logo F1online.skF1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Veľkej Británie 2021

Lewis Hamilton
© Mercedes
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy27. 7. 2021

Lewis Hamilton a Silverstone – nerozlučné víťazné spojenie. Zdá sa, že majster sveta nachádza na domácej pôde extra motiváciu, ktorá z neho robí triumfálny stroj. Miestny hrdina vyhral až sedem z posledných deviatich podujatí v srdci britského motoršportu. A po uplynulom víkende vyryli jeho meno na slávny RAC Cup celkovo už po ôsmykrát (2008, 2014-2017, 2019-2021).

Silverstone je po Hungaroringu už druhou traťou, na ktorej Lewis zaznamenal osem výhier. Okrem neho slávil rovnaký počet triumfov vo francúzskom Magny-Cours legendárny Michael Schumacher. Ak dokáže Hamilton zvíťaziť o týždeň v Maďarsku, deviatou výhrou by sa osamostatnil na čele historického poradia.

Počet triumfov na jednej trati nie je jediná štatistika, ktorú má Lewis spoločnú so Schumim. Hamilton totiž vyhral v Británii napriek tomu, že inkasoval 10-sekundovú penalizáciu, čím zopakoval Michaelov kúsok z rovnakého podujatia v roku 1998.

Schumimu naparili trest za predbehnutie Alexandra Wurza (Benetton) za safety carom v 43. kole zo 60. Ku slávnej kontroverzii prispeli najväčším dielom komisári, ktorí stajni Ferrari oznámili penalizáciu až dve kolá pred koncom, ale samotný jazdec mal podľa vtedajších pravidiel tri okruhy na odpykanie trestu. A tak Michael zamieril do pitlane až v poslednom kole, lenže skôr ako sa dostal do boxov Ferrari prešiel cieľom pretekov. Formálne si tak odpykal prehrešok až po konci veľkej ceny.

Po pretekoch vyvolal tento incident veľké spory v padoku. Ferrari tvrdilo, že penalizácia mala byť uložená do 25 minút od porušenia pravidiel, ale komisári prešvihli stanovený časový limit o 6 minút. Tvrdili tiež, že z oznámenia nebolo jasné, o aký trest ide, či časová penalizácia 10 sekúnd k výslednému času po konci pretekov, alebo trest 10 sekúnd stop & go.

Komisári napokon po pretekoch rozhodli o prirátaní 10 sekúnd k výslednému Schumiho času (Medzinárodný odvolací súd FIA neskôr objasnil, že aj pôvodný trest počas pretekov mal tento charakter). Lenže pridaná časová penalizácia sa mohla uplatniť podľa vtedajších regulí iba na potrestanie priestupku v posledných 12 kolách veľkej ceny (incident sa udial v 43. kole zo 60). A tak na základe všetkých nezrovnalostí stewardi napokon celý trest pre Schumiho zrušili.   

Skutočnosť, že jazdci dokázali vyhrať aj napriek trestom, nie je až taká zriedkavá. Okrem Schumachera s Hamiltonom môžeme spomenúť Ayrtona Sennu (Brazília 1993) a Alaina Prosta (Nemecko 1993), ktorí si odpykali 10 sekundovú penalizáciu v boxoch a aj tak vyhrali. Naposledy triumfovali po treste prejazdom boxovou uličkou Jenson Button v Kanade 2011, Mark Webber v Nemecku 2009 či znova Michael Schumacher vo Francúzsku 2002.

Aj nový formát víkendu so šprintom priniesol viaceré zaujímavosti či rekordy, ktoré sa dozviete v našej pravidelnej rubrike s prispením Auto Motor und Sport:

  • Po prvý raz od VC Japonska 2003 sa kvalifikácia konala v piatok a pole position nezískal autor jej najrýchlejšieho kola.
  • Naposledy mohli diváci naživo vidieť VC Veľkej Británie v roku 2019 a aj vtedy malo pódium rovnaké zloženie ako tento rok (Hamilton, Bottas, Leclerc).
  • Za celý víkend v Silverstone získal Hamilton až 27 majstrovských bodov (25 za víťazstvo v pretekoch a 2 body za druhé miesto v kvalifikačnom šprinte). Viac na jednom podujatí získali v histórii F1 Hamilton (50), Massa (36) a Bottas (30) v Abú Zabí 2014, kde sa udeľovali dvojnásobné body.
  • V porovnaní s predchádzajúcou sezónou zaznamenal po prvých desiatich pretekoch najväčší bodový prepad Valtteri Bottas, keď nazbieral až o 53 bodov menej (161 vs. 108). Za ním nasleduje kolega Lewis Hamilton, ktorého bodové konto je chudobnejšie o 28 bodov (205 vs. 177).
  • Max Verstappen prišiel v Silverstone o šnúru 144 kôl vo vedení pretekov bez prerušenia. Dorovnal tým osobné maximum Hamiltona.
  • Napriek tomu, že Max nedokončil ani jedno kolo v pretekoch, dokázal bodovať za prvé miesto v kvalifikačnom šprinte (3 body).
  • Po prvýkrát od VC Sachíru 2020 neskončil na stupňoch víťazov ani jeden pilot Red Bullu.
  • Po Monaku (Leclerc) išlo o druhé podujatie tohto ročníka, v ktorom držiteľ pole position nedokončil ani jedno kolo v pretekoch.
  • Aktuálna sezóna prináša aj jeden zaujímavý paradox. V doterajšom priebehu až v polovici pretekov jazdec s najväčším počtom kôl vo vedení napokon nevyhral. Charles Leclerc dokázal byť v Silverstone na čele až 49 z 52 okruhov.
  • V 28. kole viedli podujatie v Británii obaja jazdci Ferrari, čo tifosi nezažili od Ruska 2019.
  • Lando Norris bodoval s McLarenom už 15-krát v rade, čo je nový rekord pre stajňu z Wokingu.
  • V ročníku 2017 mal McLaren po desiatich pretekoch na konte iba chudobné dva body. V tejto sezóne sa môže pýšiť až 163 bodmi v Pohári konštruktérov.
  • Kimi Räikkönen absolvoval veľkú cenu F1 na trati v Silverstone už 20-krát, čo predstavuje nový historický rekord. S 19 účasťami figurujú na delenej druhej priečke Michael Schumacher (Suzuka) a Rubens Barrichello (Interlagos, Monako, Hungaroring, Silverstone a Monza).
  • Extra bod za najrýchlejšie kolo pretekov nemal v tejto sezóne majiteľa po druhýkrát (predtým VC Azerbajdžanu – Verstappen). Od zavedenia bonifikácie v roku 2019 nastala táto situácia iba po štvrtý raz (Singapur 2019, Brazília 2019, Azerbajdžan 2021 a V. Británia 2021).

Súvisiace články

Diskusia