logo F1online.sk

Ferrari jazdilo v Monze, okruh bol strážený ako pri návšteve prezidenta

Charles Leclerc
© Twitter/Scuderia Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala13. 5. 2022

Koncentrácia strážnikov v Monze dnes dramaticky vystrelila smerom nahor, jeden by si pomyslel, že do chrámu rýchlosti dorazil vrcholový politik. Nebolo to nakoniec tak, na jeden z najrýchlejších okruhov na svete prišla Scuderia Ferrari, ktorá si piatok vyhradila na svoj druhý filmovací deň. Dala si len záležať, aby na verejnosť neuniklo nič, čo by zverejniť nechcela.

Ochrankári na každom kroku, tak podľa miestnych vyzeralo okolie pretekárskej trate v Monze. Len veľmi málo fanúšikom sa podarilo zahliadnuť Charlesa Leclerca — raz v aute s číslom 16, inokedy 55 — priamo pri testovaní monopostu F1-75. Dnešný deň bol totiž pre taliansky tím dosť dôležitý.

Oficiálne stanovisko znie, že Ferrari dnes nakrúcalo promo materiály pre svojich sponzorov. Tie, ktoré vyhotovilo ešte pred začiatkom barcelonských testov vo Fiorane, už nie sú vhodné; na monoposte sú aj logá spoločnosti Kaspersky, s ktorou sa Ferrari rozlúčilo po invázii Ruska na Ukrajinu.

Určite však nie je žiadnou náhodou, že talianska stajňa si vybrala práve tento dátum. Do predstavenia barcelonských noviniek nám zostáva už len jediný týždeň, a tak extra stovka kilometrov istotne prišla Scuderii vhod.

Aby sme rozptýlili akékoľvek nejasnosti okolo filmovacieho dňa: Pravidlá tímom povoľujú odjazdiť dovedna sto kilometrov na demonštračných pneumatikách. Tieto jazdy musia prebehnúť s autami, ktoré boli skonštruované v súlade s platnými Technickými pravidlami F1, ale pozor: Športové pravidlá F1 nikde nezakazujú nasadenie úplne nových komponentov.

Regule totižto rozlišujú filmovacie dni a testovanie pneumatík Pirelli. Keď sa teda pred týždňom rozoberal údajný prešľap Ferrari, ktoré malo počas testov gúm jazdiť s doposiaľ nenasadenou podlahou, bavili sme sa o inej časti pravidiel, než akú malo Ferrari dodržať dnes. Bližšie už celú procedúru upravuje článok 10.4 pre filmovacie dni, resp. 10.8.e (a iné) v prípade testov Pirelli.

Vďaka tomu Ferrari mohlo slobodne testovať napríklad nové zadné krídlo. Túto špecifikáciu pre nízky prítlak, ktorá sa zíde v boji proti Red Bullu, si síce donieslo už do Miami, ale rozhodlo sa s ňou nepretekať. Podľa Mattiu Binotta by to nebolo správne rozhodnutie, keďže povrch trate bol príliš drsný. Ferrari považovalo za kľúčové limitovať degradáciu pneumatík.

Dnes sa naskytla ideálna príležitosť nové zadné krídlo otestovať. Charles Leclerc ho spolu s ďalšími komponentmi preveroval vždy v dvojkolových stintoch, podľa talianskeho insidera Giuliana Duchessu dokonca bez auta, ktoré by nakrúcalo samotné zábery. Ďalšia indícia, že dnes išlo aj o niečo iné ako pekné fotky a pútavé videá.

Zadné krídlo bolo navyše porovnávané aj s verziami z Džiddy, Austrálie a Miami. Čím viac dát budú mať inžinieri k dispozícii pred predstavením nového balíka, tým lepšie. Rozhoduje každý kilometer.

Podľa zatiaľ nepotvrdených informácií Ferrari dokonca neukončilo dnešné jazdy tým, že by Charles Leclerc zamieril do boxov. Ak by tak učinil, Ferrari by využilo len 98,481 kilometra. Monačan preto zastavil až pred šikanou Variante della Roggia a využil tak aj zostávajúceho 1,5 kilometra. Do boxov sa už dostal s pomocou tímu.