logo F1online.sk

Ferrari v problémoch? Konkurencii sa nezdá podlaha, s ktorou Sainz jazdil na testoch

Carlos Sainz
© Twitter/Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala6. 5. 2022

Víkend v Imole dopadol pre Ferrari katastrofálne, a tak ho všetci chceli čím skôr hodiť za hlavu. To sa im však tak skoro nepodarí, dozvuky počuť ešte aj dnes. Hneď po víkende v Taliansku sa totiž na okruhu v Imole uskutočnili testy pneumatík Pirelli, na ktorých zrejme Scuderia jazdila s podlahou, ktorú podľa pravidiel nesmela nasadiť. FIA teraz začala skúmať, či naozaj došlo k porušeniu pravidiel.

Podlahy sú v tejto sezóne dôležitým rozdielovým prvkom. Práve podlahy sú totiž primárnou príčinou poskakovania, ktoré ovplyvňuje prakticky celý padok, hoci niektorých viac a iných menej. Každý kilometer jázd je preto veľmi cenný z pohľadu zberu dát a hľadania lieku na poskakovanie. Tímy si na testoch Pirelli dávajú veľmi záležať na tom, aby konkurencia nezbierala dáta nepovoleným spôsobom.

To sa mohlo stať počas spomínaných testov po pretekoch v Imole. Podľa Autosportu minimálne jeden tím upodozrieva Ferrari z toho, že nasadilo takú podlahu, ktorej použitie nepovoľujú pravidlá.

Článok 10.8 Športových pravidiel F1 ukladá tímom povinnosť nasadzovať na testoch pneumatík Pirelli len komponenty takej špecifikácie, s akou už počas sezóny pretekali alebo ju testovali počas predsezónny testov. Vďaka tomuto príkazu FIA predíde tomu, aby si tímy na testy pneumatík Pirelli priviezli celú horu komponentov rôznych špecifikácií a preverovali ich jeden za druhým.

“Autá na týchto testoch smú mať nasadené len komponenty takej špecifikácie, ktorá bola použitá na aspoň jedných pretekoch alebo na testoch v rámci daného šampionátu,” píše sa v pravidlách ohľadom vývojových jázd pre dodávateľa pneumatík. “Tieto autá musia plne vyhovovať aj technickým pravidlám.”

Dôležitá je aj nasledujúca stať: “Nebude povolené žiadne nasadenie testovacích súčiastok, žiadne výmeny komponentov alebo zmeny nastavení, ktoré by súťažiacemu poskytli také informácie, ktoré nesúvisia s testovaním pneumatík. Zmeny mechanických nastavení, ovládania a komponentov budú povolené, len ak boli vopred dohodnuté s dodávateľom pneumatík a sú nevyhnutné na správne vyhodnotenie pneumatík alebo dokončenie testov gúm.”

Ferrari sa malo previniť popoludní počas svojho dňa testov. Kým ráno Charles Leclerc jazdil s podlahou, ktorú malo Ferrari nasadiť počas Veľkej ceny Bahrajnu, a teda všetko bolo v poriadku, ohľadom Sainzovej podlahy nasadenej popoludní sú otázniky. Konkurencia má obavy, že Scuderia si na test priniesla úplne novú, doposiaľ nevyskúšanú špecifikáciu podlahy.

Podľa zdrojov z padoku teraz Medzinárodná automobilová federácia komunikuje s Ferrari a dožaduje sa zdôvodnenia, prečo nasadená podlaha spĺňala pravidlá, t.j. či ju Ferrari nasadilo v niektorých pretekoch alebo na predsezónnych testoch.

Hovorí sa tiež o tom, že kameňom úrazu by mohol byť aj presný výklad pravidiel, konkrétne definícia “komponentu danej špecifikácie”. Momentálne nie je isté, či pravidlá skutočne zakazujú drobné úpravy daných komponentov.

V Maranelle sú presvedčení, že žiadne pravidlo neporušili.

Aktualizované (22:15): Ferrari neporušilo pravidlá, ukázalo vyšetrovanie FIA. Carlos Sainz nasadil na testoch Pirelli inú podlahu ako Charles Leclerc, pretože dopoludnia sa poškodila. Okrem toho Ferrari vydokladovalo, že nasadenú podlahu už v priebehu tohto ročníka použilo, konkrétne počas predsezónnych testov v Bahrajne.