logo F1online.skF1online.sk

F1 ruší obmedzený počet prevodoviek na sezónu, v Monaku uvidíme viac zastávok v boxoch

Charles Leclerc a Oscar Piastri po štarte VC Monaka 2024
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 2. 2025

Ako zlepšiť šou na úzkom okruhu v Monte Carle? Asi si nemusíme nahovárať, že bez stavby umelého ostrova, alebo podobného zásahu do geografie mesta, dokážeme rozšíriť okruh a predĺžiť rovinky. Dnešné obrovské monoposty sa na toto miesto skrátka nehodia. Formula 1 však beztak chce podniknúť kroky, aby zabránila pomalej „procesii“, akú sme videli v minulom roku.

Úvodné červené vlajky po obrovskej nehode Kevina Magnussena a Sergia Péreza umožnili pilotom prezuť pneumatiky a lídrovi Charlesovi Leclercovi následne stačilo ísť veľmi pomaly, aby zabránil komukoľvek za sebou, nech sa pokúsi o undercut.

Výmena pneumatík a komponentov počas červenej fázy je samostatná téma a mnohí z nás by boli radi, keby sa Komisia F1 po zavedení upraveného formátu pozrela aj na toto pravidlo, ale je príjemné vidieť, že aj samotné tímy chcú urobiť niečo s „monackým problémom“. Nateraz pristúpili k rýchlemu a jednoduchému riešeniu, ktoré možno nič nevyrieši, ale zvýši šance na dramatický priebeh pretekov v uličkách Monte Carla.

„Na Veľkej cene Monaka dôjde k zavedeniu ďalšej povinnej zastávky v boxoch, aby sa pomohlo akčnejšiemu dianiu v pretekoch Formuly 1 okolo kniežatstva. FIA potvrdila ďalšie zmeny pravidiel na poslednom zasadnutí Komisie F1,“ uvádza portál Motorsport.com vo svojom zhrnutí posledného zasadnutia Komisie.

„Komisia F1 sa dohodla, že na Veľkej cene Monaka zavedie vyšší počet povinných zastávok v boxoch, aj keď ich presný počet zatiaľ nebol stanovený. Na preteky v Monte Carle tímy plánujú jednu zastávku, pretože na tejto trati je dôležitá pozícia na trati,“ dodáva britský portál.

Zavedené boli aj niektoré ďalšie zmeny. Napríklad došlo k oficiálnemu potvrdeniu dodatočných testov flexibility, o ktorých sa už popísalo veľmi veľa, a stanoveniu parametrov pre chladiace systémy v kokpitoch pilotov, aby sa zabránilo nebezpečenstvu prehriatia organizmov jazdcov počas horúcich pretekov.

Komisia F1 si však pre nás pripravila ešte jedno veľké prekvapenie. V novej sezóne nebude pravidlami nijako obmedzené, koľko prevodoviek môžu nasadiť jednotliví piloti v priebehu sezóny. Vlani platilo, že pri nasadení piatej prišiel trest straty pozícií na štarte, čo v novom ročníku nebude aktuálne.

FIA to vo svojom stanovisku odôvodňuje tak, že „pre spoľahlivosť súčasných konštrukcií je toto obmedzenie zastaralé“. My si však myslíme, že Formula 1 a FIA sa naplno spoliehajú na rozpočtový strop, keďže vývoj a výroba tohto komponentu spadá do finančných obmedzení v súčasnej Formule 1. Zrejme preto sa FIA neobáva, že by ktokoľvek plytval a nasadil novú prevodovku každý víkend.

Možno sa v roku 2026 dozvieme, že sa toto pravidlo rozšíri na všetky komponenty pohonnej jednotky. Pred nami je začiatok nového cyklu pravidiel a šport by sa pravdepodobne rád vyhol bizarným penalizáciám, ktoré dostávali piloti McLarenu v rokoch 2015 až 2017, keď ich tím používal motory Honda. Ostatne, pravidlo, podľa ktorého sa prekročenie povoleného počtu komponentov pohonnej jednotky trestá stratou pozícií na štarte, je taktiež veľmi nepopulárne.

Súvisiace články

Diskusia