Prídeme o tradičné preteky? Šéf VC Monaka predpovedá odchod Formuly 1 z Európy
Organizátori Veľkej ceny Monaka pred pár dňami potvrdili predĺženie zmluvy s Formulou 1 do roku 2031. V Európe disponujú dlhším kontraktom len preteky v Budapešti, Silverstone a Madride, pričom viac takýchto dlhých zmlúv sa podľa prezidenta Automobilového klubu Monaka Michela Boeriho bude rodiť len ťažko. Formulu 1 vraj čaká veľké sťahovanie z Európy.
Od príchodu nových majiteľov z Liberty Media sa zo športu stal obrovský stroj na peniaze, ktorý chcú všetci využiť. Pre skalných fanúšikov Formuly 1, ktorí šampionát sledujú už dlhé roky, to však nemusia byť najlepšie správy. O preteky je totiž taký obrovský záujem, že hrozí postupné rušenie tradičných európskych podujatí. Niekto bude musieť uvoľniť miesto lukratívnejším trhom.
V kuloároch sa otvorene hovorí o ďalších podujatiach v Ázii, ktorú Formula 1 považuje za nedostatočne prebádaný trh, ale aj o návrate do Afriky. Podľa Stefana Domenicaliho má záujem o preteky približne 35 krajín, no v kalendári je momentálne miesto len pre 24 veľkých cien.
“V porovnaní s inými európskymi veľkými cenami máme pár menších výhod, ale odhliadnuc od toho nedošlo k žiadnym veľkým úpravám,” prezradil prezident monackého autoklubu Michel Boeri po podpise novej zmluvy s Formulou 1. “Budeme tu každý rok.”
To sa však nedá povedať o iných európskych pretekoch, predpovedá. “Nielen, že mnohé európske veľké ceny zmiznú, ale tie, ktoré zostanú, sa budú striedať,” pripomenul dlhodobú víziu Formuly 1.
Cieľom je v jednotlivých regiónoch Európy vytvoriť pretekové dvojičky, ktoré sa budú striedať ako kedysi Hockenheim a Nürburgring. “Myslím si, že pri súčasnom záujme o Formulu 1 zostanú v Európe len dve alebo tri veľké ceny. Záujem sa presúva do Číny a na ostatné kontinenty.”
Okruh | Veľká cena | Platnosť zmluvy |
---|---|---|
Imola | Emilia Romagna | 2025 |
Las Vegas | Las Vegas | 2025 |
Mexiko | Mexika | 2025 |
Monza | Talianska | 2025 |
Spa | Belgicka | 2025 |
Zandvoort | Holandska | 2025 |
Baku | Azerbajdžanu | 2026 |
Barcelona | Španielska | 2026 |
Marina Bay | Singapuru | 2028 |
Suzuka | Japonska | 2029 |
Džidda | Saudskej Arábie | 2030 |
Sao Paulo | Sao Paula | 2030 |
Spielberg | Rakúska | 2030 |
Yas Marina | Abú Zabí | 2030 |
Miami | USA | 2031 |
Monte-Carlo | Monaka | 2031 |
Montreal | Kanady | 2031 |
Austin | USA | 2032 |
Budapešť | Maďarska | 2032 |
Lusail | Kataru | 2032 |
Silverstone | Veľkej Británie | 2034 |
Madrid | Španielska | 2026-2035 |
Sachír | Bahrajnu | 2036 |
Melbourne | Austrálie | 2037 |
Európskych organizátorov tak čaká tvrdý boj za svoje preteky. Mnohé museli modernizovať nielen svoje vybavenie, ale aj prístup k súťažným víkendom. Tie sa postupne menia na jednu veľkú párty s koncertmi a vystúpeniami umelcov. Dnes to už nie je len o akcii na trati.
Monako si však obhájilo svoje miesto v kalendári. “Rokovania trvali aspoň šesť mesiacov,” hovorí Boeri. “Problém bol v tom, že keď sme už mali ústnu dohodu, museli sme to celé uzavrieť spísaním 60 alebo 70-stranovej zmluvy, ktorú pripravovali americkí právnici. Nezostala v ňom ani najmenšia škvrna.”
“Šlo o právnický boj, ktorý nebol len o drobných sporných bodoch so Stefanom Domenicalim, ktorý bránil svoje záujmy a nie naše. Teraz však musíme hľadieť do budúcnosti. Naši nástupcovia budú mať dostatok času na to, aby sa udomácnili a dostali sa do toho,” doplnil.
- Značky
- Monako