AMuS: V roku 2026 zničíme rýchlostný rekord F1. Padne aj méta 400 km/h


Začiatok novej éry sa nezadržateľne blíži a sústredenie tímov sa naplno presunulo na nové technické predpisy. Nové monoposty zatiaľ existujú len v nákresoch FIA a mysliach inžinierov. Fanúšikovia sú v súčasnosti odkázaní na vlastnú fantáziu, ktorú obohacujú rozličné vyjadrenia jazdcov a šéfov tímov.
Základná poučka je jednoduchá. Budúcoročné monoposty budú o trochu užšie, kratšie a ľahšie. Užšie a menšie budú aj pneumatiky. Nebude to taká zásadná zmena, ako by si mnohí z nás priali, ale keď neprší, aspoň kvapká.
Predné krídla budú viac zakrivené a prídu o jednu z líšt. Zadné krídla zas budú jednoduchšie, ale pribudne jedna lišta. Priečne krídla, ktorým sa v počiatočnej fáze súčasnej generácie monopostov venovala taká pozornosť, budú zakázané. Zmiznú aj Venturiho tunely na vstupoch do podlahy. Namiesto nich sa pri bočniciach objavia deflektory, ktoré budú fanúšikom povedomé z predchádzajúcich generácií monopostov.
Hladký spodok podlahy zároveň znamená, že bude oveľa ťažšie ju utesniť a udržiavať nižší tlak pod ňou. Svetlá výška by zároveň nemala zohrávať takú významnú rolu pri hľadaní výkonnosti.
To všetko je aerodynamika, ale čo rýchlosť na rovinkách? S vyšším podielom elektriny očakávajú fanúšikovia oveľa vyšší krútiaci moment a brutálnu akceleráciu. Nuž, ako píše vo svojej analýze Auto Motor und Sport, očakávajú veľmi správne.
S rastúcim výkonom elektromotora sa môže zvyšovať aj výkon spaľovacieho motora a rýchlosti na rovinkách pomôže aj plánované zavedenie aktívnej aerodynamiky. „Keď sa vypustí z reťaze plný výkon, pokoríme hranicu 400 kilometrov za hodinu,“ vyhlásil šéf Mercedesu Toto Wolff.
Podľa výpočtov a simulácií budú autá výrazne pomalšie v zákrutách, ale oveľa rýchlejšie na rovinkách. Pridáva sa aj rezervný pilot Aston Martinu Felipe Drugovich. „Na výjazde zo zákruty auto vystrelí ako pomätené. Máte pocit, že sedíte v rakete,“ vyhlásil Brazílčan.
Asi by sme však mali krotiť nadšenie. Toto totiž zrejme nevyrieši problém s predbiehaním, ktorý pociťujeme hlavne v tejto sezóne. S aktívnou aerodynamikou sa zníži efekt aerodynamického zákrytu a autá s takým točivým momentom dosiahnu maximálnu rýchlosť už v polovici rovinky a druhú polovicu preplachtia v úspornom režime, keďže pridávanie plynu a spotreba batérie minie energiu, ale rýchlosť takmer neovplyvní.
V tej chvíli by však do hry mohol prehovoriť jazdecký um, schopnosť pilotov inovovať a prispôsobiť sa. Bohužiaľ, fanúšikovia z toho zrejme nebudú nadšení, keďže rozhodovať možno bude ich schopnosť hospodáriť s energiou.
„Nie je to žiadna zábava. Neviem si predstaviť, ako máme takto pretekať,“ povedal Charles Leclerc. Pridal sa aj Max Verstappen. „Je to neznámy pocit, ale stále sme len na začiatku vývoja,“ poznamenal Holanďan.
Šéfovia tímov i športu však upokojujú panické hlasy. „Ako môžete kritizovať niečo, čo ešte nevzniklo?“ pýta sa Toto Wolff. Pridáva sa aj Stefano Domenicali, ktorý, samozrejme, bráni svoj produkt. „Bude to odlišné od toho, na čo sú jazdci zvyknutí. To však automaticky neznamená, že to bude horšie. Piloti sa rýchlo prispôsobia,“ povedal šéf Formuly 1.
Jazdci si skrátka musia zvyknúť na jazdu v maximálnych otáčkach pod menším aerodynamickým zaťažením, aby tak umožnili dobíjanie batérií. Technický riaditeľ Mercedesu James Allison však upozorňuje, že piloti sa teraz nezmenia na úsporne jazdiacich „taxikárov“. „Ovládanie bude príjemnejšie ako pri súčasných autách. Medzi pomalými a rýchlymi zákrutami, ale tiež medzi nájazdom a výjazdom zo zákrut nebude dochádzať k takým zmenám vyváženia. Navyše, bude oveľa ľahšie zvládnuť pretáčavosť a nedotáčavosť,“ odkázal jeden z najväčších technických géniov svojej doby.