logo F1online.skF1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Talianska 2021

Daniel Ricciardo
© Pirelli
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy18. 9. 2021

Dvojité víťazstvo McLarenu na okruhu v Monze prekvapilo azda všetkých fanúšikov a odborníkov F1 a tak sa znova vyvrátili pochybnosti o nude či nedostatku nečakaných výsledkov.

Veľká cena Talianska po roku zopakovala senzáciu. Zatiaľ čo triumf Pierra Gaslyho na AlphaTauri z roku 2020 môžeme označiť za súhru šťastných okolností, double McLarenu vzniklo za štandardných pretekových podmienok a úplne zaslúžene.

Na svoje 183. víťazstvo v F1 musel tradičný britský tím čakať takmer dekádu. Posledná trofej za prvé miesto pribudla do vitríny vo Wokingu po VC Brazílie 2012, kde finišoval prvý Jenson Button. Pauza od posledného double siaha až do Kanady 2010 (vyhral Hamilton pred Buttonom).

Dvojitý triumf McLarenu z Monzy tak potvrdzuje trend, že rovnaké kúsky bývajú v poslednej dobe čoraz väčšou vzácnosťou. Britské zoskupenie to dokázalo ako vôbec prvý tím v tejto sezóne a to v žiadnom prípade nepatria do okruhu favoritov na obidva tituly. Aj preto môžeme hovoriť o čoraz väčšej vyrovnanosti na štartovom poli. Pritom úvodné dve sezóny hybridnej éry (2014 a 2015) priniesli žatvu Mercedesu. Strieborné šípy vyhrali prvé a druhé miesto v pretekoch až v 22 z 38 podujatí.

Posledné double Mercedesu už skoro rok zapadá prachom. Na VC Emilia-Romagna v novembri 2020 oslavovali Lewis Hamilton a Valtteri Bottas. Zhodou okolností im spoločnosť na pódiu robil práve Daniel Ricciardo. Ten zaknihoval posledné stupne víťazov pre svojho bývalého zamestnávateľa – tím Renault.

Na dvojité víťazstvo tak kráľovná motoršportu čakala dlhých 17 pretekov. Dlhšie suchoty nastali v histórii F1 iba dvakrát. Od VC Švédska 1976 (Tyrrell) po VC Belgicka 1978 (Lotus) trvala pauza rekordných 31 podujatí. A od VC Francúzska 1993 (Williams) po VC Portugalska 1994 (Williams) odchádzali tímy bez „double“ na konte v 20 prípadoch.

To však nie je všetko, čím nás Monza štatisticky ohúrila. Súhrn toho najlepšieho prinášame tradične za pomoci portálu Auto Motor und Sport:

  • Daniel Ricciardo oslavoval všetkých svojich osem víťazstiev v F1 na rôznych tratiach (Montreal, Hungaroring, Spa, Sepang, Baku, Šanghaj, Monako a Monza). Rovnako je na tom aj majster sveta z roku 1967 Denny Hulme. Bývalý pilot McLarenu a rovnako víťaz ôsmych podujatí dokázal vyhrať vždy na inej trati (Monako, Nürburgring, Monza, Mont-Tremblant (Kanada), Mexiko City, Kyalami, Anderstorp (Švédsko) a Buenos Aires). Ostatní jazdci s ôsmimi a viacerými víťazstvami dokázali minimálne raz ovládnuť dve veľké ceny na rovnakej trati.
  • Medzi poslednými dvoma výhrami McLarenu uplynulo až 3213 dní. Ak nerátame tímy, ktoré boli medzitým mimo F1, iba Ligier (5348 dní) a Scuderia Toro Rosso / AlphaTauri (4375 dní) mali dlhšiu víťaznú odmlku.
  • S bonusovým bodom za najrýchlejšie kolo pretekov a jedným bodom zo šprintu získal McLaren v Monze až 45 majstrovských bodov do rebríčku konštruktérov. Viac za jeden víkend nazbierali v histórii F1 len Williams (66 bodov) a Mercedes (50 bodov) v Abú Zabí 2014 pri udeľovaní dvojnásobných bodov.
  • 14 veľkých cien sezóny 2021 prinieslo už 12 rôznych pilotov na pódiu z ôsmych rozličných stajní. Iba jazdci tímov Alfa Romeo a Haas neskončili ani raz v prvej trojke.
  • Hamilton a Verstappen mali vzájomnú kolíziu v Silverstone, a aj o štyri podujatia neskôr v Monze. Rovnaká situácia nastala aj v ročníku 1995 medzi Michaelom Schumacherom a Damonom Hillom, keď kolidovali v Silverstone a o štyri preteky neskôr aj v Monze.
  • Hamilton nedokončil veľkú cenu po prvýkrát od Rakúska 2018 (z technických dôvodov). Nehoda ho vyradila z pretekov po prvý raz od pamätnej Barcelony 2016, keď doplatil na stret s tímovým kolegom Nicom Rosbergom.
  • Bottas finišoval na pódiovej priečke napriek tomu, že štartoval až z 19. miesta. Naposledy dokázal takýto kúsok po štarte z 19. pozície Alexander Wurz (Williams) v Kanade 2007.
  • Iba Haas (1444) a AlphaTauri (1378) absolvovali v tejto sezóne menej kôl ako Mercedes (1466). Na čele je McLaren – 1571 kôl.
  • Nebyť 5-sekundovej penalizácie Sergia Péreza, oslavoval by Red Bull prvé pódium v Monze od roku 2013, keď v chráme rýchlosti triumfoval Sebastian Vettel a jeho kolega Mark Webber skončil tretí.

Súvisiace články

Diskusia