logo F1online.sk

Anderson: Hamilton by mal prácu na simulátore prenechať iným

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 7. 2021

Dvojvíkend na Red Bull Ringu poskytol tímom a expertom jedinečnú príležitosť. Dvakrát sme zavítali na rovnakú trať za veľmi podobných podmienok. Príležitosť ukázať, ako vedia jednotlivé tímy zareagovať a ako dokážu svoju výkonnosť posunúť vpred. Možno vás prekvapí, že úplne najhoršie zo všetkých zareagoval inak takmer bezchybný Mercedes, píše Gary Anderson.

Jeden z najuznávanejších expertov súčasnosti si po rakúskom víkende vzal na paškál schopnosť jednotlivých tímov posunúť svoju výkonnosť vpred. Dva týždne na rovnakom okruhu sú perfektnou príležitosťou pre analýzu, z ktorej však Mercedes nevychádza vôbec dobre.

„Veľká cena Štajerska bola prvým víkendom, v ktorom sa balík Red Bullu ukázal ako oveľa rýchlejší a celkovo lepší,“ píše expert portálu The Race Gary Anderson. „Mercedes odchádzal z prvých pretekov so stiahnutým chvostom, snažil sa preštudovať dáta a nájsť riešenia, ktoré by aspoň znížili stratu. Dokonca aj Hamilton zasadol do simulátora dúfajúc, že nájde niečo zázračné.“

„Avšak nič zázračné nenašli.“

Lakmusovým papierikom sa pre Andersona stali kvalifikácie. V druhej rakúskej kvalifikácii však Mercedes utŕžil ešte väčší výprask a podľahol dokonca aj McLarenu.

Jediným rozdielom medzi prvým a druhým rakúskym víkendom boli pneumatiky. Na druhé preteky Pirelli alokovalo mäkšie zmesi. K slovu sa teda dostali tie najmäkšie dostupné, označené ako C5, ktoré mali byť podľa prepočtov dodávateľa gúm rýchlejšie o štyri desatiny. Podľa Andersona to však na kratučkom Red Bull Ringu mohli byť maximálne dve deastiny. Poďme sa teda pozrieť, ako sa jednotlivým tímom podarilo posunúť.

Časový zisk (s)Percentuálna zmena (%)
Haas-0.565-0.690
McLaren-0.352-0.362
AlphaTauri-0.129-0.012
Alfa Romeo-0.131-0.012
Red Bull-0.1210
Alpine-0.1020.032
Aston Martin-0.1700.046
Williams-0.1180.067
Mercedes-0.0210.157
Ferrari0.0870.329
Porovnanie najrýchlejších kvalifikačných kôl podľa Garyho Andersona

K tejto tabuľke ešte dve poznámky. Ferrari ako jediné zajazdilo najrýchlejší čas víkendu na stredne tvrdých pneumatikách a McLaren ako jediný priniesol aerodynamické vylepšenia. Tieto však podľa Andersona nemohli priniesť viac ako jednu desatinku k dobru. Benchmark predstavuje Max Verstappen, ktorý získal obe kvalifikačné víťazstvá. S tým druhým pritom vôbec nebol spokojný a výsledný čas vraj mohol byť ešte lepší.

Z porovnania je zrejmé, že Mercedes odviedol za ten týždeň úplne najhoršiu prácu spomedzi všetkých a dokázal svoj čas zlepšiť len o skromné dve stotiny sekundy. Ak uvážime, že len pneumatiky mali priniesť zlepšenie o desatinu až dve, tak Mercedes za ten týždeň vlastne urobil krok späť. Anderson vychádzajúc z porovnania jednotlivých tímov vypočítal, že mäkšie pneumatiky mali priniesť zhruba 0,192 sekundy na kolo. Z výpočtu pritom vynechal Haas a Mercedes, ktorí sa umiestnili na oboch koncoch škály.

Za ten týždeň odviedol každý tím svoju prácu a auto dokázal (aj s pomocou pneumatík) zrýchliť.

„Nie je to však až také jednoduché. Mäkšia pneumatika totiž dodá autu aj trochu viac nedotáčavosti. Ak teda malo vaše auto v prvých pretekoch o čosi živší zadok, potom vám mäkšie gumy zlepšia vyváženie. Ak ste však boli už beztak nedotáčaví, vašu situáciu to ešte zhorší,“ vysvetľuje Anderson.

Stále však platí, že väčšina tímov sa z víkendu na víkend dokázala zlepšiť. Takému Ferrari zmena pneumatík príliš nepomohla a priznali to aj samotní jazdci, ktorí potvrdili, že v prvých pretekoch mal monopost SF21 lepšie tempo. Prepad Mercedesu však bol ešte hlbší.

„Dva víkendy na tej istej trati po sebe sú neobvyklou príležitosťou. Môžete možnosť uistiť sa, že z auta dostanete maximum a príležitosť implementovať aj nejaké vylepšenia,“ píše Anderson.

„Mercedes sa o to pokúsil. Ich smerovanie bolo založené na práci na simulátore, ale zdá sa, že sa trápili ešte viac. Rozdiel pritom mohol byť ešte väčší, keby Verstappen našiel ten čas navyše, ktorý pri svojom záverečnom pokuse nájsť mal.“

„Každý okruh je iný a tento sedí o trochu viac Red Bullu. Ich auto je lepšie v pomalých zákrutách, ale čo je dôležitejšie, zdá sa, že v priebehu kola dokáže lepšie pracovať s pneumatikami. Záverečný úsek trate je veľmi náročný a s pneumatikami v lepšom stave tam dokázal Red Bull získať čas k dobru.“

„Mercedes práve podpísal s Hamiltonom nový dvojročný kontrakt a ja len dúfam, že jeho súčasťou nie je povinnosť pracovať viac na simulátore. A on sám si asi myslí to isté. Potrebuje sa vrátiť k svojej každodennej práci, v ktorej je brilantný a Davidsonom (Anthony Davidson je bývalý pretekár, ktorý od roku 2012 pracuje na simulátore Mercedesu, pozn. red.) tohto sveta nechať robiť ich prácu. Nedá sa zbaviť pocitu, že Hamilton sa v aute snažil nájsť niečo, čo v ňom v skutočnosti nebolo,“ píše Anderson.

„Zostal som trochu zmätený, keď Toto Wolff a Lewis Hamilton prehlásili, že v tomto roku neplánujú žiadne vylepšenia svojho balíka. James Allison potom povedal presný opak. Myslíte si, že to je náznak nedostatočnej komunikácie vo vnútri tímu?“

„Druhý víkend na Red Bull Ringu dokázal, že Mercedesu sa nepodarilo nájsť žiadny zázračný liek, ktorým by znížili svoj deficit na Red Bull. Mercedes skrátka potrebuje každú drobnú pomoc od ľudí v továrni a tiež, aby ich traťové a strategické rozhodnutia boli bezchybné, inak budú konštantne jazdiť za Red Bullmi,“ dodal Anderson.

Súvisiace články