logo F1online.skF1online.sk

Prídeme o tradičné preteky? Šéf VC Monaka predpovedá odchod Formuly 1 z Európy

Monte Carlo, Monako
© Twitter/Scuderia Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala18. 11. 2024

Organizátori Veľkej ceny Monaka pred pár dňami potvrdili predĺženie zmluvy s Formulou 1 do roku 2031. V Európe disponujú dlhším kontraktom len preteky v Budapešti, Silverstone a Madride, pričom viac takýchto dlhých zmlúv sa podľa prezidenta Automobilového klubu Monaka Michela Boeriho bude rodiť len ťažko. Formulu 1 vraj čaká veľké sťahovanie z Európy.

Od príchodu nových majiteľov z Liberty Media sa zo športu stal obrovský stroj na peniaze, ktorý chcú všetci využiť. Pre skalných fanúšikov Formuly 1, ktorí šampionát sledujú už dlhé roky, to však nemusia byť najlepšie správy. O preteky je totiž taký obrovský záujem, že hrozí postupné rušenie tradičných európskych podujatí. Niekto bude musieť uvoľniť miesto lukratívnejším trhom.

V kuloároch sa otvorene hovorí o ďalších podujatiach v Ázii, ktorú Formula 1 považuje za nedostatočne prebádaný trh, ale aj o návrate do Afriky. Podľa Stefana Domenicaliho má záujem o preteky približne 35 krajín, no v kalendári je momentálne miesto len pre 24 veľkých cien.

“V porovnaní s inými európskymi veľkými cenami máme pár menších výhod, ale odhliadnuc od toho nedošlo k žiadnym veľkým úpravám,” prezradil prezident monackého autoklubu Michel Boeri po podpise novej zmluvy s Formulou 1. “Budeme tu každý rok.”

To sa však nedá povedať o iných európskych pretekoch, predpovedá. “Nielen, že mnohé európske veľké ceny zmiznú, ale tie, ktoré zostanú, sa budú striedať,” pripomenul dlhodobú víziu Formuly 1.

Cieľom je v jednotlivých regiónoch Európy vytvoriť pretekové dvojičky, ktoré sa budú striedať ako kedysi Hockenheim a Nürburgring. “Myslím si, že pri súčasnom záujme o Formulu 1 zostanú v Európe len dve alebo tri veľké ceny. Záujem sa presúva do Číny a na ostatné kontinenty.”

Okruh Veľká cena Platnosť zmluvy
Imola Emilia Romagna 2025
Las Vegas Las Vegas 2025
Mexiko Mexika 2025
Monza Talianska 2025
Spa Belgicka 2025
Zandvoort Holandska 2025
Baku Azerbajdžanu 2026
Barcelona Španielska 2026
Marina Bay Singapuru 2028
Suzuka Japonska 2029
Džidda Saudskej Arábie 2030
Sao Paulo Sao Paula 2030
Spielberg Rakúska 2030
Yas Marina Abú Zabí 2030
Miami USA 2031
Monte-Carlo Monaka 2031
Montreal Kanady 2031
Austin USA 2032
Budapešť Maďarska 2032
Lusail Kataru 2032
Silverstone Veľkej Británie 2034
Madrid Španielska 2026-2035
Sachír Bahrajnu 2036
Melbourne Austrálie 2037

Európskych organizátorov tak čaká tvrdý boj za svoje preteky. Mnohé museli modernizovať nielen svoje vybavenie, ale aj prístup k súťažným víkendom. Tie sa postupne menia na jednu veľkú párty s koncertmi a vystúpeniami umelcov. Dnes to už nie je len o akcii na trati.

Monako si však obhájilo svoje miesto v kalendári. “Rokovania trvali aspoň šesť mesiacov,” hovorí Boeri. “Problém bol v tom, že keď sme už mali ústnu dohodu, museli sme to celé uzavrieť spísaním 60 alebo 70-stranovej zmluvy, ktorú pripravovali americkí právnici. Nezostala v ňom ani najmenšia škvrna.”

“Šlo o právnický boj, ktorý nebol len o drobných sporných bodoch so Stefanom Domenicalim, ktorý bránil svoje záujmy a nie naše. Teraz však musíme hľadieť do budúcnosti. Naši nástupcovia budú mať dostatok času na to, aby sa udomácnili a dostali sa do toho,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia