logo F1online.sk

James Key: V budúcej sezóne budú pitstopy komplikovanejšie

Monopost F1 pre rok 2022
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala23. 8. 2021

Na nové technické pravidlá F1 si nebudú musieť zvykať len piloti, ale aj mechanici. Pri zastávkach v boxoch ich totižto bude čakať niekoľko nových nástrah, s ktorými doteraz nemuseli bojovať. Technický riaditeľ McLarenu James Key očakáva, že pitstopy budú náročnejšie.

Momentálne čaká najväčšia výzva konštruktérov a aerodynamikov, no počas zimy sa do práce pustia aj mechanici. Čaká ich intenzívna príprava a zoznamovanie sa s novou technikou, ktorá sa bude v mnohých smeroch líšiť od tej tohtoročnej.

“Po stránke pitstopov sa bude treba trochu prispôsobovať,” vysvetľuje James Key narážajúc na niekoľko noviniek. V budúcej sezóne nás totižto čakajú nové osemnásťpalcové kolesá, nuž a aj aerodynamické prvky v jeho okolí budú iné. “Bude to mať svoje dopady. Samozrejme, konštrukcia kolies bude mať iný tvar, kolesá budú ťažšie. Takže po ľudskej stránke si na toto budeme musieť zvyknúť.”

V Silverstone sme spoznali nový monopost aj na reálnom prototype. Mohli sme si na ňom všimnúť, že nad prednými kolesami bude nový aerodynamický prvok, ktorého úlohou bude usmerňovať prúdenie vzduchu v okolí predného kolesa.

FOM

Mechanikom však práve ten môže robiť problém. “V tejto oblasti budeme mať iné aerodynamické štruktúry, čo ste videli na demonštračnom aute. Máme na nich niečo, čo nazývame blatníkmi. Samozrejme, nie sú to blatníky, sú to aerodynamické elementy, ale vyzerajú ako blatníky nad prednými kolesami.”

“Nebudú zavadzať, pokiaľ sa nedostanete mierne mimo svojho miesta,” vysvetľuje. V budúcej sezóne bude teda ešte o čosi dôležitejšie, aby pilot zastavil presne vo svojom boxe. “Pre jedného z chlapcov, ktorí vymieňajú alebo nasadzujú predné koleso, to bude určite predstavovať prekážku.”

“Iný bude aj povrch brzdového bubna, všetky budú mať predpísanú geometriu, takže všetci ju budú mať rovnakú. Predstavuje však ďalšiu výzvu. Teraz má, myslím, že každý tím vlastnú geometriu brzdového bubna, nuž a aj tá zohráva svoju úlohu pri tom, ako sa koleso napríklad nasadzuje. Všetkých nás teda čaká rovnaká skúška, ale niečo z toho bude o ľuďoch,” avizuje Key.

Prechod z trinásťpalcových na osemnásťpalcové pneumatiky znamená aj zvýšenie hmotnosti kolies. Mechanici budú musieť zrejme pristupovať k zastávkam v boxoch inak ako doteraz, keď vymieňali relatívne ľahké kolesá. Nuž a jednoduché to nebude ani s predným krídlom…

“S týmito ťažšími ráfikmi kolies to bude aj o technike a choreografii, o tom, ako sa prispôsobíme novým povrchom,” poukazuje na inú konštrukciu kolies. “A ďalšou výzvou pri zastávkach je to, že autá sú ťažšie a predné krídla úplne iné.”

“Teraz budú vytŕčať dopredu až pred nos, budú azda o čosi slabšie vystužené než krídla, ktoré sme zvykli mať. Ako sa teda postaráme o to, že predný zdvihák bude fungovať?” pýta sa rétoricky. “Pri týchto nových autách je mnoho ďalších vecí, ktoré ešte musíme domyslieť. Samozrejme, v zákulisí prebieha veľa rozhovorov. Bezpochyby sa budeme musieť v továrni pripraviť, aby sme sa s tým vysporiadali a aby sme sezónu odštartovali s najväčšou nádejou, že sme to urobili správne.”