logo F1online.skF1online.sk

Tímy čaká ďalšia výzva: Kto sa popáli na novom asfalte v Monze?

Rekonštrukcia okruhu v Monze
© X/Autodromo Nazionale Monza
Milan Kubala
Milan Kubala27. 8. 2024

Okruh v Monze si od uplynulej sezóny prešiel viacerými zmenami. Niektoré sú z jazdeckého pohľadu skôr kozmetické, no iné môžu premiešať poradie v štartovom poli. Na pozore by sa mal mať najmä Mercedes, ktorého môže popáliť nový asfaltový povrch.

Chrám rýchlosti v Monze si prešiel modernizáciou. V rámci prestavby niektorých častí infraštruktúry v celkovej hodnote 21 miliónov eur boli zdemolované tri nadchody a nahradené podchodmi, na výjazde z Parabolicy (po novom Curva Alboreto podľa talianskeho pretekára Michela Alboreta) bol vybudovaný nový tunel, pozdĺž okruhu sa už nachádza nainštalovaný nový drenážny systém, v každej zákrute boli vymenené obrubníky a prvá šikana je rozšírená.

Tímy však môže najviac potrápiť ďalšia zmena: Kompletné preasfaltovanie okruhu. Inžinieri Pirelli už v auguste zavítali na okruh, aby zozbierali údaje o novom povrchu, a zistili zaujímavé skutočnosti.

Nový asfalt je o poznanie tmavší ako ten starý, vďaka čomu dokáže lepšie zachytávať teplo. To by mohlo mať cez víkend veľký vplyv na prácu s pneumatikami aj vzhľadom na to, že počas všetkých troch dní má byť slnečno a teploty sa budú šplhať až k 34 °C.

Pirelli vo svojom prehľade pred VC Talianska píše: “Ako je to zvyčajné v prípade nového asfaltu, povrch je hladší ako predtým a tmavší. Tento druhý faktor bude mať vplyv na teplotu trate. Ak bude svietiť slnko, môže dosiahnuť vyššie teploty ako vlani, a síce hodnoty až nad 50 °C. Z teoretického hľadiska by mal nový asfalt ponúknuť lepší grip, čo bude mať vplyv na výkon pneumatík a ich teplotné operačné okno.”

Tímy tak v Monze budú bojovať s tým, aby neprehriali svoje pneumatiky. Týka sa to predovšetkým zadných gúm, keďže stabilita a trakcia na výjazdoch zo šikán je na tradičnom okruhu kľúčová pre dosiahnutie konkurencieschopných časov na kolo. Pirelli navyše prináša najmäkšie zmesi z ponuky C3, C4 a C5, ktoré sme videli v Monaku.

To všetko nie sú vôbec dobré správy pre Mercedes, ktorého monopost dokážu rozhodiť aj párstupňové rozdiely a ktorému sa viac darí v chladnejších podmienkach. Aj v uplynulých týždňoch sme videli, že strieborné šípy boli v lepšej forme na chladných podujatiach ako VC Kanady alebo VC Veľkej Británie, zatiaľ čo v Španielsku, Rakúsku a Maďarsku bojovali s prehrievaním gúm.

Andrew Shovlin pred letnou prestávkou upozorňoval na to, že Mercedes sa musí zlepšiť z hľadiska manažmentu teplôt pneumatík. “Na okruhoch, akým je Silverstone, sme mali veľmi stabilný zadok auta. V Rakúsku a v Budapešti nám táto stabilita chýbala. To všetko súvisí so skutočnosťou, že pneumatiky dostávame na vyššie teploty ako ostatní.”

“Vieme, že toto je oblasť, na ktorej potrebujeme pracovať. Máme plán, ako to spraviť, ale toto nie je ten typ problému, ktorý by ste vedeli odstrániť nasadením jedného balíčka vylepšení. Bude to výsledkom väčšieho množstva vývojových krokov, aby sme to dostali pod kontrolu,” žiada o trpezlivosť šéf traťových inžinierov Mercedesu.

V Monze sa však neuspokojili s obyčajným preasfaltovaním okruhu. Po celej dĺžke bolo vymenené aj podložie trate, takže v zákrutách mohlo dôjsť aj k zmenám ich sklonu. Tímom sa v dôsledku toho ťažko predpovedá, komu vlastne prestavba okruhu pomôže.

“Najväčšou výzvou v Monze budú zmeny okruhu; preasfaltovanie, výmena obrubníkov a zmeny sklonu trate,” zdôraznil šéf Haasu Ajao Komacu. “Myslím si, že tento rok budú iné požiadavky na nastavenia, aby auto dobre prechádzalo obrubníkmi.”

Carlos Sainz upozornil: “Trať bola preasfaltovaná, takže nás čaká úplne iná Monza, než ako sme ju poznali v posledných rokoch.”

Súvisiace články

Diskusia