logo F1online.sk

Mercedes nechce prezradiť, kde minul svoje žetóny

Mercedes W12
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala2. 3. 2021

Každý tím dostal pre túto sezónu dva žetóny, ktoré môže ľubovoľne investovať do vývoja šasi. Kde ich však minul Mercedes, nevieme ani po predstavení nového monopostu W12. Technický riaditeľ len odkazuje, že to v správny čas bude zrejmé.

AlphaTauri a Alfa Romeo túto informáciu napríklad neskrývali, oba tímy sa pustili do rekonštrukcie nosového kužeľa a niektorých prvkov v oblasti predného zavesenia. Ferrari už vlani prezradilo, že sa koncentruje na podlahu a zadnú časť auta celkovo, keďže s ňou sú spojené aj najväčšie zmeny v pravidlách, nuž a McLaren musel žetóny použiť na integráciu pohonnej jednotky do šasi.

Čo však spravil Mercedes, James Allison prezradiť nechcel. “To, čo si tímy ponechali z minulého roka, bude u každého iné, pretože pravidlá vám neprikazujú ponechať si tie isté komponenty. Jediná vec, ktorú vieme teraz s určitosťou povedať, je, že každého auto bude mať rozsiahle oblasti totožné s autom z roku 2020, ale ktoré to budú oblasti, to sa bude líšiť od jedného auta k druhému podľa toho, kde ste minuli svoje žetóny.”

“Okrem toho sú na aute niektoré oblasti, ktoré viete vylepšiť bez žetónov, napríklad pohonná jednotka, chladiaci systém, zavesenie a, samozrejme, aerodynamika,” rozhovoril sa technický riaditeľ Mercedesu. “Aj my sme minuli svoje žetóny, no zatiaľ neprezradíme kde. V správny čas to bude jasné.”

“Keď sa opäť začne pretekať, prakticky všetko pod kapotami áut zostane zmrazené. So špeciálnym povolením od FIA môžete komponenty meniť, no len z dôvodu spoľahlivosti či šetrenia nákladov. Ak však vaše auto nebude podávať dobré výkony, tak s ním budete musieť žiť celý rok,” poznamenal Allison.

Mercedes mal počas zimy aj príjemné starosti. Keďže sa FIA rozhodla zakázať systém DAS, ktorý bol inak pomerne ťažký, inžinieri hľadali najlepšie spôsoby, ako auto dostať na minimálny hmotnostný limit. Ten je v tejto sezóne nastavený na 752 kilogramov.

Mercedes

“V roku 2021 môžete mať autá až o šesť kíl ťažšie, my sme okrem toho získali pár ďalších kíl vďaka zákazu systému DAS,” poznamenal britský odborník. “Okrem toho nás pravidlá o zmrazení obmedzili na to, aby sme sa koncentrovali na predĺženie životnosti niektorých súčiastok, aby sme ich nemuseli nahradzovať alebo kupovať tak často.”

Tímy musia rozriešiť ešte jednu veľkú dilemu. Niektoré nie, taký Haas sa už teraz zaoberá len monopostom pre rok 2022, no Mercedes musí pokračovať vo vývoji aktuálneho auta, ak chce mať istotu, že mu Red Bull neukradne majstrovský titul. Otázka je, kedy sa naplno začne koncentrovať na ďalší rok?

“V ideálnom prípade by ste mali také rýchle auto, že prakticky hneď naň môžete zabudnúť a koncentrovať sa na ďalšie,” hovorí Allison, no hneď pokračuje: “To vo Formule 1 nie je také jednoduché. Avšak, postupne predsa len začnú našu pozornosť priťahovať kozmické zmeny v pravidlách pre rok 2022.”

“Budeme sa pohybovať na hrane medzi tým, aby sme spravili dosť na to, aby sme boli v roku 2021 konkurencieschopní, ale zase čo najviac pre rok 2022. Úvaha o tom, či je lepší vrabec v hrsti alebo sa vybrať po holuba na strechu, je nekončiaci sa problém vo Formule 1. Pod rozpočtovým stropom a s úplne novými pravidlami pred nami to bude výzva ako každá iná,” dodal.

Súvisiace články