logo F1online.sk

Nové pneumatiky budú o 0,4 sekundy na kolo pomalšie, autá nedotáčavejšie

Pneumatiky Pirelli, mechanici Racing Pointu
© Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala27. 2. 2021

Hoci Pirelli pôvodne plánovalo v sezóne 2021 nasadiť rovnaké pneumatiky ako v posledných dvoch ročníkoch, napokon svoje rozhodnutie zmenilo a v priebehu minulého leta naplno rozbehlo vývoj nových gúm. Rekordy však vďaka nim lámať nebudeme, podľa predpovedí Pirelli budú na niektorých okruhoch až o 0,5 sekundy pomalšie.

Pirelli stojí na hrane dvoch svetov. Kým jeden od neho žiada, aby vyrobilo čo najtrvácnejšie pneumatiky, na ktoré by piloti mohli poriadne zatlačiť, druhá strana zas lamentuje nad tým, že gumy toho vydržia až príliš veľa, stratégie sú jednotvárne a z pretekov sa stáva procesia.

“Žiaľ, niekedy v posledných rokoch nastal zlom a tímy zmenili prístup. Inžinieri zistili, že ak znížia pretekovú rýchlosť a neabsolvujú extra zastávku v boxoch, tak obyčajne skončia na vyššej priečke,” vysvetľuje situáciu šéf Pirelli Mario Isola, ktorého tím inžinierov tak má náročnejšiu úlohu, pre AMuS.

Pirelli by mohlo poľahky zvýšiť mieru opotrebenia pneumatík a tímy prinútiť k viaczastávkovým stratégiám, no potom by riskovalo svoju povesť. Na pneumatiky by sa začal sťažovať celý padok. Lepším riešením je preto vyrobiť trvácnejšiu zmes a nechať verejnosť, nech sa vyzúri aj na tvorcoch pravidiel a dizajnéroch okruhov, ktorí môžu za to, že sa nepredbieha.

Mario Isola v každom prípade hodnotí uplynulý ročník pozitívne. “Kvôli korone sme sa pomerne neskoro rozhodli dodať všetkým tímom rovnaký balík pneumatík. Dobre to fungovalo, nuž si takýto prístup ponecháme aj na rok 2021. Väčšinu času tímy totiž v pretekoch využili všetky tri typy zmesí, čo viedlo k rôznym stratégiám.”

No ani to nebolo ideálne. “Žiaľ, top tímom sa častokrát podarilo kvalifikovať na stredne tvrdej zmesi, a potom na týchto pneumatikách vyštartovali aj do pretekov,” povzdychol si taliansky odborník. Na toto však v Pirelli riešenie nenájdu, najskôr je potrebné zmenšiť stratu stredu poľa tak, aby sa top tímy neodvážili riskovať vypadnutie v Q2.

To sa možno podarí v roku 2022, v ktorom, mimochodom, autá dajú zbohom trinásťpalcovým pneumatikám a prezujú na osemnástky. Rozlúčka s tradičnými “balónovými” gumami však môže byť rozpačitá.

Keď v minulej sezóne Pirelli predstavilo zmesi pre tento rok, ocitlo sa uprostred guľometnej paľby kritikov spomedzi jazdcov. Nové gumy sa nepáčili veľkej väčšine pilotov, za všetkých to zhrnul úradujúci majster sveta.

“Mali dva roky na to, aby vyvinuli lepšie pneumatiky. Nakoniec prišli s týmto. Sú o tri kilogramy ťažšie a o sekundu na kolo horšie. Viem, že z pohľadu fanúšikov nevidieť rozdiel, ale z jazdeckého pohľadu je to iné. Pracujeme tu so značkami a partnermi, ktorí sú priekopníkmi v technológii, posúvajú ju vpred. Ak však po dvoch rokoch vývoja cúvate, tak neviem, čo sa to deje,” krútil hlavou Lewis Hamilton.

Mario Isola negatívnym reakciám rozumie. Monoposty boli optimalizované na minuloročné gumy, nuž keď nasadili nové zmesi, piloti pocítili nepohodlie. “Toto je úplne normálna reakcia. Keď piloti testujú nové komponenty, vždy veria vo väčší výkon.”

Svoju úlohu napokon zohralo aj to, že sa Pirelli nesnažilo vylepšovať jazdné vlastnosti či výkon pneumatík. “V tomto prípade sme sa koncentrovali len na trvácnosť, s čím tímy súhlasili.”

Šlo totižto o reakciu na problémy s množiacimi sa defektmi v Silverstone a na obavy z nárastu prítlaku, ktorý v tejto sezóne mal pôvodne prísť, keby sa FIA nerozhodla (bez konzultácie s Pirelli), zasiahnuť do podláh monopostov.

A tak nové pneumatiky budú podľa simulácií Pirelli o 0,4 až 0,5 sekundy na kolo pomalšie, presné číslo bude závisieť od konkrétneho okruhu. Okrem toho sa vraj majú piloti pripraviť na zmeny v balanse. Autá budú mať na nových gumách tendenciu byť nedotáčavé.

“Na to sa bude dať reagovať nastaveniami. Keď sa tímy spoznajú s novým pneumatikami, tak rozdiely už nebudú také veľké,” ubezpečil Isola.