Kľúčové zmeny na aute AlphaTauri AT02: Kde minuli žetóny? (+SLIDER) | Magazín F1 - F1online.sk

Kľúčové zmeny na aute AlphaTauri AT02: Kde minuli žetóny? (+SLIDER)

AlphaTauri AT01 vs AT02 slider
zdroj: F1online.sk

AlphaTauri počas zimy nevyužila všetky možnosti, ktoré sa jej ponúkali pri vývoji tohtoročného auta. Technické oddelenie talianskeho tímu sa rozhodlo až tak dramaticky nezasahovať do zadnej časti monopostu, namiesto toho sa koncentrovalo na predok auta. Vývojové žetóny minulo pri prestavbe prednej časti.

Súčasťou odkladu nových technických pravidiel bolo i zavedenie žetónov, vďaka ktorým chcela FIA na jednej strane umožniť tímom investovať do oblastí, v ktorých najviac strácajú, no na druhej neinvestovať príliš rozsiahlo. Každý tím mal preto k dispozícii len dva žetóny, nuž musel dôkladne zvážiť, do ktorej oblasti ich investuje.

Veľký rozruch vlani spôsobilo zistenie, že tímy, ktoré odoberali od svojho dodávateľa komponenty špecifikácie 2019 — napríklad prevodovku či zavesenie —, ich môžu v sezóne 2021 vymeniť za novšie, a teda minuloročné. To by ešte nebol problém, keby to nebolo celkom zadarmo; na takéto vylepšenie neminú ani jeden žetón.

Niektoré stajne sa razom ocitli v nevýhode, keďže ich konkurenti toho môžu počas zimy vylepšiť viac. Do výhodnej pozície sa dostal Racing Point, resp. Aston Martin, ktorý plánoval vymeniť zadné zavesenie a prevodovku Mercedesu za novšiu, minuloročnú. Nuž a k tomu ešte môže minúť svoje dva žetóny. AlphaTauri bola v rovnakej pozícii, no napokon sa tejto možnosti vzdala. A čo spravila so žetónmi? Prerobila za ne nosovú časť.

“Monokok sme sa rozhodli si ponechať. Máme zato, že šasi a pohonná jednotka nám poskytnú dobrý základ, preto sme boli spokojní s tým, že naše žetóny minieme v roku 2021 inde,” vysvetľuje Jody Egginton, technický riaditeľ tímu. “Už tretí rok odoberáme prevodovku, zadné zavesenie a isté komponenty predného zavesenia od Red Bull Technologies, no pre rok 2021 sme sa rozhodli pokračovať s tým istým zadným zavesením a prevodovkou, akú sme nasadili v roku 2020.”

“Naše dva žetóny sme minuli na nový nos a tiež sme prerobili časť predného zavesenia. Dôsledkom tohto bolo rozhodnutie nasadiť nové verzie dodávaných riadiacich komponentov od Red Bull Technology špecifikácie 2020, presne ako to povoľujú technické pravidlá,” ozrejmil.

Veľkou zmenou si počas zimy prešli monoposty v oblasti podlahy. Tá je už na prvý pohľad oveľa menšia, čo je najlepšie vidieť v interaktívnej porovnávacej grafike monopostov AT01 a AT02 na konci článku. Nešlo však len o kozmetickú zmenu, aerodynamické oddelenia sa museli vysporiadať s významným úbytkom prítlaku.

Tím AlphaTauri nebol výnimkou. “Táto zmena ovplyvnila aj celkové hodnoty aerodynamického výkonu, ale naozaj tvrdo sme pracovali na tom, aby sme stratený výkon získali späť a zlepšili aerodynamické operačné okno súčasného auta.”

“Práca, ktorú sme vložili do monopostu pre rok 2021, zachádza oveľa ďalej než len po splnenie požiadaviek upravených pravidiel, zahŕňa zásahy do takmer všetkých oblastí aerodynamiky, tiež sme museli vyvinúť a nanovo zaobaliť rozsiahle oblasti auta. Veľa času sme strávili snahou vykompenzovať straty v oblasti aerodynamiky,” vysvetľuje 47-ročný Brit.

Franz Tost v piatok po predstavení auta prezradil, že podľa inžinierov tímu má byť auto už teraz aspoň také rýchle ako to minuloročné. Aký je pohľad technického riaditeľa? “Aké rýchle bude naše auto? To je niečo, pri čom by som ešte nechcel vykladať na stôl presné čísla. Keď vezmeme všetko do úvahy, povedal by som, že uvidíme výkony niekde na úrovni polovice sezóny 2020.”

A to azda aj vďaka vyššiemu výkonu, o ktorý sa má postarať pohonná jednotka, keďže Honda urýchlila vývoj a motor, ktorý chcela nasadiť o rok, pripravila už pre túto sezónu. A spolu s ňou tak aerodynamici predsa len radi zmenia aj zadok monopostu.

“Honda nám v podstate dodala novú pohonnú jednotku. My sme sa chopili tejto príležitosti a zapracovali na jej rozložení a zaobalení,” poukazuje na užšiu zadnú časť Egginton. “Honda je odhodlaná ísť naplno až do konca roka 2021. Sme si istí, že nám budú aj naďalej poskytovať pohonnú jednotku, v ktorej nájdeme všetko, čo potrebujeme.”

Možno vás zaujme

Komentáre