logo F1online.sk

Ťahák Niké: Oplatí sa staviť si na Ferrari? Má skutočne takú rýchlosť?

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala21. 5. 2021

Ferrari vo štvrtok prekvapilo dvoma tréningovými prvenstvami. Rýchlosť talianskych monopostov z Maranella uznanlivým tónom komentovali osobnosti z celého padoku. Je však rýchlosť Leclerca so Sainzom skutočná? Ukazuje sa, že štvrtkový náskok Scuderie celkom neodráža realitu, no do súboja s Mercedesom a Red Bullom by sa mala zapojiť.

Monopost SF21 už nie je taký zraniteľný ako jeho predchodca, no v génoch stále zdedil aj nežiadúce vlastnosti. Aerodynamika monopostu stále nijako nevyniká, čo i v tomto roku vidieť najmä v rýchlych zákrutách. V Monaku to však nevadí, veľmi rýchle zákruty tu prakticky neexistujú.

Chlapci z McLarenu po úvodných tréningoch tvrdili, že veľký útok Ferrari očakávali. Lando Norris mal dokonca svojmu kamarátovi Carlosovi Sainzovi napísať, že tento víkend podľa neho bude mať celkom dobrú šancu na víťazstvo.

Nie je to také pritiahnuté za vlasy. V Monaku je totižto kvalifikácia najdôležitejšia a jej víťaz bude mať všetko vo svojich rukách, keďže predbiehanie je v úzkych uličkách takmer nemožné. Môže teda Ferrari vyhrať kvalifikáciu?

Charles Leclerc štvrtok uzavrel s časom 1:11,684, ktorý bol o 0,390 sekundy rýchlejší ako čas Lewisa Hamiltona. Kde našiel domáci hrdina toľko desatín k dobru? Veľa naznačila už GPS analýza najrýchlejších kôl.

Vo svojom najrýchlejšom pokuse bolo Ferrari Charlesa Leclerca na výjazde zo Sainte Dévote pomalšie ako Mercedes Lewisa Hamiltona, no už na vrchole kopca šlo o 10 km/h rýchlejšie. To je obrovský rozdiel v rýchlostiach, z ktorých je evidentné, že Ferrari nasadilo výkonnejší motorový režim.

To však nevysvetľuje celých 390 tisícin sekundy. Podľa výpočtov, ktoré má k dispozícii Mark Hughes, by Mercedes musel mať o 50-60% paliva viac ako Ferrari, aby sa dal Leclercov náskok pripísať agresívnejšiemu režimu a rozdielu v množstve paliva.

“Nie je možné, aby mal Mercedes toľko extra paliva,” vysvetľuje Hughes. “Oba tímy už aj tak jazdili viac kôl v rade, dokonca aj pri kvalifikačných simuláciách, čo ešte znížilo pravdepodobný rozdiel medzi množstvami paliva.”

Poukazuje na to i fakt, že Charles Leclerc zajazdil svoj najlepší čas až v siedmom kole na mäkkej zmesi, pričom ak by zajazdil ideálne kolo a poskladal najlepšie sektory, tak by získal ešte extra desatinku. Carlos Sainz a Max Verstappen si najlepší čas pripísali v treťom kole svojich stintov, Bottas v tom štvrtom a Hamilton v deviatom.

“Možno (Ferrari) malo o trochu menej paliva a výrazne výkonnejší motorový režim, ale Ferrari fungovalo aj na pohľad lepšie. Predná časť auta reagovala fantasticky, čo je vlastnosť, ktorá sa v pomalých a krátkych monackých zákrutách vyvažuje zlatom,” pokračoval dlhoročný formulový analytik.

Presne na to mal narážať i Lando Norris. Brit už z tohtoročných dát dobre vie, že presne v takýchto zákrutách bolo Ferrari mimoriadne rýchle a v poslednom španielskom sektore sa to len potvrdilo.

Presne to má byť aj dôvod, prečo je Ferrari tento víkend tak ďaleko pred svojím úhlavným nepriateľom McLarenom. Tím z Wokingu totižto naháňa čas v úplne iných zákrutách ako Ferrari; v tých rýchlych. Na vyvážených okruhoch, ktoré majú aj rýchle aj pomalé zákruty, to vedie k podobným časom, aké dosahuje Ferrari, no v Monaku rýchle zákruty a ani dlhé rovinky nie sú. Scuderiu teda v Monaku nič netrestá a ona je zrazu na podobnej úrovni ako Mercedes a Red Bull.

Ferrari mimoriadne dobre pracovalo aj s pneumatikami. Red Bull už tradične dokázal zohriať predné gumy rýchlejšie ako Mercedes, no mal problémy udržať ich v optimálnom okne počas celého kola; v treťom sektore sa už prehrievali. Preto bol Verstappen v poslednom sektore len piaty najrýchlejší, na Leclerca stratil tri desatiny v časti od bazéna po cieľovú rovinku. Aby to Red Bull vyriešil, musel reagovať nastaveniami auta, čo zas kompromitovalo obratnosť monopostu v zákrutách.

Verstappen po piatku jasne konštatoval, že Red Bull je príliš pomalý. Christian Horner bol pokojnejší a problém videl práve v pneumatikách: “Trochu sme netrafili pracovné okno pneumatík a na Maxov vkus sme príliš nedotáčaví.”

Mercedes mal problémy presne opačné; v prvom sektore ešte gumy na tom neboli optimálne, no ako sa kolo rozbehlo, dostali sa do pracovného okna a v ostatných dvoch sektoroch to šlo hladko. Zdá sa teda, že len Ferrari nemalo s gumami problémy.

“Sledujte to Ferrari,” povedal pred štvrtkovým programom športový riaditeľ Red Bullu Helmut Marko. Keď po druhom tréningu stretol Carlosa Sainza, povedal mu: “Dúfam, že ste mali málo paliva.” Na to mu Sainz lišiacky odvetil: “To uvidíte v sobotu.”

“Netreba vôbec študovať časy, aby ste prišli na to, že Ferrari je tu naozaj rýchle a je kandidátom na víťazstvo,” podčiarkol šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin.

Niké favorizuje na pole position Maxa Verstappena pred Lewisom Hamiltonom. Kurz na kvalifikačné víťazstvo Charlesa Leclerca je momentálne 8 a na Carlosa Sainza dokonca 17.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!