logo F1online.skF1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Monaka 2021

Max Verstappen, Carlos Sainz, Lando Norris so šampanským
© Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy1. 6. 2021

V tohtoročnej sezóne nie je núdza o prekvapenia. V prvých štyroch pretekoch sa o purpurové časy v kvalifikácii svorne bili Mercedes s Red Bullom, ale v Monaku nečakane všetkým vytrelo zrak Ferrari. Prvé husle hral Charles Leclerc, ktorý aj napriek havárii oslavoval pole position. Lenže oslava prebiehala mrzuto, a to v tieni možného poškodenia komponentov, za ktoré by v prípade nutnej výmeny hrozila penalizácia v podobe zostupu na nižšie štartovacie priečky.

Zo strany stajne z Maranella prichádzali už v sobotu večer optimistické vyhlásenia. Po kontrolách upokojovali nervóznych tifosi, že prevodovka a ďalšie dôležité súčiastky náraz do zvodidiel prežili bez ujmy a Leclerc bude štartovať z prvého miesta. Lenže monacké prekliatie domáceho pilota sa aj tentokrát naplnilo do bodky. V nedeľu pred pretekmi, pri presune na štartový rošt, Charles hlásil problémy, zamieril do boxov a zostal v nich nedobrovoľne zaparkovaný po zvyšok slnkom zaliatej veľkej ceny. Červeným risk nakoniec nevyšiel, pretože pri náraze utrpel poškodenie ľavý hnací hriadeľ.

Spomínaná Leclercova kliatba v uliciach kniežatstva započala už pri jeho debute na slávnych pretekoch vo Formule 2 v roku 2017. V tom čase jazdec tímu Prema vyhral rovnako kvalifikáciu, aby mu následne v hlavných pretekoch zlyhalo zavesenie a v šprinte vypovedala službu elektronika. Aj po presune do kráľovnej motoršportu mu na domácom podujatí ruže nekvitli. Doteraz pri troch účastiach ani raz nevidel šachovnicovú vlajku. Pri premiére v sezóne 2018, ešte ako pilot Alfa Romeo, nedokončil preteky po kolízii s Brandonom Hartleym (Scuderia Torro Rosso) tesne pred cieľom v 70. kole. A v roku 2019, už vo farbách Ferrari, najskôr strategicky nezvládli kvalifikáciu a vypadli už v Q1 (16. miesto). V pretekoch sa Charles porúčal v 16. kole, keď doplatil na defekt po neúspešnom pokuse o predbehnutie Nica Hülkenberga. Roztrhaná pneumatika mu monopost poškodila natoľko, že ho Ferrari stiahlo z trate.

Leclerc sa tak stal iba piatym jazdcom v histórii F1, ktorý do pretekov nevyštartoval, napriek tomu, že získal pole position. Naposledy rovnaký osud postihol Jarna Trulliho na smutne známej VC USA 2005. Talian vyhral v Indianapolise jednu zo svojich štyroch kariérnych kvalifikácií. Lenže jeho Toyota jazdila na pneumatikách Michelin a všetky monoposty s týmto obutím do pretekov nenastúpili z bezpečnostných dôvodov.

Ďalším do partie je legendárny Michael Schumacher. Ten ovládol sobotu najrýchlejším časom vo Francúzsku 1996. Motor v útrobách Ferrari však vypovedal službu v zahrievacom kole a tak Schumi z podujatia v Magny-Cours odstúpil ešte pred zhasnutím červených svetiel.

Medzi nešťastníkov patrí aj Didier Pironi. Francúz, rovnako v službách Ferrari, zajazdil najrýchlejšie kolo v piatkovej prvej časti kvalifikácie v Nemecku 1982 takmer o sekundu pred Alainom Prostom na Renaulte. V sobotnej druhej časti husto pršalo a z jeho pohľadu nemalo význam jazdiť, keďže za týchto podmienok nemohol jeho piatkový najrýchlejší čas nikto prekonať. Napriek tomu vyrazil na trať, čo sa mu stalo takmer osudným. V skoro nulovej viditeľnosti prehliadol Prostov Renault, napálil do neho v plnej rýchlosti a s vážnymi poraneniami nôh skončil v nemocnici. Žiaľ tento nešťastný incident z Hockenheimu zostal Pironiho labuťou piesňou v F1.

Úplne prvým podujatím, kde na štarte zívala prázdnotou najvýhodnejšia pozícia číslo jeden, je VC Argentíny 1975. Jean-Pierre Jarier (Shadow) nemal nárok na vyštartovanie zo svojej premiérovej pole position. Vo warm upe pred pretekmi mu odišla prevodovka a na opravu už nezostal dostatok času.

