logo F1online.sk

Šialená Monza priniesla kolíziu ašpirantov na titul a double McLarenu

Daniel Ricciardo
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala12. 9. 2021

Čo nám sezóna 2021 ešte pripraví? Aj skeptici boli v nedeľu v Monze svedkami strhujúceho divadla a kontroverzia z 26. kola bude ešte veľmi dlho rezonovať. V polovici pretekov kolidovali Max Verstappen a Lewis Hamilton, čo poskytlo lídrovi veľkej ceny Danielovi Ricciardovi veľkú príležitosť. Ostrieľaný Austrálčan ňou nepohrdol a môže sa radovať z víťazstva. Viedol prakticky počas celej dĺžky pretekov.

Štart Veľkej ceny Talianska bol poriadne divoký. Vynikajúco sa odlepil Daniel Ricciardo, ktorý prešprintoval Verstappena a ujal sa vedenia. Vo Variante della Roggia zviedol Max súboj s Hamiltonom, Holanďan sa bránil veľmi tvrdo a napokon aj úspešne. Lewis si kvôli tomu musel šikanu skrátiť a stratil tretie miesto na úkor Norrisa. Ďalší smolný štart mal Antonio Giovinazzi, ktorý si trúfal na Leclerca, no na výjazde z Roggie kolidoval s Carlosom Sainzom. Domáci pretekár musel ísť do boxov pre nové krídlo a prepadol sa na chvost.

Mimochodom, do pretekov kvôli technickým problémom ani nevyštartoval Júki Cunoda a Pierrre Gasly odjazdil len štyri kolá a taktiež odstúpil.

Úvodné kolá sa niesli v duchu snahy titulových ašpirantov prepracovať sa cez pilotov McLarenu. Pápajové monoposty však boli na rovinkách veľmi rýchle a nepustili Verstappena s Hamiltonom pred seba.

Pod poriadny tlak sa dostal Norris, ktorý v 12. kole zviedol s Hamiltonom súboj koleso na koleso, no dokázal svoju pozíciu uhájiť. Hamilton možno ťažil aj z faktu, že na štarte obul tvrdé pneumatiky, kým prvá trojka stredne tvrdé. Predbiehalo sa však len v strede poľa zásluhou Valtteriho Bottasa, ktorý sa pomerne ľahko prehrýzol do prvej desiatky.

Ďalší veľmi tvrdý súboj zviedli v štvrtej zákrute Sebastian Vettel a Esteban Ocon. Francúzsky pretekár vytlačil pilota Aston Martinu až na trávu a došlo ku kontaktu. Komisári počínanie Ocona „ocenili“ päťsekundovým trestom.

Zastávky v boxoch odštartoval v 22. kole Ricciardo a jeho mechanici zvládli svoju prácu na jednotku. Katastrofa však prišla v garáži Red Bullu, ktorý povolal Verstappena a výmena pneumatík trvala neuveriteľných 11 sekúnd, kvôli čomu sa Max prepadol naozaj hlboko. Vzápätí prezul aj Norris a posunul sa pred pilota Red Bullu.

Potom prišla udalosť, ktorú môžeme smelo označiť za jednu z udalostí sezóny. Slabý pitstop Red Bullu sa snažil využiť aj Mercedes, ktorý povolal Hamiltona. Lewis vyšiel na trať presne na úrovni Maxa. Dvaja ašpiranti na titul zviedli v prvej zákrute súboj koleso na koleso. Verstappena vysoký „klobásový“ obrubník katapultoval na monopost Hamiltona a svojou zadnou časťou pristál priamo na svätožiare Mercedesu. Čia to bola chyba, to nebudeme súdiť, ale ochranný systém halo si v Monze zapísal ďalší veľký plusový bod.

V pretekoch sa však pokračovalo a reštart bol naozaj šialený. Lando Norris rýchlo predbehol Leclerca a zaradil sa na druhé miesto. Cez pilota Ferrari sa rýchlo dostali aj Pérez s Bottasom a zapojili sa do boja o víťazstvo. Snažil sa aj Norris, ktorý si od tímu nepriamo vyžiadal o tímovú réžiu. Za Austrálčanom sa vytvoril veľmi slušný vláčik od prvého až po šieste miesto.

Do boja prehovorili aj komisári, ktorí naparili päťsekundový trest Sergiovi Pérezovi. Ten si v súboji s Leclercom skrátil Variante della Roggia, získal pozíciu k dobru a nevrátil ju Monačanovi späť.

V 43. kole zviedli parádny súboj Pérez s Bottasom. Valtteri bol v štvrtej zákrute o celú dĺžku auta vpredu, avšak Sergio predviedol do Lesma brilantný „switchback“ a pozíciu si udržal, hoci virtuálne bol stále za ním, keďže dostal trest.

Poradie sa už do konca pretekov nezmenilo. Ako sme videli v sobotnom šprinte aj v úvodnej fáze pretekov, v Monze nie je predbiehanie zase až také jednoduché. Senzačné double si tak z Talianska odváža McLaren a víťazstvo patrí Danielovi Ricciardovi, ktorý zaznamenal ôsme víťazstvo vo svojej kariére. Ten ešte v poslednom kole zajazdil najrýchlejšie kolo. Druhý skončil Lando Norris, tretí Valtteri Bottas.