Strategický ťahák Niké: Staviť na poradie z kvalifikácie?
Tifosi si po sobote a priebežnej pole position Charlesa Leclerca zrejme hovoria, že čím nudnejšie dnešné preteky dnes budú, tým lepšie. Štatistiky im dávajú veľkú šancu, že sa im toto želanie napokon i splní, veď predbiehacie manévre sú v Monaku dosť ojedinelé. Historické zápisky navyše tvrdia, že piloti z prvého radu majú jasne najväčšiu šancu na víťazstvo.
Prvá Veľká cena Monaka sa prvýkrát uskutočnila v roku 1929 a odvtedy sa nekonala len 15-krát. V prvých ročníkoch šlo o preteky plné nebezpečenstva i akcie, no postupom času, ako sa monoposty technicky zdokonaľovali, sa tá akcia postupne začala vytrácať. Dnes majú v Monaku chuť vyhlásiť štátny sviatok, keď sa dočkajú nejakého úspešného predbiehacieho manévru.
V Monaku sme videli o trochu viac predbiehacích manévrov ako bol sezónny priemer len v sezónach 2005 a 2006. Rok 2008 je naďalej raritou, keďže v tejto sezóne sa počet predbiehacích manévrov vyšplhal dokonca na 33, zatiaľ čo sezónny priemer bol len 23. Dôvodom je fakt, že vtedy sa preteky konali na osychajúcej trati. Vďaka rôznym stratégiám bol aj veľký rozdiel v rýchlostiach jednotlivých monopostov, čo počet predbehnutí podstatne navýšilo.
Na čele je však už štrnásť rokov nuda, v boji o pódiové priečky sme za celý ten čas videli len štyri predbiehacie manévre, a z toho len jeden bol “ozajstný” – manéver Kimiho Räikkönena cez Marka Webbera v súboji o druhú priečku na VC Monaka 2006, keď Webber spravil chybu v Sainte Dévote.
Pod ostatné tri manévre sa veľkými písmenami podpísali okolnosti. V roku 2008 sa Lewis Hamilton dostal cez Kimiho Räikkönena, no stalo sa tak po Icemanovom výjazde z boxov, keďže dostal trest prejazdu boxami.
V roku 2014 sa o tretiu priečku pobili Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel. Nemec mal však problémy s prevodovkou, a tak bol dosť zraniteľný.
Posledným manévrom bolo v roku 2016 predbehnutie Nica Rosberga jeho vtedajším tímovým kolegom Hamiltonom. Vtedy však išlo o tímovú réžiu, vďaka ktorej sa Brit dostal na druhú priečku.
Inak je v Monaku sucho. Od roku 1996 a pamätného triumfu Oliviera Panisa sa z víťazstva nikdy netešil pilot, ktorý by štartoval z horšej ako tretej priečky, pričom až 55 percent veľkých cien ovládol držiteľ pole position.
Štatistiky teda hovoria jasne: Charles Leclerc by mal papierovo tieto preteky vyhrať. Zaúradovať môže azda len strategický múrik Ferrari či mechanici pokaziť zastávku v boxoch, na čo tu v roku 2016 doplatil Daniel Ricciardo.
Tentoraz by mali mať stratégovia Ferrari jednoduchú úlohu. Pirelli neočakáva nič iné ako jednozastávkové preteky so štartom na mäkkej zmesi, ktorú bude vhodné prezuť okolo 30 kola na stredne tvrdú zmes, prípadne o pár kôl skôr na tvrdú.
Undercutov sa zrejme Leclerc nebude musieť báť. Spadnúť po zastávke v boxoch za iný monopost totižto môže prenasledovateľom poriadne uškodiť. Dnešné preteky budú pravdepodobne o vyčkávaní na to, kým prezuje stred poľa.
Ak by sa však priestor v strede predsa len našiel, tak lepšie bude prezuť zo softov na stredne tvrdú zmes, ktorá na červené pneumatiky stráca len 0,7 sekundy na kolo. Bielu tvrdú zmes je ešte náročnejšie zohriať, čo by bola pri prípadnom výjazde bezpečnostného vozidla katastrofa. Gumy s bielym označením sú navyše o 1,5 sekundy pomalšie ako softy.
Nedostatok pneumatík nebude pilotov trápiť ani dnes, keďže celá dvadsiatka má v garáži pripravenú jednu čerstvú stredne tvrdú aj tvrdú zmes.