Ďalšie pozoruhodné štatistiky z VC Monaka sme znovu zhrnuli s prispením Auto Motor und Sport:

  • Cieľom prešiel iba jeden z troch najrýchlejších jazdcov kvalifikácie (Verstappen). Rovnaká situácia naposledy nastala v Brazílii 2019.
  • Monacká Grand Prix zažila po Brazílii 2019 a Taliansku 2008 tretie najmladšie pódium v histórii. Za rekordom zaostala iba o tri mesiace.
  • Max Verstappen dosiahol tretie víťazstvo systémom štart-cieľ. Lewis Hamilton a Daniel Ricciardo tiež viedli vo všetkých kolách pri svojich monackých triumfoch v rokoch 2019 a 2018.
  • Verstappen viedol iba v Monaku viac kôl (78) ako Hamilton doteraz v celej sezóne (75 kôl).
  • Max od konca svojich motokárových čias (2013) nikdy neviedol poradie jazdcov.
  • V histórii F1 sa stal Verstappen 61. pilotom, ktorý vedie šampionát.
  • V hybridnej ére (od roku 2014) zažilo doteraz vedenie v klasifikácii jazdcov iba trio Mercedesu Hamilton, Rosberg, Bottas a Vettel vo Ferrari. Pilot Red Bullu sa naposledy vyhrieval na prvej priečke ešte v sezóne 2013 (Vettel).
  • Po Leclercovom vypadnutí je Red Bull jediným tímom, ktorý v tomto ročníku absolvoval s oboma autami všetky kolá (658). Za červenými býkmi nasleduje McLaren (656 kôl) a Aston Martin (650 kôl).
  • Red Bull vedie o bod aj Pohár konštruktérov. Naposledy konštruktérske poradie menilo lídra v Británii 2018, keď to dokázalo Ferrari.
  • Carlos Sainz (Ferrari) stál na stupňoch víťazov po tretíkrát v kariére. Vo všetkých troch prípadoch skončil Lewis Hamilton siedmy. Zároveň bodoval v monackých uličkách po štvrtý raz v rade vo štvrtom rôznom tíme.
  • Štvrtýkrát po sebe skončil v Monaku jazdec Ferrari druhý.
  • Hamilton zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov v novom rekorde 1:12,909 min., čo je o 1,351 s. rýchlejší čas ako predchádzajúce maximum Maxa Verstappena z roku 2018.
  • Siedmym miestom v kvalifikácii dosiahol Hamilton najhorší kvalifikačný výsledok od Nemecka 2018, kde obsadil 14. priečku.
  • Valtteri Bottas je prvým pilotom Mercedesu od roku 2012, ktorý v Monaku neprišiel do cieľa. Pre ním to nedokázal Michael Schumacher.
  • Charles Leclerc je iba druhým domácim jazdcom, ktorý získal na VC Monaka pole position. Prvým bol v predvojnovej ére legendárny Louis Chiron (1936).
  • Bodová séria Daniela Ricciarda skončila na čísle 15. Momentálne ťahá najdlhšiu šnúru Lando Norris, ktorý bodoval v posledných desiatich pretekoch. Ak by Hamiltona nepripravil koronavírus o štart na VC Sachíru, stál by na čele tejto štatistiky práve aktuálny majster sveta.
  • Norris dosiahol pre McLaren prvé pódium v Monaku od roku 2011. Aj vtedy vyhral Red Bull (Vettel) pred Ferrari (Alonso) a McLarenom (Button).
  • Sebastian Vettel piatym miestom zabezpečil pre Aston Martin najlepší výsledok v histórii F1, keď prekonal šieste priečky Roya Salvadoriho zo Silverstone a Monsanta 1959.
  • Antonio Giovinazzi bodoval po prvýkrát v sezóne. Pre Alfu Romeo získal prvý majstrovský bod od minuloročnej Imoly a v Monaku tento pocit nezažila stajňa z Hinwilu od sezóny 2015 (Felipe Nasr 9. miesto).
  • Latifi, Cunoda, Schumacher a Mazepin zažili v Monaku debut. Všetkých štyroch klasifikovali na posledných priečkach.
  • Kimi Räikkönen absolvoval na monackej Grand Prix už 1209 kôl. Iba o dve viac má na konte historický rekordér Graham Hill.
  • Prvýkrát od roku 2006 sa stalo, že by VC Monaka nedokončil žiadny pilot kvôli nehode a ani raz neviala žltá vlajka.
  • Celkový čas pretekov 1:38:56,820 hod. predstavuje najrýchlejšie monacké podujatie v histórii. Iba rok 1984 priniesol kratšiu veľkú cenu, ale tú predčasne ukončili po 31 kolách kvôli dažďu.

Súvisiace články

Diskusia