logo F1online.sk

Vasseura štvú komisári a ich rozhodovanie: Norrisa mali potrestať

Frédéric Vasseur
© Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala3. 10. 2021

Po pretekoch v Rusku muselo byť Landa Norrisa ľúto aj fanúšikom, ktorí mu inak nefandia. Spolu s McLarenom to jasne nezvládli, a aby toho nebolo málo, Norrisovi hrozila penalizácia za prekročenie bielej čiary na vjazde do boxov. Mnohým sa preto uľavilo, keď neprišla, no podľa Frédérica Vasseura to nebolo správne rozhodnutie.

Pravidlá sú pravidlá a pri ich aplikovaní by sa nemalo hľadieť na širší kontext priebehu veľkej ceny. Áno, pre Norrisa by to bolo veľmi kruté uzavretie nedeľných pretekov, no čo je dôležitejšie, v súlade s pravidlami a stanoveným precedensom.

Keď Lando Norris v 51. kole konečne zamieril ku svojim mechanikom, na vjazde do boxov už bolo dosť vody. Britský jazdec aj z tohto dôvodu nedobrzdil a preletel cez bielu čiaru, čo je podľa pravidiel zakázané. V tej chvíli sa zdalo byť jasné, že sa penalizácii nevyhne. Komisári však prekvapili a Norrisa len napomenuli.

V kontexte predchádzajúcich porušení ide o veľmi mierny trest. “Landa mi je veľmi ľúto, pretože počas víkendu v Soči odviedol skvelú robotu. Avšak kvôli tomu, že tohto chlapca máme radi a zaslúžil si vyhrať, nemôžeme meniť pravidlá. Pravidlá sú napísané krištáľovo jasne: Ak prekročíte bielu čiaru, dostanete trest,” argumentuje v rozhovore pre motorsport.com Frédéric Vasseur.

Šéf Alfy Romeo si hneď spomenul na posledný moment, kedy na toto isté pravidlo doplatil jeho tím. “Tak isto to dopadlo v celom rade prípadov za desaťkrát menšie prekročenia ako toto. Videli sme to pri Cunodovi v Spielbergu, pri Räikkönenovi vlani v Mugelle. A presne v rovnakých podmienkach aj v roku 2019 pri Lewisovi v Hockenheime.”

Treba poznamenať, že Hamiltonov prešľap sa týkal najmä toho, že do boxov prichádzal z nesprávnej strany, keďže na vjazde do boxov išiel zľava popred kužeľ, no aj tak si vyslúžil päťsekundovú penalizáciu ako všetky ostatné porušenia pravidiel na vjazde do boxov. Presnejšie povedané, takmer všetky ostatné porušenia.

Ako to už pri rozhodnutiach komisárov býva, aj v tomto prípade sa dá v histórii nájsť výnimka. Šlo o Lewisa Hamiltona na VC Nemecka 2018, ktorý si v nájazde do boxov rozmyslel, čo chce spraviť. Prekročil teda bielu čiaru a bez zastávky v boxoch pokračoval v jazde.

Komisári udelenie napomenutia vtedy zdôvodnili tým, že “pilot a tím úprimne priznali svoju chybu a fakt, že v tíme panoval chaos, či majú zostať vonku, alebo zamieriť do boxov, čo viedlo k priestupku”. Poľahčujúcou okolnosťou malo byť tiež načasovanie incidentu, keďže k nemu došlo počas výjazdu safety caru, a do tretice skutočnosť, že svojou jazdou Hamilton nikoho priamo neohrozil.

V prípade Landa Norrisa zas komisári poznamenali, že v nájazde do boxov spomalil. “Nepovažujeme prekročenie bielej čiary v týchto podmienkach za úmyselné či predvídateľné.”

Frédérica Vasseura to nepresvedčilo a tvrdí, že práve kvôli podmienkam na trati bolo toto prekročenie bielej čiary ešte nebezpečnejšie než predchádzajúce prípady. “Povedal by som, že v týchto podmienkach to bolo ešte horšie. Keď Cunoda vyšiel kolesom za bielu čiaru v Spielbergu, nebol to problém z pohľadu bezpečnosti. Nezískal tam ani čas, pretože ako aj keď idete na výjazde z boxov, tak idete rovno a keď sa dotknete bielej čiary, nič nezískate. Ale bol potrestaný. Nik sa na to až dodnes nesťažoval, pretože to pravidlo je jasné. Dotknete sa kolesom bielej čiary, dostanete trest.”

Alfa Romeo

Ak by Lando Norris dostal štandardný päťsekundový trest, spadol by až za Kimiho Räikkönena a Sergia Péreza na deviate miesto. Išlo teda o ďalšie rozhodnutie, ktoré Alfu Romeo môže poriadne mrzieť.

