logo F1online.skF1online.sk

Bude treba prerobiť celé auto, lamentuje Green nad zásahmi do podlahy

Sergio Pérez
© Twitter/Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala20. 6. 2020

Formula 1 sa snaží tímom pomôcť preklenúť ťažké finančné obdobie viacerými krokmi. Zmrazuje vývoj áut, palív, olejov, ba dokonca aj softvéru — to všetko v záujme zníženia nákladov. Paradoxne preto vyznieva fakt, že sa technické pravidlá napokon menia aj v takej dôležitej oblasti, akou je podlaha. Podľa Andyho Greena by bolo vhodnejšie vybrať menej invazívny zákrok.

Úprava podlahy je pochopiteľná z pohľadu dodávateľa pneumatík Pirelli. Aby taliansky výrobca nemusel vyvíjať a testovať novú špecifikáciu, FIA sa rozhodla znížiť na monopostoch prítlak tak, aby na pneumatiky nepôsobili priveľké sily. Vďaka tomu budeme ešte aj budúci rok používať gumy z roku 2019.

“Bol to pokyn zo strany FIA, že ak budeme tieto autá používať ešte ďalší rok a odložíme plánované nové pravidlá z roku 2021 na 2022, tak nemôžeme spraviť veľký výkonnostný posun,” chápe iniciatívu FIA Andy Green, technický riaditeľ Racing Pointu, ktorého vyjadrenie priniesol portál racefans.net. “Musíme obmedziť vývoj tak, aby autá dosiahli svoj vrchol tento rok, nuž a aby sme ho v roku 2021 neprekonali.”

“Z tohto dôvodu sa spravili úpravy v technických pravidlách ohľadom aerodynamiky. Spred zadných pneumatík sme odrezali kus podlahy,” konštatuje Green. Podlaha pre rok 2021 bude skutočne pred zadnými pneumatikami užšia a už na nej neuvidíme tradičné zárezy a všakovaké otvory. “Ide o veľmi vážnu zmenu, ktorá dramaticky ovplyvní aerodynamiku, a to až tak, že by ma prekvapilo, ak by sa niekomu podarilo včas dobehnúť vývoj. Očakávam preto, že budúcoročné autá budú pomalšie ako terajšie.”

No za akú cenu? Dramatické zmeny v technike auta totižto otvárajú dvere k ďalšiemu míňaniu. V Racing Pointe by vraj radšej uvítali “menší zásah”. “Počas rokovaní sme tlačili na to, aby došlo k drobnejšej zmene.”

“Neopakovali sme len my, že nechceme takú úpravu, ktorá by dramaticky zmenila tok vzduchu okolo auta. Žiaľ, presne takáto zmena bola nakoniec prijatá,” komentuje Green. “Je taká veľká, že budeme musieť prekopať auto odpredu dozadu. Je to nešťastné, hoci rozumieme dôvodom.”

Na pohľad sa môže zdať, že tímy s dostatočnými zdrojmi môžu okamžite začať pracovať na aute pre budúci rok a nechať si na naň aj nejaké vývojové žetóny. Podľa Greena ale nehrozí, že by niektorý tím na tom nejako dramaticky získal — aspoň v porovnaní s jeho priamou konkurenciou.

“Nemyslím si, že to niekomu prinesie veľkú výhodu alebo nevýhodu v porovnaní s inými tímami. Všetci sme na jednej lodi. Nie je však dobré takto meniť auto. Veľmi nás to zasiahlo — nepôjde tu len o drobné odchýlenie vývoja, ale o celkové prekopanie auta,” hodnotí britský inžinier.

Aké riešenie by teda bolo vhodnejšie? Podľa Greena by si napríklad úprava zadného krídla nevyžiadala také vážne zmeny na autách, no na druhej strane by na istom type tratí nemusela priniesť želaný efekt.

“Bavili sme sa o tom a spravili sme simulácie na okruhoch, na ktorých sú pneumatiky najviac zaťažené,” vysvetľuje Green. “Ide napríklad o Spa. V Spa nejazdíme s maximálnym prítlakom, preto zmenšenie zadného krídla by v Spa neovplyvnilo výkon. Detailne sme to rozoberali. Bol veľký tlak na to, aby sa zmenili parametre ako šírka, výška či hĺbka zadného krídla, no nič sa nezmenilo. Zmena musela byť väčšia. Nuž a tak sme skončili pri podlahe.”

Green napokon dodáva, že nikomu nemožno nič vyčítať. “Keď sa rozhodovalo o týchto zmenách, nemali sme povolené robiť simulácie na súčasných monopostoch,” vysvetľuje pripomínajúc, že továrne boli zatvorené. “Simulácie robila samotná F1 s ich modelmi. Až keď sme sa vrátili do tovární, sme sa na to bližšie pozreli a uvedomili si, aký to bude veľký zásah. Áno, na zadnú časť auta to bude mať dramatický vplyv.”

“Z tohto dôvodu sa treba pozrieť aj na prednú časť; monoposty musia byť vybalansované, nemôžeme ubrať kus zadného prítlaku bez toho, aby sme neznížili prítlak aj vpredu. To sa však už dostávame k prekopaniu prednej časti,” pokračoval. “Myslím si, že väčšina tímov na tom bude takto.”

Súvisiace články

Diskusia