Masi o porušovaní džentlmenskej dohody: Možno ju treba revidovať
V posledných týždňoch sa viackrát hovorilo o tom, že pretekári miestami nedodržiavajú tzv. džentlmenskú dohodu. Sami si stanovili jej znenie a dohodli sa na určitom vzájomnom rešpektovaní, ale ako sa ukázalo, realita na trati je mnohokrát iná.
Sebastian Vettel bol tentoraz celkom otvorený a povedal, že v závere Q2 túto dohodu ignorovali hneď viacerí jazdci. Komisári s tým nemôžu nič spraviť, pretože džentlmenské dohody nie sú vpísané v pravidlách.
V tomto konkrétnom prípade išlo o radenie jazdcov do ostrého kvalifikačného kola. Keď je tesne pred vstupom do neho hustá premávka, nemajú sa predbiehať a majú čakať na to, kým na nich príde rad. Nie každý však ovládne emócie a často sme svedkami predbiehania a získavania pozícií.
„Často počúvam o džentlmenskej dohode a viackrát som ju videl spomínanú v médiách,“ povedal riaditeľ pretekov Michael Masi po VC Rakúska. „Ide o džentlmenskú dohodu platnú medzi 20 džentlmenmi na okruhu. Možno si ju musia opätovne potvrdiť alebo revidovať. Všetko sú to však elitní športovci.“
„Jedna z vecí, kvôli ktorým je to v tomto roku tak trochu vypuklejšie, je vyrovnanosť štartového poľa. No a potom automaticky začne stúpať tlak.“
Na Red Bull Ringu bol problém zvýraznený aj kvôli krátkemu okruhu. Keď sa pretekári nepredbiehali, tak sa začali navzájom brzdiť. A vznikol ďalší problém.„Povaha okruhu je taká, že kolo trvá 64 či 65 sekúnd… no a my tu máme mnoho jazdcov, ktorí chcú mať medzi sebou ideálne päť- až sedemsekundové rozdiely.“
„Stačí jednoduchá matematika a napríklad v Q2, keď máme na trati pätnásť áut, pričom každý chce mať pred sebou päť či sedem sekúnd… tak tu už tá matematika nefunguje,“ vyjadril sa Masi, ktorý aj preto niekoľkých jazdcov za brzdenie súperov omilostil. „Komisári si posvietili na viacerých jazdcov a prišli na to, že to bolo v podstate symptomatické. Ich spomalenie bolo zapríčinené tým, že ich spomalil niekto iný. A tak sa to nabaľovalo.“