“Výhoda, ktorú takto minulý týždeň získal Lando, bola obrovská. V takejto situácii totižto buď dostanete päť sekúnd, alebo odjazdíte na vode ďalšie kolo na slikoch a stratíte možno 25 sekúnd. Pritom ten päťsekundový trest asi ani nie je adekvátny. Presne si spomínam na to, ako Lewis dostal penalizáciu v Hockenheime. Vtedy sa 99 percent padoku sťažovalo, že je malý,” pripomenul Vasseur.

Francúza na čele Alfy Romeo zaujíma, či sa teraz tímy nezačnú vyhovárať na podmienky na trati a snažiť sa na základe tohto rozhodnutia obmäkčiť komisárov pri posudzovaní prekročenia bielej čiary. “Teraz začneme hľadať dôvody, prečo sa stal tento incident, a vyzeráme hlúpo. To pravidlo je krištáľovo jasné. V tom pravidle sa nehovorí o tom, či ste získali výhodu a ani o tom, aké sú podmienky.”

“Ak teraz povolíme takéto diskusie zakaždým, keď niekto kolesom prekročí bielu čiaru, tak sa vždy budeme snažiť nájsť dobrý dôvod. A pôjdeme za komisármi a budeme im to vysvetľovať, ukazovať im dáta. Bude to nekonečná diskusia,” obáva sa Vasseur, ktorého nahnevala interpretácia pravidiel, ktorú zvolili komisári.

A počet takýchto nekonzistentných rozhodnutí stále rastie. “Mám obavy, v priebehu niekoľkých posledných víkendov bolo tých problémov priveľa. Spomínam si na kvalifikáciu v Monze, kde nejaký jazdec (Mazepin, pozn. red.) zablokoval Giovinazziho a nedostal trest, pretože ho tím o tom neinformoval. To je vtip.”

“Doteraz nikto nič také nebral do úvahy,” zdôrazňuje 53-ročný Francúz. “Pred troma rokmi sme my spravili to isté a Giovinazzi dostal trest. Nesťažoval som sa, pretože sme niekomu zbabrali kolo. Je ťažké brať do úvahy a snažiť sa pochopiť dôvody, ktoré viedli k tej chybe. To je celkom nová diskusia.”

Problém je možno v tom, že sa komisári na každej veľkej cene menia. Pri rozhodnutiach potom nemajú rovnaký meter a kým na niektorých pretekoch berú do úvahy aj okolnosti, na iných sú prísnejší a drakonicky vynucujú dodržiavanie pravidiel.

Vasseur si pri tejto debate spomenul na tohtoročnú VC Emilia Romagna, na ktorej Räikkönen dostal 30-sekundovú penalizáciu za to, že sa pred reštartom roztočil a v zmätku nezamieril do boxov; za bezpečnostným vozidlom sa totižto prepadol a v mene bezpečnosti sa nevrátil na svoju pozíciu.

Alfa Romeo v tejto veci aj kontaktovala riaditeľstvo pretekov s otázkou, či sa Räikkönen môže vrátiť na svoju pozíciu, alebo má zamieriť do boxov, no nedočkala sa odpovede. Pravda je taká, že vedenie pretekov odpoveď zrejme ani nepoznalo. Komisári vo svojom zdôvodnení sami konštatovali, že taká situácia sa ešte nikdy nestala a pravidlá si azda v niektorých bodoch protirečia, no trvali na udelení trestu, s ktorým vraj nič nevedia spraviť; jeho udelenie je prikázané pravidlami. Räikkönen tak prišiel o body a spadol na trinástu priečku.

“Pri tom veľmi prísnom rozhodnutí proti Kimimu v Imole nebrali do úvahy to, že celý príbeh sa začal pri riaditeľovi pretekov,” hovorí Vasseur. “Pravidlo jasne hovorí, že riaditeľ pretekov má po pár kolách signalizovať letmý štart, nie keď ste v boxovej uličke.”

“V priebehu posledných šiestich alebo siedmich pretekov sme mali priveľa polemík. Myslím si, že by sme sa mali skrátka držať pravidiel a to je všetko. Len sa pozrite, Spa bola katastrofa,” pripomenul kontroverzné ukončenie veľkej ceny po dvoch kolách za bezpečnostným vozidlom, kvôli ktorému sa Williams ešte väčšmi vzdialil Alfe Romeo v Pohári konštruktérov.

A ležérny prístup komisárov už piloti začínajú využívať. “V Soči jeden jazdec prešiel cez obrubník v druhej zákrute a nevrátil sa na trať vyznačenou trasou. Keď sme sa na to spýtali riaditeľa pretekov, tak nám povedal, že je to OK, lebo nezískal výhodu. Ale to nie je v pravidlách — ak prejdete cez obrubník, musíte tadiaľ prejsť.”

“Už toho začína byť priveľa. Na posledných piatich alebo šiestich podujatiach sme mali kontroverziu. Nie je to dobré pre šport, nie je to dobré pre môj tím a nie je to dobré pre mojich akcionárov. Ale v prvom rade vyzeráme hlúpo,” doplnil.


Súvisiace články