logo F1online.sk

Verstappen prehovoril o nehode, rozhodnutiu komisárov nerozumie: Ako som sa previnil?

Kolízia Lewisa Hamiltona a Maxa Verstappena na VC Veľkej Británie 2021
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala29. 7. 2021

Komisári vo svojom verdikte po kolízii Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona vyhlásili, že väčšiu časť viny za incident nesie Lewis Hamilton, a preto mu udelili desaťsekundový trest. Max Verstappen stále trvá na tom, že je to málo. Verdikt sa mu nezdá, vraj mal úradujúceho šampióna označiť za stopercentného vinníka.

Tým, že komisári vo svojom odôvodnení vysvetlili, že podľa nich “prevažnú časť” viny nesie Lewis Hamilton, de facto uznali, že úplne nevinný nie je ani Max Verstappen. Určite i tento fakt prispel k tomu, že penalizácia bola taká mierna.

“Neviem, ako môžem mať na tom čo i len percento viny,” čudoval sa Max Verstappen, ktorý sa priamo k incidentu až dodnes nevyjadril. Po pretekoch totižto zamieril do nemocnice a po vyšetreniach domov. “Nespravil som nič zlé. Bojoval som tvrdo, bránil som sa tvrdo, no nie agresívne.”

Hamilton svojmu sokovi vyčítal práve prehnanú agresivitu. Tú Holanďan odmieta. “Ak by som bol agresívny, mohol som ho natlačiť na vnútornú bariéru. Ja som mu však nechal miesto, potom som sa otvoril pred zákrutou. Keď si potom vyberiete vnútrajšok ako on a nevycúvate z toho, čakajúc, že dokážete prejsť zákrutou pod takým uhlom rovnako rýchlo ako ja, tak samozrejme, že do mňa nabúrate. Ja som bol na vonkajšku, otvoril som sa a nečakal som, že to tam bude držať. On s nedotáčavým autom vrazil do mojej zadnej časti.”

“On sa rozhodol pre ten manéver, držal sa tam. Je prirodzené, že mu to sťažím. Akonáhle sa však rozhodol pre vnútornú stranu a približoval sa na moju úroveň, tak som si zväčšil uhol do zákruty a nechal mu priestor.”

“Nečaká sa odo mňa, že by som mal úplne opustiť trať a potom si ponechať svoju pozíciu. Pravdepodobne by mi aj tak povedali, že nemôžem vyjsť za trať. Z mojej strany som teda trochu prekvapený, že mi pripísali nejaké percento viny,” pokrútil hlavou Verstappen.

Ten sa neskôr vyjadril aj k pomerne miernej desaťsekundovej penalizácii, ktorá vraj nebola postačujúca. “V podstate vyradíte svojho najväčšieho rivala. Nuž a najmä s tou rýchlosťou, akú máme v našich autách, sme na míle vzdialení tretiemu najlepšiemu tímu.”

Preto Hamiltona trest nebolel tak, ako by rovnaká penalizácia zabolela napríklad tím zo stredu poľa. “My v normálnych podmienkach hravo jazdíme so 40 alebo 50-sekundovým náskokom. Desaťsekundový trest je teda nič. Penalizácia mala byť rozhodne prísnejšia.”

Ako príklad toho, že sa v Copse predbiehať dá, mnohé osobnosti z padoku uviedli súboj Lewisa Hamiltona s Charlesom Leclercom. Aj Verstappen uznáva, že dokonať predbiehací manéver v tejto zákrute je možné, no v jeho a Leclercovom prípade vidí nezanedbateľný rozdiel.

“Je to skvelý príklad toho, že je možné sa tam nedotknúť,” pokračoval Verstappen pripomínajúc duel Hamilton vs. Leclerc. “Samozrejme, on mal vtedy už rýchlejšie auto, takže bola len otázka času, kedy ho predbehne. Ukazuje to však, že sa tam dá predbiehať na vnútrajšku.”

“Treba však viac ubrať, trochu spomaliť a netrafiť toho druhého jazdca. A to si myslím, že v strede zákruty som si otváral uhol dokonca ešte viac ako Charles,” pripomenul známy obrázok z analýzy Karuna Čandhoka, na ktorom bolo jasne vidieť, že Verstappen nechal na vnútrajšku aspoň toľko priestoru ako Leclerc. V prvom prípade to však Hamiltonovi nestačilo. “V rovnakých pretekoch sme teda videli skvelý príklad toho, že sa v tej zákrute dá bojovať.”