Wurz navrhuje tri zmeny okruhu v Monaku, ktoré sa dajú uskutočniť rýchlo a ľahko

Ako opraviť Monako? To je rok čo rok najdôležitejšia otázka po skončení Veľkej ceny Monaka. Cez víkend sa pozornosť presunie do Barcelony na Veľkú cenu Španielska a na tento problém sa opäť zabudne. Všetci vieme, čo by bolo potrebné zmeniť z dlhodobého hľadiska, ale aké úpravy sa dajú okamžite vykonať? Alex Wurz má tri nápady.
Zmenšiť autá napadne každému, ale toho sa tak skoro nedočkáme, nemôžeme sa ani zbaviť VC Monaka, keďže podujatie predĺžilo zmluvu do roku 2031. Realistické nie sú ani ďalšie myšlienky viditeľné na prvý pohľad, napríklad úplné zbavenie sa šikany. To sa neurobí v prvom rade z bezpečnostných dôvodov, ale keby k tomu aj došlo, do zákruty Tabac by bolo beztak takmer nemožné predbiehať.
Z dlhodobého hľadiska sa hovorí o presmerovaní trate na umelý ostrov, ale tento nápad sa v súčasnosti, doslova, nachádza na ostrove fantázie. S niekoľkými myšlienkami však prišiel predseda Asociácie jazdcov veľkých cien Alex Wurz. Ten túto trať dobre pozná a pohybuje sa aj v zákulisných kruhoch, takže by mal vedieť, čo je možné, a čo nie.
Rakúšan navrhol tri úpravy okruhu, ktoré by mali byť uskutočniteľné v krátkodobom horizonte. Dopredu upozorňujeme, že nehovoríme o žiadnych zásadných riešeniach. V tejto chvíli však vítame akékoľvek zmeny, ktoré znemožnia pilotovi vpredu spomaliť o sedem sekúnd na kolo a udržať si pozíciu na trati.
Posunutie šikany
Šikana za tunelom hrá prím v každej diskusii o zmenách v Monaku. Ide o jedno z mála miest, kde je možné predbiehať aspoň hypoteticky v prípade spolupráce predbiehaného pilota – ako to ukázal aj súboj Lanca Strolla s Nicom Hülkenbergom v závere tohtoročných pretekov.
Wurz si myslí, že existuje priestor na výraznú zmenu celej sekcie. Podľa jeho slov sa rovinka dá natiahnuť o dobrých 80 metrov pozdĺž priľahlých budov do miest, kde sa v súčasnosti nachádza odstavná plocha, do ktorej maršali v sobotnej kvalifikácii zatlačili bezvládny monopost Georgea Russella. Následne by sa zatočilo doľava smerom k mólu a vytvorila by sa šikana s podobným tvarom, aký vidíme dnes, len o niečo ďalej. Zároveň by sa skrátila rovinka v nájazde do zákruty Tabac.

Wurz o tejto možnosti vraj už diskutoval s jazdcami a ohlasy boli pozitívne. „Z vlastnej skúsenosti zo sledovania pretekov a z rozhovorov s kolegami jazdcami som viac ako presvedčený, že posunutie šikany o niečo ďalej je aj s obmedzeniami mestskej zástavby možné,“ vyhlásil Rakúšan, ktorého cituje The Race.
„To by znamenalo, že by sa sťažila obrana v tejto zákrute. Defenzíva v tomto mieste je v súčasnosti pomerne jednoduchá vzhľadom na hrbole na trati a miernu zákrutu pred brzdnou zónou,“ dodal Wurz.
Reprofilovanie Rascasse
Aj zákruta Rascasse je častým predmetom diskusií. Jej súčasný tvar totiž nielen znemožňuje akékoľvek manévre – ak chcete súpera zdržať, na tomto mieste je to v podstate najjednoduchšie –, ale tiež znemožňuje akúkoľvek prípravu na útok na cieľovej rovinke.
Wurz by rád zmenil tvar tejto zákruty a posunul jej apex. Ide len o drobnú zmenu a posun len o pár metrov, ale cieľom je zmeniť tvar ideálnej stopy v tomto mieste. „Ak sa apex posunie o niečo ďalej, ideálna stopa v nájazde sa určite zmení. Zákruta sa tým otvorí oveľa viac pre prípadný útok na brzdy, takže jazdec vpredu bude musieť buď zvoliť defenzívnu stopu, alebo nechať otvorené dvere,“ povedal Wurz.

„Ak sa budete brániť, váš výjazd bude oveľa pomalší, takže sa za vami vytvorí vláčik a zvýši sa tlak od jazdcov vzadu. Podľa mňa je to len drobný trik a dá sa ľahko zrealizovať, ale mohol by aspoň zvýšiť intenzitu súbojov, tlak na súpera a možno aj šancu na predbehnutie,“ dúfa bývalý pilot McLarenu či Williamsu.
Vlásenka pri hoteli
Povedzme si pravdu, najpomalšia zákruta v kalendári je možno zaujímavá atrakcia, ale ako diváci ju nenávidíme. Nie je nijak náročná, jej prejazd nevyžaduje žiadne pretekárske umenie a predbiehanie tu je nemožné. Samozrejme, v tomto mieste sme boli svedkami odvážnych manévrov, ale tiež zvláštnych situácií. V roku 2014 sa tu pokúsil o odvážny manéver Kimi Räikkönen na Kevina Magnussena a skončilo to dosť bizarným neúspechom, čo výrazne pomohlo k prvým a jediným bodom v F1 zosnulému Julesovi Bianchimu.
Úspešný tu však bol v roku 2021 Mick Schumacher, ktorý predbehol tímového kolegu Nikitu Mazepina. V roku 2019 tu zas Charles Leclerc predbehol Landa Norrisa.
Zmena navrhovaná Wurzom pôsobí symbolicky, ale Rakúšan hovorí, že to treba vyskúšať s výhľadom na útok do šikany za tunelom. Brániaci sa jazdec by musel zmeniť svoju stopu, čím by sa stal zraniteľnejším pred vjazdom do tunela.
„Jazdci by mali väčšiu šancu na ponorenie sa pred súpera a pilot vpredu by sa musel viac brániť a spomaliť. Vlásenka je veľmi úzka, takže na výjazde sa musíme zbaviť obrubníka a potiahnuť asfalt až k múru,“ hovorí Wurz, ktorý si uvedomuje, že v tomto mieste sa nachádza chodník.
„Ideálna stopa by sa nezmenila, ale jazdec by sa musel o trochu viac brániť, tým pádom by sa už v tomto mieste začal iniciovať predbiehací manéver do šikany,“ dodal.

Podľa Wurza je v tomto mieste priestor na rozšírenie trate o dva metre, takže by sa tu mohli vojsť dva monoposty. Vďaka tomu by útočiaci pilot mohol skompromitovať stopu súpera a jeho výjazd na rovinku pred šikanou.
Tento víkend sa opäť hovorilo aj o zmene tvaru prvej zákruty Sainte Devote, ktorú z minulosti poznáme vo viacerých formách a tvaroch, ale vzhľadom na historické skúsenosti si nemyslíme, že to pomôže. Drobná zmena je vždy realizovateľná, ale nemožno rozšíriť brzdnú zónu. Rovnako sa nedá rozšíriť nájazd na cieľovú rovinku ani zmeniť tvar, keďže tomu bráni susedná boxová ulička a priľahlé budovy.