Štvrtkové pretekové simulácie analyzovať tentoraz nemalo zmysel. Skrátenie tréningov vyhnalo všetkých 20 pilotov na trať v rovnaký čas a na krátkej trati bola premávka obrovským problémom. Len málo pilotom sa podarilo odjazdiť ucelený stint bez toho, aby nemuseli v niektorom kole zvoľniť.
Ukážkou toho je stint Maxa Verstappena:
- 1:21,535
- 1:15,043
- 1:15,069
- 1:29,372
- 1:25,389
Preteková rýchlosť však v Monaku nie je taká dôležitá ako výsledok z kvalifikácie. Presvedčili sme sa o tom v roku 2018, keď sa Danielovi Ricciardovi darilo celých 50 kôl držať za sebou ostatných pilotov i napriek tomu, že mu pohonná jednotka poskytla o 25 percent menej výkonu ako obyčajne.
Charlesovi Leclercovi nahráva všetko do karát, navyše aj predbežné správy z padoku hovoria o tom, že prevodovka bude v poriadku. A v Monaku by aj v prípade neterminálnej poruchy zrejme dokázal ustáť útoky ostatných, s kurzom 2.80 sa teda dá pracovať.
Ferrari dnes môže zažiť skvelý deň, vďaka optimálnej práci s pneumatikami bude mať Carlos Sainz šancu dostať sa pred Bottasa už na štarte, prípadne po výjazde bezpečnostného vozidla či červenej vlajke. Scuderia sa bude tešiť z dvojitého pódia.
Lewisovi Hamiltonovi sa zo siedmeho miesta nebude dariť prebojovať dopredu a Pierre Gasly sa úspešne udrží pred súperom z Veľkej Británie.
Matúš Pavlík
Ferrari pôjde v Monaku na jednu kartu. Nepokaziť štart, zvládnuť stratégiu a dôjsť do cieľa. Ani pretekové tempo Scuderie vo štvrtok popoludní nebolo vôbec slabé.
Stávka na Giovinazziho, ktorý dostane plnú podporu tímu (Kimi je od bodovanej desiatky ďalej) je dosť výhodná. Ktokoľvek pred ním môže vypadnúť, preto jeho bodované umiestnenie považujem za dosť pravdepodobné.
Stávky na Verstappena a Schumachera sú pre mňa len optimalizáciou kurzu.
Tomáš Schügerl
Carlos Sainz bol po sobote nešťastný, vie sa však zorientovať v chaose, aký v Monaku zvykneme vídať. Zo štvrtého miesta má potenciál v sebe i v aute na to, aby sa dostal na pódium.
Antonio Giovinazzi sa dostal do Q3. Ak zvládne štart a neurobí chybu, môže pokojne získať svoje prvé body v sezóne. V Monaku má na to z tejto štartovej pozície ideálnu príležitosť.
Aj keď je Lewis Hamilton na štarte pomerne ďaleko za Valtterim Bottasom, očakávam, že v pretekoch sa Brit posunie vyššie, kým Valtterimu sa môže tradične niečo prihodiť. Mercedesy dnes nebudú bojovať o víťazstvo, no Hamilton minimalizuje straty.
Uvidíme, či bude štartovať prvý alebo druhý. Max Verstappen však v každom prípade drží v ruke dobré karty na víťazstvo a na to, aby dostal Ferrari pred sebou pod tlak. Max potrebuje vyhrať, dnešok by bol aj významným psychologickým bodom pre ďalší priebeh sezóny.
Slavo Dzuričko
Veľká cena Monaka je príznačná tým, že sa jazdí systémom štart-cieľ a to nielen v prípade vedúceho jazdca. Ak Leclercova prevodovka vydrží a jeho Ferrari si svoje pretekové tempo udrží, môžeme sa tešiť práve na jeho víťazstvo.
Hlavnou úlohou Maxa Verstappena na Red Bulle (2. miesto) a Valtteriho Bottasa na Mercedese (3. miesto) bude dotiahnuť sa na prvého Leclerca a to či už na trati alebo taktickou zastávkou v boxoch.
Na záver, je potrebné pripomenúť, že na trati máme aj niekoľko nováčikov, ktorí mali haváriu aj v tréningoch či kvalifikácii a je teda možné, že do cieľa nám dorazí aj menší počet jazdcov.
A čo tvoje tipy?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?
Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!