. Keď si však poviete, že chcete nový motor, lebo ho skrátka chcete, tak to je už iná vec. Musíte zaň zaplatiť. Nebol by to dobrý obchod. Čerstvý motor by zlepšil vaše časy na kolo o zlomok, no nevrátilo by sa vám to, pretože by ste na to doplatili v rozpočtovom strope.”