logo F1online.sk

Hamilton oslavuje víťazstvo v Silverstone, Verstappen nedokončil

Lewis Hamilton pred Valtterim Bottasom
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala18. 7. 2021

Lewis Hamilton sa po víťaznom pôste, ktorý trval päť veľkých cien, konečne dočkal. A nemohol si ďalšie víťazstvo načasovať lepšie ako na domácu Veľkú cenu Veľkej Británie. Miestni fanúšikovia šalejú, Mercedes oslavuje, Red Bull hromží. Bol to totižto práve Hamilton, po kolízii s ktorým Max Verstappen dnešné preteky nedokončil.

Na pódiu sme okrem Lewisa Hamiltona, ktorý z Verstappenovho náskoku v šampionáte ukrojil 25 bodov a už stráca len osem, videli aj Charlesa Leclerca. Monačan viedol celé preteky s výnimkou úplného záveru, v ktorom ho po stíhacej jazde predbehol Lewis Hamilton.

Tretie miesto si vybojoval Valtteri Bottas, ktorý svojmu kolegovi opäť raz pomohol, keď uposlúchol tímovú réžiu a spomalil, aby sa Hamilton stihol rýchlejšie dotiahnuť na Charlesa Leclerca na čele. Pre Mercedes to bol mimoriadne úspešný deň, súperi z Red Bullu nebodovali. Len Sergiovi Pérezovi sa v závere podarilo zajazdiť najrýchlejšie kolo, čím zabezpečil, že strieborné šípy nedostali ešte aj tento extra bod.

O lídra šampionátu Maxa Verstappena sme prišli v prvom kole. S Lewisom Hamiltonom zvádzal už od štartu tesný súboj. Zo zákruty Woodcote mal Hamilton o poznanie lepší výjazd a rútiac sa do Copse sa snažil pilota Red Bullu po vnútrajšej strane predbehnúť. Napokon došlo ku kontaktu a Verstappen takmer v plnej rýchlosti preletel štrkovou zónou a do bariéry. Auto zostalo na nepoznanie, Verstappen musel zamieriť do nemocnice na vyšetrenie. Počas nárazu pocítil bočné preťaženie až 51 G!

Red Bull aj Mercedes okamžite začali atakovať riaditeľa pretekov Michaela Masiho, každý argumentujúc v prospech svojho pretekára. Toto Wolff dokonca Masimu poslal mail a osobne sa vybral za komisármi, Christian Horner zas riaditeľovi pretekov vysvetľoval, že každý, kto jazdí v Silverstone, vie, že v Copse sa takto nepredbieha.

Komisári napokon vinu pripísali Lewisovi Hamiltonovi, ktorý dostal desaťsekundovú penalizáciu za spôsobenie kolízie. Šlo o druhý najmiernejší trest, aký mohli komisári vytiahnuť, miernejší by už bol len ten päťsekundový. Red Bull to vôbec nepotešilo, jeho predstavitelia chceli tvrdšie klepnúť Hamiltonovi po prstoch.

Červená vlajka Hamiltonovi prišla vhod. Po kolízii s Verstappenom mal poškodené predné krídlo a dokonca aj prasknutý ráfik, ktorý počas neutrálnej fázy vymenili. Brit tak mohol bez väčších problémov pokračovať.

Preteky boli reštartované o približne 40 minút po zdĺhavej oprave bariéry v Copse. Z čela štartoval Charles Leclerc pred Hamiltonom a Bottasom, nuž a Monačanovi sa podaril skvelý štart. V nasledujúcich kolách kontroloval preteky z prvej pozície, Mercedes zatiaľ trávil udelený trest a snažil sa strategicky niečo vymyslieť. Aj s trestom však nečakali horšiu ako tretiu priečku.

Leclerca po pätnástich kolách spomalili problémy s pohonnou jednotkou, ktorá začala vynechávať. Inžinieri Monačanovi kázali zmeniť to či ono nastavenie, no výpadky výkonu pokračovali aj v nasledujúcich kolách, čo Hamiltonovi umožnil sa dostať do dosahu DRS. Napokon sa mu podarilo ubrániť a Hamiltonovi sa opäť začal vzďaľovať. Inžinier ho ešte povzbudil slovami, že na Hamiltonových pneumatikách sa začínajú tvoriť pľuzgiere. Aj v neskoršej časti pretekov sa ešte občas objavili problémy s motorom, no už nie také dramatické ako v spomínanej fáze.

Za líderskou dvojicou stále nenápadne operoval Lando Norris, ktorému sa darilo držať pred Valtterim Bottasom. Piaty Daniel Ricciardo už v tejto fáze strácal na svojho kolegu a musel sa brániť pred Carlosom Sainzom, ktorý nevyštartoval vôbec zle, veď štartoval desiaty.

Z prvej šestky zamierili do boxov ako prvé McLareny v 21. kole, tá Norrisova mala od ideálnej ďaleko. Vďaka tomu sa Valtterimu Bottasovi podaril overcut, Lando Norris tak virtuálne spadol o jednu priečku nižšie.

“Ľavá predná je hotová,” vyhlásil v 27. kole Lewis Hamilton a zamieril do boxov. Po odpykaní si desaťsekundového trestu spadol za Sainza, Bottasa a dokonca i Landa Norrisa. Charles Leclerc prezul až v 29. kole, vďaka desaťsekundovej výhode sa nemusel obávať Hamiltonovho undercutu. Na rozdiel od Sainzovej zastávky táto bola bezproblémová a Leclerc sa vrátil na trať na prvom mieste.

Lewis Hamilton sa pomaly začal doťahovať na Charlesa Leclerca, no ešte predtým si poradil s Landom Norrisom. V 40. kole mu na tímový príkaz uvoľnil cestu Valtteri Bottas, ktorého turbulentný vzduch Hamiltona trápil už vo vzdialenosti ekvivalentnej strate 1,5 sekundy. Vtom začal Hamilton pridávať jeden fialový sektor za druhým a Leclercov náskok sa začal zmenšovať v každom kole o sekundu, hoci pilot Ferrari jazdil osobné maximá.

Finálny útok Lewisa Hamiltona prišiel v 50. kole v zákrute Copse, kde sa Hamilton opäť natlačil na vnútrajšok. Charles Leclerc bol opatrnejší a v Copse nechal svojmu súperovi viac ako dosť miesta, po pretáčavom momente vyšiel až za trať. Monačan tak nebol celkom spokojný, hoci pred víkendom by druhé miesto určite bral.

Štvrté miesto napokon získal Lando Norris pred Danielom Ricciardom, ktorý sa pred Carlosom Sainzom bránil takmer celé preteky, napokon úspešne.

Siedme miesto patrí Fernandovi Alonsovi, ktorý na monoposty pred ním nemal žiaden nárok, no pohodlne si poradil s Lancom Strollom, Estebanom Oconom aj Júkim Cunodom, ktorý uzavrel prvú desiatku.

George Russell po štarte z dvanásteho miesta sa vyššie neposunul. V závere pretekov kolidovali Sergio Pérez a Kimi Räikkönen, tento incident budú komisári vyšetrovať po pretekoch.

Pierre Gasly v závere utrpel defekt a musel absolvovať extra zastávku v boxoch, spadol z deviateho miesta až na štrnáste. Napokon to vytiahol na jedenástu priečku.

Sebastian Vettel zamieril do garáže v 41. kole z posledných priečok. Nemcove preteky sa skončili prakticky už po reštarte, konkrétne po piruetke v zákrute Woodcote.

https://pbs.twimg.com/media/E6l1cD4WEAA_8_X?format=jpg&name=medium