logo F1online.sk

Allison o veternom tuneli: Tento rok zaplatíme za náš minuloročný úspech

Veterný tunel, aerodynamika, Brackley
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala28. 1. 2021

Mercedes bude musieť v roku 2021 pracovať o čosi efektívnejšie, ak si bude chcieť udržať taký náskok, aký mal v minulej sezóne. Kvôli tomu, že sezónu 2020 vyhral, totižto nebude môcť tak intenzívne využívať veterný tunel ako súperi za ním.

Už od tohto roka začínajú platiť nové pravidlá na používanie veterného tunela. Každý tím bude mať povolené ho využívať len istý počet hodín, nuž a rovnako tak počítačové simulácie pomocou CFD. Všetko sa bude po novom odvíjať od poradia v šampionáte.

V novom videu z dielne Mercedesu priblížil tieto úpravy jeho technický riaditeľ James Allison. “Už mnoho rokov platia obmedzenia na to, koľko môžeme využívať veterný tunel a CFD. V minulosti boli tieto limity nastavené rovnako pre všetkých, no v roku 2021 sa to mení. Teraz dostane každý inak veľký balík hodín podľa toho, aký úspešný bol v predchádzajúcej sezóne.”

Keďže Mercedes v roku 2020 získal majstrovský titul, bude aj najviac trpieť. Najväčšiu výhodu zas dostane Williams na chvoste, ktorý by sa vďaka tomuto mohol dotiahnuť na stred štartového poľa.

“V podstate tím, ktorý skončil v roku 2020 na poslednom mieste, bude môcť vo veternom tuneli stráviť o 20 percent času viac ako stajňa na prvej priečke. Miesta uprostred budú odstupňované medzi spomínanými 20 percentami a tým, čo dostane prvá stajňa,” vysvetľuje Allison.

Preto to Mercedes už nebude mať také ľahké. “Mali sme šťastie, že sme boli vlani takí dobrí. Žiaľ, v roku 2021 a po ňom na to trochu doplatíme, pretože nebudeme môcť tie hlavné nástroje — veterný tunel a CFD techniku — využívať toľko ako naši konkurenti.”

Prípravy predtým, ako sa inžinieri vyberú do veterných tunelov, budú musieť byť dôkladnejšie. Mercedes musí zefektívniť všetky procesy, aby v roku 2022 nestratil.

“Stojíme pred otázkou, ako zareagujeme na tieto nové pravidlá čo najpozitívnejším spôsobom? Ako dosiahneme, že teraz nezakopneme? Ak nebudeme môcť využívať veterný tunel a CFD ako doteraz, ako prispôsobíme náš svet, aby sme z každej príležitosti v tom veternom tuneli získali viac?” pýta sa technický boss strieborných šípov.

“Ak budeme mať len jednu možnosť využiť veterný tunel, poďme z nej vyťažiť čo najviac. Ak máme povolený len menší výpočet CFD, poďme zmeniť metodológiu a prístup k tým výpočtom tak, aby boli čo najcennejšie. Pokúsili sme sa prispôsobiť náš prístup, aby sme zmiernili a možno úplne zmazali efekt, ktorý spôsobuje zredukovanie používania týchto základných nástrojov.”

Pre Mercedes to bude vhodným cvičením, v budúcom roku sa totižto rozdiel v časových limitoch pre veterné tunely medzi prvým a posledným tímom takmer zdvojnásobí.

Ďalšiu otázku, ktorú musí Mercedes vyriešiť, otvorilo navýšenie minimálneho hmotnostného limitu monopostov. Mercedes bol už v minulom roku pod hmotnostným limitom, čo preň znamenalo, že musel auto dovážiť dodatočnými závažiami. Tento rok bude mať rovnakú dilemu.

“Autá počas zimy trochu pribrali,” konštatuje Allison. “Tieto trvácnejšie a efektívnejšie pneumatiky sú kvôli tej trvácnosti o čosi ťažšie. Okrem toho došlo k nárastu váhového limitu šasi pre rok 2021.”

“Monoposty sú o šesť kíl ťažšie než ich predchodcovia. Museli sme preto pouvažovať nad tým, ako využiť tu zostávajúcu hmotnosť. Mali sme šťastie, že sme už v roku 2020 boli pod hmotnostným limitom. Keď bol teda pre rok 2021 navýšený o ďalšie tri kilogramy, ktoré sa netýkali pneumatík, tak pred nami stála výzva zistiť, ako tie tri kilá preinvestovať, aby sme splnili limit,” doplnil.

Súvisiace články