logo F1online.skF1online.sk

Jazdci kritizujú zmeny v Monze: Okruh stratil svoj charakter

Monza, Taliansko, ilustračné
© X/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala30. 8. 2024

Aby sa Veľká cena Talianska udržala v kalendári, musela modernizovať svoj okruh v Monze. Trať si prešla viacerými zmenami, s čím bude zrejme spokojný manažment Formuly 1, no jazdci nad novinkami ohŕňajú nos. Podľa viacerých z nich chrám rýchlosti stratil svoj charakter a začína sa podobať na moderné tuctové okruhy.

Monza patrí k najstarším tratiam vo Formule 1 a piloti sa sem radi vracajú aj preto, že má charakter ako “zo starej školy”. To sa však zmenilo úpravou niektorých zákrut, preasfaltovaním trate a nasadením úplne nových obrubníkov.

Vo štvrtok si viacerí trať prešli a na vlastné oči sa prezreli novinky. Podľa predsedu Asociácie jazdcov GPDA Alexa Wurza sa o zmenách horlivo diskutovalo v jazdeckej skupine na Whatsappe a mnohí boli nepríjemne prekvapení, že stará Monza je preč. Jedným kameňom úrazu je nahradenie tradičných a špecifických obrubníkov novými, ktoré sú ploché a generické.

LAT Images/Pirelli

Viacerých trápi napríklad trojzákruta Variante Ascari. “O zmenách sme debatovali v našej chatovacej skupine,” hovorí pre motorsport.com Alex Wurz. “A aj keď som v Monze nejazdil na nových obrubníkoch, staré obrubníky v zákrutách ako Ascari pilota tak krásne odmeňovali za precíznu jazdu.”

“Ako dizajnér okruhov by som nedal peniaze na výmenu obrubníkov. Nezdali sa mi nebezpečné a boli neoddeliteľnou súčasťou charakteru tejto trate. OK, všetci majú rovnaké podmienky, ale toto nie je prvý okruh, ktorý prišiel o svoj charakter tým, že sa prešlo na štandardné obrubníky. To isté sa stalo v Brazílii, na ktorej obrubníkoch ste vedeli nájsť šikovné triky,” povzdychol si bývalý pretekár.

O strate charakteru hovoril takisto Daniel Ricciardo. Podľa neho aj v Monze existovali triky s obrubníkmi, ktoré však už dnes neexistujú, a trať stráca svoje čaro. “Obrubníky a podobné detaily robia okruh jedinečným, keď naň však nasadíte ploché obrubníky ako v druhej šikane, tak cez ne prejdete. Predtým tam bol tenký pás asfaltu a potom štrk. V minulosti by ste sa pokúsili kolesami využiť tento kúsok betónu a celú šírku trate, no nie príliš. Bolo to aj dosť hrboľaté. Bolo to svojím spôsobom ako zo starej školy, ale teraz je to preč. Ešte sme na tom nejazdili, no asfalt vyzerá skvele. Nie však obrubníky, tie ma sklamali.”

Vo Variante Ascari tiež pribudli ploché obrubníky. Júki Cunoda poznamenal, že v tejto sekcii museli jazdci prispôsobovať štýl jazdy aj svojmu monopostu. “V prvej časti obrubníka viete byť agresívni, ale pri niektorých autách to nejde, pretože nemajú toľko prítlaku, a tak musíte voliť kompromisy.” Teraz už nebude rozhodovať to, ktorý pilot sa dokáže lepšie vyhrať s líniou prejazdu po obrubníkoch.

LAT Images/Pirelli

O stratenom charaktere hovoril vo veľmi podobnom duchu aj Alex Albon, podľa ktorého “Monza mala svoj špecifický štýl”; Kevinovi Magnussenovi sa zas páčilo, že v Monze mal pocit, “akoby sa F1 trochu vrátila v čase”. Ricciardo v tejto súvislosti pripomenul, že moderných a generických okruhov máme v F1 požehnane. “Ak si však ponecháme staré okruhy, ponechajme si aj ich charakter ako zo starej školy.”

Charles Leclerc ocenil, že došlo k položeniu nového asfaltového koberca a odstráneniu hrboľov, no pripomenul, že aj keď v Kanade tiež došlo k výmene obrubníkov, aspoň zostal zachovaný ich tvar. “Nové obrubníky som však ešte neskúšal, možno budeme mať z nich ešte lepší pocit ako z tých starých.”

Podobne opatrné slová volil aj Lewis Hamilton, ktorý si chce na verdikt počkať, aby si “nepodpílil pod sebou konár”. Je totiž možné, že sa mu to zapáči, hoci aj on uznáva, že hrbole a obrubníky k Monze skrátka patrili.

Kanadské obrubníky pripomenul okrem Leclerca aj Ricciardo. “Keby v Montreale nasadili ploché obrubníky, garantujem vám, že nikto z nás by počas jazdy nemal taký úsmev na tvári, aký obyčajne máme.”

George Russell si spomenul aj na jedno konkrétne špecifikum sekcie Variante Ascari. “Obrubníky v Ascari boli jedinečné pre Monzu. Bola v nich menšia drenáž a prepad o 10 centimetrov, potom sa to vrátilo na pôvodnú výšku. Cez tú drenáž ste mohli strčiť svoje vnútorné koleso, z čoho vždy vznikali ikonické zábery. Videli ste, že autá driftujú zákrutou s kolesom na vnútornej strane zastrčeným priamo v tejto drenáži. Teraz je to ploché ako placka a jazdcom to naskytne šancu skrátiť si zákrutu.”

Pilot Mercedesu a šéf GPDA Russell vyjadril poľutovanie nad tým, že sa opäť nikto nepýtal na názor jazdcov. “V minulosti sme už veľakrát o tom hovorili, že jazdci sú často tí poslední, kto sa dozvie o zmenách na okruhoch. Osobne si myslím, že je to škoda, pretože Ascari malo svoj vlastný charakter. Po tejto výmene obrubníkov to už nebude také ohromujúce.”

“Pravdupovediac neviem, kto robí tieto zmeny. Nemyslím si, že je to FIA, asi sú to samotné okruhy. Musíme uznať, že trate sú navrhnuté na celú sezónu a aj rôzne iné kategórie, ale vždy sme tvrdili, že okruhy zo starej školy treba zachovať,” odkázal vedeniu.

Wurz poznamenal, že keby okruh konzultoval zmeny s jazdcami, trať si mohla zachovať nielen svoj charakter, ale ušetriť aj peniaze. Zmeny totiž nie sú vôbec kozmetické.

“Pôvodne som mal na prvý tréning v Monze prenechať monopost Felipemu [Drugovichovi],” prezradil Fernando Alonso. “Potom sme pochopili, že to preasfaltovanie bolo trochu rozsiahlejšie, než sme si mysleli. Obrubníky sú iné, ako sme čakali, takže aj tím zmenil plán.”

Súvisiace články

Diskusia