logo F1online.skF1online.sk

Zbavíme sa DRS? Anderson to tak ružovo nevidí…

DRS, zadné krídlo, Abú Zabí 2019
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala29. 6. 2020

Systém otvoreného zadného krídla, ktorý vo Formule 1 zvyšuje počet predbiehacích manévrov, poznáme od roku 2011. Sezóna 2022 prinesie s novou sadou pravidiel aj nové autá, nuž nádej, že sa po rokoch “umelého predbiehania”, ako ho časť fanúšikov nazýva, DRS konečne zbavíme, rastie. Podľa Garyho Andersona však nie dostatočne.

Gary Anderson sa ako bývalý technický riaditeľ Jordanu obáva toho, že ani avizované významné upokojenie rozvíreného vzduchu za autom nepomôže tak veľmi, ako sa mnohí nádejajú.

“Neviem, ako nové pravidlá prispejú k schopnosti áut predbiehať sa navzájom, keď sa jedno od druhého rýchlostne nelíši o viac ako polovicu sekundy na kolo,” zamyslel sa Anderson v podcaste z dielne The Race. “Je jedno, aké sú pravidlá, ak nemáte auto, ktoré by bolo rýchlejšie ako to súperovo, tak sa dopredu nedostanete.”

Podľa výpočtov odborníkov FIA na aerodynamiku dnes pilot jazdiaci za iným monopostom stráca až 45% prítlaku. Nové autá by mali situáciu v tomto smere dramaticky zlepšiť a zmierniť jeho pokles na úroveň len 14 percent.

Čo na to Anderson? “Všetci majú autá s približne rovnakým výkonom, ak nasledujete iný monopost, vždy budete strácať rýchlosť. Možno to bude menej, ale nejaká strata sa vždy objaví,” prizvukuje bývalý formulový inžinier, ktorého do svojich tímov lanárili aj Ferrari či McLaren.

“Stále budete potrebovať nejakú takúto umelú pomôcku. Nazývam ju umelou, lebo DRS sa mi vôbec nepáči. Budeme ju však musieť mať, aby sme jazdcom umožnili pustiť sa do toho predbiehacieho manévra. Keď sa vám to podarí, zrazu viete ísť o polovicu alebo možno aj o celú sekundu na kolo rýchlejšie.”

“Ten moment, keď sa snažíte niekoho predbehnúť, však bude aj naďalej veľmi ťažký. Dúfam, že DRS zrušia, ale potom uvidíme ešte menej predbiehacích manévrov. Teda, ak je to vôbec možné,” podotkol Anderson.

Súvisiace články

Diskusia